مارتک: بلک فرایدی که حالا دیگر جای خود را در فرهنگ خرید اینترنتی کاربران سراسر جهان باز کرده است، فروشگاههای اینستاگرامی ایران را نیز بینصیب نگذاشت؛ بهطوری که آمارهای ارائه شده از تحلیل عملکرد این فروشگاهها بر بستر پادرو، نشان میدهد در فاز اول کمپینی که به مدت سه روز و به بهانه فرار رسیدن جمعه سیاه برگزار شد، میانگین تعداد سفارش ثبت شده در فروشگاههای اینستاگرامی بیش از 119 درصد رشد کرد و مبلغ فروش فروشندگان این کسبوکارها نیز بیش از 38 درصد افزایش یافت.
همزمان با شروع جشنوارههای فروش در بیشتر نقاط دنیا، پادرو نیز در قالب یک کمپین ۴۰ روزه که از هفته اول آذرماه شروع شده است، فرصتی را برای همه فروشگاههای اینستاگرامی فراهم کرد تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند و از مزایای ویژه این کمپین برای ارائه خدمات با کیفیتتر به مشتریان خود استفاده کنند. کمپین چله، اولین کمپین مشترک فروشگاههای خرد و متوسط است که در اینستاگرام برگزار میشود.
پادرو یک استارتاپ فروشگاهساز در شبکههای اجتماعی است و با ارائه امکاناتی مختلف به فروشندگان خرد و متوسط در فضای اینستاگرام، تلاش میکند تا تجربه این فروشگاهها در سرویسدهی به کاربران را متحول کند. حالا این استارتاپ با برگزاری یک کمپین ویژه برای فروش، امکانی فراهم کرده تا فروشگاهها بتوانند در مناسبتهای این مدت زمان که از دید کاربران فرصت مناسبی برای انجام خریدهای آنلاین است، کسبوکار خود را ارتقا دهند و با ارائه تخفیفهای معقول اما جذاب و همچنین استفاده از تکنیکهای ویژه، فروش خود را در بلک فرایدی و حراج یلدا چند برابر کنند.
آغاز «کمپین چله» پادرو در بلکفرایدی
فاز اول کمپین چله پادرو که همزمان با بلکفرایدی کلید خورد، نتایج امیدوارکنندهای به جا گذاشت و باعث رشد عملکردی بسیاری از فروشگاههای کوچک و متوسط اینستاگرامی شد. بر اساس آمارهای بدست آمده، متوسط رشد مبلغ فروش فروشندگان در بلکفرایدی، بیش از ۳۸ درصد بود؛ اما رشد تعدادی سفارشهای ثبت شده، تنها در یک بازه سه روزه، بیش از ۱۱۹ درصد بوده است.
این اعداد نشان میدهند که استفاده از زیرساخت مناسب برای فروش و البته استفاده از تکنیکهای رایج فروش در شبکههای اجتماعی، میتواند به رشد و توسعه فروشگاههای کوچک کمک کند.
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو با اشاره به اینکه بیشتر فروشگاههایی که از ابزارهای پادرو برای کسبوکار خود استفاده میکنند شاهد رشد در فروش محصولات خود بودهاند، میگوید: «بهره بردن از تکنیکهای خاص فروش در شبکههای اجتماعی موضوعی است که کسبوکارها نیاز دارند آن را بیاموزند. از سوی دیگر استفاده از دو محصول «پادروشاپ» که فروشگاهساز مناسب شبکههای اجتماعی و «پادروپین» که زیرساختهای مورد نیاز برای ارسال سفارشها را فراهم میکند، به آنها کمک میکند تا امکان دریافت و پردازش تعداد زیاد سفارشها را داشته باشند و بتوانند با حمایت پادرو، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند.»
پورپزشک به فروشگاههایی اشاره میکند که در روزهای عادی بین ۱۵ تا ۲۰ عدد سفارش داشتند و در زمان بلکفرایدی سفارش خود را به بیش ۳۰۰ سفارش در روز رساندهاند. جالب اینجاست که در این فروشگاهها، خبری از جوایز گران قیمت و حتی ارسال رایگان نیست و صرفا با استفاده از زیرساخت مناسب و تکنیک فروش، موفق شدهاند تعداد سفارشها را به ۱۰ تا۲۰ برابر تعداد سفارشهای روزهای عادیشان برسانند!
بررسیهای پادرو از فعالیت فروشگاههای اینستاگرامی در بلکفرایدی نشان میدهد که متوسط رشد ریالی فروش آنها در این حراج، 38 درصد بوده است.
بزرگترین سبد خرید اینستاگرامی در این جشنواره فروش نیز، 36 میلیون تومان گزارش شده است.
با توجه به استقبال فروشگاههای اینستاگرامی از بلکفرایدی، پادرو در نظر دارد تا کمپین چله را بسیار گستردهتر برگزار کند و به افزایش فروش این کسبوکارهای کوچک کمک کند.
بازاریابی پادرو برای فروشگاههای اینستاگرامی
یکی از اهداف کمپین چله استفاده از پتانسیلهای موجود در بازار تجارت اجتماعی برای رشد کسبوکارهای کوچک و متوسط و کمک به پایداری آنها است. به همین دلیل علاوه بر ارائه امکانات ویژهی بازاریابی و هدایت خریداران به سمت این فروشگاهها، سعی کرده با روشهای مختلف مثل اعطای جوایز جذاب علاوه بر جلب رضایت مشتریان علاقمند به خرید از فروشگاههای اینستاگرامی که طرفدار خریدهای آسان و راحت نیزهستند، هیجان کمپین را نیز برای مخاطبان دوچندان کند.
پشوتن پورپزشک میگوید: «پادرو همچون گذشته، قصد دارد با حمایت از فروشگاههای کوچک و متوسط که در فضای شبکههای اجتماعی فعال هستند، به توسعه و پایداری این بازار بزرگ به عنوان بزرگترین بازار خردهفروشی آنلاین کشور کمک کند.» مدیرعامل پادرو میگوید: « فروشگاههای کوچک معمولا سرمایه یا بودجه کافی برای تبلیغات اثرگذار یا تامین جوایز مورد علاقه مشتریان خود را ندارند و پیوستن به کمپین چله به آنها کمک میکند تا بتوانند در کنار بهرهمندی از مزایای این فروش جمعی، رشد کرده و بزرگ شوند. در واقع هدف پادرو از برگزاری این رویداد فروش آن است که با همراه کردن تعداد مناسبی از فروشگاههای فعال، کمپین اثرگذاری را برگزار کند که هر یک از این فروشگاهها به تنهایی امکان اجرای آن را نداشتهاند.»
بلکفرایدی، جشنواره فروش یلدا یا نوروز، همگی فرصتهای خوبی برای فروشندگان هستند تا بتوانند با استفاده از تنوع کالا و ارائه تخفیف، مشتریان خود را افزایش و دامنه کسبوکارشان را توسعه دهند. پورپزشک معتقد است: «این تکنیک در تجارت الکترونیک باعث موفقیت و افزایش فروش بلند مدت در بسیاری از فروشگاههای بزرگ اینترنتی در بیشتر کشورهای جهان حتی ایران شده است و ما در پادرو معتقدیم این روش برای کسبوکارهای فعال در شبکههای اجتماعی هم موفقیت به همراه خواهد داشت. این فعال استارتاپی تاکید میکند: «فروشگاه آنلاین و مناسبسازی شده، اتصال به صفحه اینستاگرام فروشگاه، تبلیغات هوشمند، مدیریت مشتریان، درگاه امن پرداخت، ارسال سفارشها با امکان رهگیری، مدیریت کمپین تبلیغاتی از جمله امکاناتی است که پادرو در اختیار فروشگاهها قرار میدهد تا بدون نگرانی بتوانند با تمرکز بر کار خود، فروش بیشتر و حجم سفارش بالاتر را به راحتی مدیریت کنند و در یک بازه زمانی مشخص درآمد بیشتری کسب کنند.»
بالاترین تعداد سفارش یک فروشگاه اینستاگرامی در جشنواره فروش بلکفرایدی، هزار مورد سفارش بود و بیشترین درصد رشد گزارش شده در تعداد سفارشات یک فروشگاه نیز 262 درصد گزارش شد.
امارهای پادرو حاکی از آنست که تا به امروز، بیش از دو هزار فروشگاه اینستاگرامی به این کمپین پیوستهاند و تنوع کالا در دستهبندیهای مختلفی را برای کاربران فضای آنلاین فراهم کردهاند. این کمپین که برای اولین بار در ایران برگزار میشود، بهترین امکان برای توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط است که پتانسیل رشد و توسعه را دارند و از پتانسیلهای شبکههای اجتماعی برای فروش استفاده میکنند.
پادرو این کمپین را با همراهی و مشارکت «آژانس خلاقیت پیلبان» و اینفلوئنسرهای بزرگ در شبکههای اجتماعی برگزار میکند. فاز نهایی این کمپین که با هدف فراهم کردن امکان خرید ویژه از فروشگاههای منتخب برنامهریزی شده است، در نیمه دوم آذرماه و همزمان با تدارک برای خریدهای شب یلدا آغاز خواهد شد.