مارتک: همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت بسیاری از شرکتها و استارتآپها به معرفی برنامهها و اقداماتشان برای بهبود کیفیت زندگی این گروه از جامعه پرداختهاند. به این ترتیب اسنپ هم گزارشی منتشر کرده است و در آن، اقداماتش را در سه دسته معافیت از پرداخت کمیسیون کاربران راننده دارای معلولیت، دسترسپذیری اپلیکیشن و اختصاص طرحهایی برای افراد دارای معلولیت در بخش نیکوکاری اسنپکلاب تشریح کرده. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۱۶ درصد از جمعیت کل جهان یا به عبارتی از هر شش نفر یک نفر دارای معلولیت است.
با این اوصاف اسنپ از ابتدای فعالیت خود طرحی معافیتی را برای افراد دارای معلولیت و جانبازان کشور در نظر گرفته است که بر اساس آن، کاربران راننده دارای کارت معلولیت بهزیستی که مدارک خود را به اسنپ ارائه دادهاند، از پرداخت کمیسیون معاف هستند.
به گزارش روابط عمومی این شرکت، بیش از ۱۸هزار کاربر راننده دارای معلولیت در ناوگان اسنپ مشغول به کار هستند و این افراد بیش از ۳۱ میلیون سفر اسنپی داشتهاند. ارزش معافیت از کمیسیون کاربران راننده دارای معلولیت تنها در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۲ میلیارد تومان بوده است.
اسنپ اپلیکیشن خود را هم برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر کرده است. این امکانات ویژه، دسترسی کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت را تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند. اسنپ برای سه گروه ناشنوا/کم شنوا، نابینا/کمبینا و افراد دارای معلولیت حرکتی، امکانات ویژهای را در بخش سرویس خودرو در نظر گرفته است. در گزارش اخیر اسنپ آمده است: «از نیمه اول ۱۴۰۱ تا نیمه اول ۱۴۰۲ در مجموع 12533 کاربر راننده و ۲۳۵۲۵ کاربر مسافر نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کردند.»
طبق اعلام اسنپ، کاربران مسافر و راننده ناشنوا و کمشنوای اسنپ میتوانند وارد قسمت تنظیمات حساب کاربری شده و در قسمت دسترسپذیری نوع معلولیت خود را ثبت کنند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده و مسافر از وضعیت یکدیگر مطلع میشوند. اگر کاربر مسافر گزینه «ناشنوا/کمشنوا هستم» را فعال کرده باشد، تماس تلفنی برای آنان غیرفعال میشود و از طریق پیامک به راننده اطلاع داده میشود که مسافر امکان پاسخ به تماس را ندارد و باید از طریق پیام با او ارتباط برقرار کرد. همچنین آموزشهای لازم در مورد نحوه تعامل با فرد دارای معلولیت به کاربر راننده داده میشود.
امکان تماس با کاربران راننده ناشنوا یا کمشنوا نیز در صورتی که در صفحه مشخصات کاربری خود این مورد را ثبت کرده باشند، غیرفعال و از طریق پیامک به مسافر اطلاع داده میشود که راننده امکان پاسخ به تماس را ندارد و باید از طریق پیام با او ارتباط برقرار کرد. مسافرانی که از نسخههای قدیمی اپلیکیشن استفاده میکنند، در صورت تماس با راننده ناشنوا به تلفن گویا وصل و از ناشنوا یا کمشنوا بودن کاربر راننده مطلع میشوند.
کاربران مسافر نابینا و کمبینا با دریافت آخرین نسخه اندروید اسنپ یا بهروزرسانی آن از این امکانات ویژه بهرهمند میشوند. با این کار، کاربران مسافر نابینا یا کمبینا میتوانند با استفاده از اپلیکیشنهای واسط صفحهخوان درخواست سفر خود را ثبت کنند. صفحهخوانها، برنامههایی هستند که محتوای یک اپلیکیشن یا سایت را به محتوای صوتی تبدیل میکنند و کاربران نابینا یا کمبینا به کمک آنها از خدمات اپلیکیشنهای مختلف بهرهمند میشوند. علاوه بر این، کاربر مسافر میتواند وارد قسمت تنظیمات شود و نابینایی یا کمبینایی خود را در قسمت دسترسپذیری ثبت کند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از وضعیت مسافر خود مطلع میشود و آموزشهای لازم را برای نحوه برخورد و برقراری ارتباط دریافت میکند.
در کنار تمام اینها، اگر کاربر مسافر در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «ویلچر دارم» را فعال کرده باشد، درخواست سفر او با نشان ویلچر به کاربر راننده نمایش داده میشود. این قابلیت در حال حاضر آزمایشی است و برای تعداد محدودی از کاربران فعال شده است.
همچنین بعد از قبول درخواست سفر توسط کاربر راننده، نشان معلولیت کاربر مسافر به او نمایش داده میشود. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از وضعیت مسافر خود مطلع میشود و آموزشهای لازم را برای نحوه برخورد و برقراری ارتباط دریافت میکند. اگر کاربر راننده نیز در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «معلولیت حرکتی دارم» را فعال کرده باشد، بعد از قبول شدن درخواست سفر، پلاک ماشین همراه با ویلچر در کارت سفر به مسافر نمایش داده میشود.
علاوه بر اینها، بعد از دو سال از راهاندازی بخش نیکوکاریکلاب اسنپ، چهار طرح از چهارده طرح این بخش به بهبود کیفیت زندگی و کمک به روند درمان افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است که شامل «طرح آموزش آنلاین منجر به اشتغال افراد دارای معلولیت» با همکاری خیریه رعد، «طرح تجهیز مرکز دندانپزشکی ویژه افراد دارای معلولیت» با همکاری خیریه بهشت امام رضا (ع)، «طرح راهاندازی مرکز مشاوره شبانهروزی ویژه افراد دارای اتیسم» با همکاری انجمن اتیسم ایران و «طرح تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی ویژه کودکان دارای معلولیت» با همکاری خیریه بچههای آسمان هستند. در این طرحها در مجموع کاربران اسنپ ۴۰۱ هزار و ۶۶۹ مرتبه مشارکت داشتند و اسنپ یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان به خیریهها پرداخت کرده است.