مارتک: با نهایی شدن سرمایهگذاری 72 میلیارد تومانی کیسیون در شرکت مالک آچاره، به زودی ارائه آنلاین انواع خدمات تخصصی ساختمانی در این پلتفرم میسر میشود.
آچاره که پلتفرمی هوشمند برای ارائه انواع خدمات فنی است، صبح امروز با برگزاری نشستی خبری، از آغاز شراکت خود با شرکت کیسیون خبر داد. مدیرعامل آچاره اعلام کرد که به موجب این همکاری قرار است ارائه خدمات تخصصی مرتبط با ساختمان در دستور کار قرار گیرد و خدمات جامعی مانند بازسازی و نوسازی ساختمان نیز به مجموعه سرویسهای قابل ارائه در این پلتفرم اضافه شود.
در این نشست علی سنگینیان، معاون سرمایهگذاری کیسون، با تاکید بر انکه این اولین تجربه سرمایهگذاری این شرکت در یک مجموعه استارتاپی است، گفت: «ارزش سرمایهگذاری اخیری که در هلدینگ ساناگستر سبز (مالک چهار استارتاپ آچاره، آچارهبازار، آچارهسازه و اوبار) انجام شده 72 میلیارد تومان بوده و قرار نیست با این سرمایهگذاری هیچ کدام از سرمایهگذاران پیشین خروج کنند.»
سنگینیان دلیل تمایل کیسون به این سرمایهگذاری را تنوع بخشیدن به حوزههای فعالیت از طریق سرمایهگذاری در کسبوکارهای جدید دانست و تاکید کرد: «کیسون پیش از این شتابدهنده استارتاپی اختصاصی خود با نام بیلدزآپ (Builds Up) را نیز در همکاری با شناسا و با هدف توسعه ایدههای خلاق در حوزه مهندسی و ساخت راهاندازی کرده است.»
معاون سرمایهگذاری کیسون با تشریح اینکه فعالیتهای کیسیون صرفا محدود به بحث ملکی و خانهسازی نیست، اظهار کرد: «در حقیقت کیسون اکنون یک گروه صنعتی به حساب میآید. ما در سالهای اخیر با گسترش دامنه فعالیت کسبوکار خود توانستهایم عملکرد مجموعه را بهبود دهیم و حاشیه سود شرکت را بیشتر کنیم. در همین راستا مدتی است که همکاری جدی با شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی را نیز در دستور کار قرار دادهایم.» سنگینیان در ادامه افزود: «با تمام اینها، در انتخاب شرکتهای مختلف برای سرمایهگذاری تلاش میکنیم به سراغ مجموعههایی برویم که ریسکهای اولیه را پشت سر گذاشته و در مسیر رشد و بلوغ باشند.»
البته مدیران دو شرکت اعلام کردند که فعلا تمایلی به ارائه جزییات بیشتر درباره درصد سهامی که واگذار میشود، ندارند.
سرویسدهی به 10 درصد از خانوادههای ایرانی
در بخش دیگری از این نشست حامد تاجالدین، مدیرعامل گروه آچاره، نیز در تشریح جزییات بیشتر از این همکاری گفت: «با دور جدید سرمایهگذاری جذب شده، قرار است مجموعه فعالیتهای آچاره گسترش و بهبود یابد و در این میان به لطف تجارب کیسون در حوزه ساختمان، تمرکز ویژهای بر ارائه آنلاین خدمات تخصصی ساختمانی در این پلتفرم خواهد شد.»
تاجالدین با مرور عملکرد آچاره در این چند سال تصریح کرد: «از سال 95 که فعالیت این پلتفرم آغاز شده، همواره در تلاش بودهایم به مرجعی در زمینه شناسایی متخصصان و دریافت خدمات فنی و تخصصی به صورت آنلاین تبدیل شویم. در همین راستا اکنون بیش از سیصد نوع خدمات مختلف در آچاره ارائه میشود و بیش از 120 هزار متخصص در حال ارائه خدمات هستند.»
او با بیان اینکه اکنون تعداد کاربران پلتفرم آچاره نزدیک به سه میلیون نفر است، گفت: «در حقیقت این سه میلیون کاربر را باید نمایندگانی از سه میلیون خانوار دانست و با این حساب، جامعه مخاطبان آچاره بسیار گستردهتر از اینها هستند.»
بر اساس اعلام آچاره، این پلتفرم اکنون سرویسدهی به حدود 10 درصد از خانوادههای کشور را عهدهدار است.
تلاش برای بهبود کیفیت پشتیبانی از مشتریان
مدیرعامل آچاره سهم این پلتفرم از بازار ارائه آنلاین خدمات فنی را بیش از 50 درصد دانست و گفت: «گستردگی و جنس خدمات قابلارائه در آچاره باعث شده که بحث پشتیبانی و کیفیتسنجی سرویسدهی انجام شده، موضوعی بسیار پیچیده و چالش برانگیز باشد. با اینحال ما در این مدت توانستهایم در نظرسنجیهای انجام شده از کاربران، امتیاز رضایت از خدمات دریافتشده را به 4.7 از 5 برسانیم.»
او با بیان اینکه در تمام این سالها تلاش کردهاند تا با ارائه آموزشهایی به بهبود تجربه مشتریان از دریافت این خدمات کمک کنند، گفت: «در بحث به کارگیری متخصصان نیز بر صحتسنجی درست توانمندی از طریق مشاهده جواز کسب و یا مدرک از سازمان فنیحرفهای تمرکز کردهایم و از بهکارگیری افراد بدون آنکه صلاحیت فنی آنها احراز شود، اجتناب میکنیم. او هزینه اشتغالزایی در آچاره را یک صدم هزینههای دولتی در این زمینه دانست و اعتماد مردم به چنین پلتفرمهایی را از نقاط قوت آن نسبت به دیگر پلتفرمها دانست.»
تاجالدین با بیان اینکه ماهیت متفاوت خدمت در مقابل کالا باعث میشود، هیچگاه نتوان تضمین صددرصدی درباره کیفیت آن داشت، افزود: «تلاش ما این است که با سرمایههای جذب شده، بیش از پیش بر بهبود سرویسدهی و پشتیبانی از کاربران تمرکز کنیم.»
مدیرعامل آچاره تشریح کرد: «با جذب این سرمایهگذاری، چشمانداز ما برای آینده شرکت آن است که در مسیر دیجیتالیسازی هرچه بیشتر صنعت ساختمان و خدمات مرتبط با آن قدم برداریم. در راستای بهبود دیجیتالیسازی کل زنجیره ارزش صنعت خدمات نیز شناسایی بازیگران تخصصی هر صنعت و جذب آنها را در قالب رویکرد Mergers and acquisitions دنبال خواهیم کرد.»
مدیرعامل این پلتفرم با تاکید بر رضایتی که متخصصان از همکاری با این پلتفرم دارند تشریح کرد: «برآوردهای ما نشان میدهد که بسیاری از متخصصان فعال در آچاره اکنون توانستهاند درآمدهای قابلتوجهی کسب کنند. به عنوان مثال بررسیهای ما نشان میدهد که اکنون برقکارانی در آچاره فعال هستند که ماهی 60 تا 70 میلیون تومان درآمد دارند و حتی در موردی، سفارشی به ارزش یک میلیارد تومان هم در آچاره ثبت و انجام شد.»
برنامه آچاره برای ورود به بازار سرمایه
تاجالدین در پایان جلسه وعده دارد که به زودی گزارش جامعی از عملکرد 8 ساله آچاره ارائه میشود. همچنین مراحل عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه نیز در حال طی شدن است. او تاکید کرد: هنوز نمیتوان زمان دقیقی برای عملیاتی شدن این برنامه اعلام کرد. اما ما درخواست این موضوع را ارسال کردهایم و در حال طی کردن مراحل هستیم.
آچاره پلتفرمی تخصصی است که در زمینه ارائه انواع خدمات مرتبط با منزل، از جمله تعمیرات، تاسیسات، نظافت و … فعالیت میکند. در این پلتفرم، امکان مشاهده تجارب و تخصصهای سرویسدهندگان و نظرات کاربران از خدمات دریافت شده از آن فرد وجود دارد.
بر اساس اعلام آچاره، تعداد سفارشهای این پلتفرم به طور متوسط اکنون از مرز 5 هزار سفارش روزانه گذشته است. آمارهای ارائه شده نشان میدهد که آچاره در سه سال اخیر رشد 10 درصدی را تجربه کرده است.
اوبار دیگر پلتفرم زیرمجموعه هلدینگ ساناگستر سبز نیز در زمینه ارائه خدمات لجستیک هوشمند بینشهری فعالیت میکند و سرویسهایی را برای حمل اثاث منزل نیز به کابران ارائه میدهد.