مارتک: محبوبیت و رواج راهکارهای مارکتینگ اتومیشن به قدری است که این روزها کمتر تیم کاری پیدا میشود که از آنها بهره نگیرد. پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن (MAPs) رسیدگی به امور مربوط به مارکتینگ را سریعتر، راحتتر و کارآمدتر میکنند. از آنجایی که این پلتفرمها دائما بهروزرسانی میشوند، سنجش و بازبینی دقیق برنامههای اتومیشن یک امر ضروری محسوب میشود. نظارت منظم روی این برنامهها باعث خواهد شد که تمام اعضای تیم به قابلیتهای جدید برنامه دسترسی داشته و کیفیت عملکرد خود را بالا ببرند. با این اوصاف بکارگیری راهکارهای سنجش دقیق برنامههای مارکتینگ اتومیشن کمک میکنند تا همکاران و اعضای تیم در جریان تغییرات و بهروزرسانیها سیستم قرار بگیرند. این استراتژیها باعث میشوند همه اعضای تیم با اطلاع کامل و بهموقع از تغییرات و مشکلات، عملکرد کارآمدتری داشته باشند.
ساخت و ترسیم یک برنامه واضح
در مرحله اول باید تمام اجزا یک MAP به صورت تصویری چیدمان شود؛ مثلا یک جدول یا نمودار بسازید تا همه اعضای تیم و همینطور سهامداران شرکت بتوانند به راحتی اجزا و جزئیات برنامه را ببینند و درک کنند.
علی شوانکی، بنیانگزار شرکت مشاوره Simple Strat، پیشنهاد میدهد که برنامه مارکتینگ اتومیشن خود را ابتدا به صورت تصویری روی یک وایتبورد یا از طریق ابزاری مانند Lucidchart ترسیم کنید. این کار باعث میشود تا تمام اعضای تیم، جزئیات مراحل و اهداف و برنامههای مدنظر مدیر تیم را به خوبی متوجه شده و از اشتباهات احتمالی تا حد زیادی جلوگیری میشود.
شوانکی اشاره میکند که با تصویرسازی برنامه مارکتینگ اتومیشن، اعضای تیم میتوانند پیغامها (ایمیلهای رد و بدل شده، نوتیفیکیشنها و دیگر انواع کانالهای ارتباطی بین اعضا) را در هر مرحله نظارت و ردیابی کرده و از همین طریق تمام اعضای تیم میتوانند مفهوم و دلیل ارسال یک پیغام ارسال شده را درک کنند. نتیجه این ارتباط شفافتر، آشنایی و معرفی قابلیتهای جدید به سیستم است که عملکرد کلی برنامه را ارتقا داده و باعث میشود اعمال استراتژیهای نوین بازاریابی با سهولت بیشتری انجام شود.
از آنجایی که این سیستمها مدام در حال تکامل هستند، به همین دلیل نظارت و اصلاح منظم نقشه تصویری- مثلا یک یا دوبار در سال- یک امر ضروری محسوب میشود.
بررسی و بازبینی شیوههای تصویرسازی الگوهای برند
باید مطمئن شوید که برندینگ شرکت شما همراستا با تکامل پلتفرم مارکتینگ اتومیشن جلو میرود. به همین منظور، الگوهای طراحی شده و اِلمانهای تصویری باید دائما بازبینی شوند تا انسجام عناصر اصلی بین پلتفرمها مانند صفحه اول سایت، ایمیلها، پیغامهای متنی و تبلیغات حفظ شود.
تهیه یک چک لیست و بازبینی دقیق و مداوم الگوهای پیشفرض طراحی شده میتواند در طول زمان، میزان کارایی برنامه مارکتینگ اتومیشن شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
آزمایش تمام کانالهای ارتباطی با مشتریان
در هر وبسایت فعالیتهایی وجود دارد که کاربران را مجاب میکند تا ارتباط بیشتری با محتوای وبسایت برقرار کنند مثلا ثبت نام در وبسایت، خرید اشتراک در فروم خبرها، رزرو وقت ملاقات و غیره. این شیوههای ارتباط بیشتر با کاربران و بازدید کنندگان وبسایت، باید مدام بازبینی و سنجش شود تا کیفیت عملکرد آنها تضمین شود.
شوانکی اشاره میکند که مثلا صفحه اول یک وبسایت، ارتقا داده شده و آدرس صفحه ویرایش شده است، اما کاربران به صفحه جدید انتقال داده نمیشوند. گاهی هم برخی از اعضا از تیم جدا میشوند، اما ایمیل آنها همچنان در سیستم باقی مانده ودر دسترس مشتریان قرار میگیرد. این جزئیات شاید کوچک به نظر بیایند، اما در واقع روی کیفیت برندینگ تاثیر زیادی دارند.
سنجش منظم مثلا هر سال یک بار یا هر سه ماه یک بار، یکی از اصلیترین اقداماتی است که باید برای کیفیت تجربه تعامل کاربران با وبسایت انجام شود تا بتوان نقاط ضعف سیستم را به موقع پیدا کرده و در جهت رفع آنها برآمد.
تجهیر نقشه برنامه به قابلیتهای جدید
سیستم مصورسازی یا نقشه برنامه خود را بازنگری کنید و از شرکت برنامهساز خود بخواهید تا دائما قابلیتهای جدید را در بهروزرسانیها اضافه کند. شوانکی معتقد است که این تکنیک به شما کمک میکند تا سیستم شما همیشه به آخرین قابلیتها و امکانات پلتفرمهای مختلف حوزه تکنولوژی مانند سلزفورس، مارکتو،هاباسپات وغیره مجهز باشد.
اقدام مهمی که میتوانید در طول دوره بازنگری برنامه خود انجام دهید، این است که نسخههای بتا (آزمایشی) از قابلیتهای جدید را روی سیستم خود پیاده کنید. این کار باعث میشود بتوانید مفیدترین و کارآمدترین قابلیت را برای ارتقا برنامه خود انتخاب کنید. شوانکی معتقد است که پیادهسازی درست و بجا از قابلیتهای جدید میتواند نقش زیادی در افزایش کارایی سیستم شما داشته باشد.