مارتک: بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی چند سالی است که در مقابل همدیگر قرار گرفتهاند؛ البته در دید کسانی که دنیای PR را تمامشده میدانند و بر این باور هستند که «بازاریابی دیجیتال» برایشان کافی است. در صورتی که روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال اگر در یک همزیستی درست، همدیگر را همراهی کنند، نتایجی را رقم میزنند که هیچ کدام از آنها به تنهایی نمیتوانستند از عهده آن برآیند.
دو دنیای جدا با یک هدف مشترک
اولین چیزی که فراموش میشود، این است که دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی دو رشته مجزا هستند و اگر در همدیگر مخلوط شوند، شاید نتیجه را تغییر دهند؛ اما این تغییر جزئی است و نه چشمگیر. در صورتی که اگر هر دو در یک سیستم عمل کردند، نتیجه بهتری به بار میآید.
دومین مورد هم این است که تنها دنیای دیجیتال مارکتینگ نیست که به استراتژیهای منحصربهفرد و تازه نیاز دارد و روابط عمومی هم باید مدام بهروز و تازه شود و در این صورت است که دید و اعتبار شما افزایش پیدا میکند. خواه هدف شما تقویت برند شخصیتان باشد یا افزایش فروش در کسب و کار، داشتن ترکیب بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی ضروری است.
برای ایجاد کمپینهای بازاریابی باید مدام در حال ارسال پیام و زنده نگه داشتن، اسم خود در این بازار بزرگ و پر از صدا باشید که این کار را سالهاست روابط عمومی انجام میدهد. از سوی دیگر بازاریابی دیجیتال هم از راههای بازاریابی محتوا، پرداخت به ازای کلیک (PPC) ، بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و رسانههای اجتماعی این کار را پیش میبرد.
پشت صحنه: روابط عمومی؛ روی صحنه: دیجیتال مارکتینگ
تیمهای روابط عمومی عمدتاً در پشت صحنه کار میکنند و شما را به رسانهها معرفی میکنند و پاشنه آشیلشان، معرفی توسط یک رسانه خوب و روزنامه و روزنامهنگار معروف است؛ در حالی که بازاریابی دیجیتال بر پلتفرمهای آنلاین تمرکز دارد و با مردم «عادی» سر و کار دارد.
همانطور که میبینند این استراتژیها متفاوت عمل میکنند و شما همچنان به فعالیت و پیامرسانی مداوم در هر دو زمینه نیاز دارید.
توافق اول بهتر از جنگ آخر!
از تیمهای بازاریابی و روابط عمومی خود بخواهید تا از قبل در مورد دستورالعملهای برندسازی به توافق برسند. به این ترتیب قبل از ایجاد هر اختلافنظری، در مورد اهداف کمپین، عبارتها و لحن نگاه مشترک پیدا میکنید و ثبات همکاری بین کمپینهای بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی شما تضمین میشود.
اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنید
درست است که اینفلوئنسرها میتوانند بازار را برای شما گرم کنند، اما هیچوقت تنها با شنیدن نام یک اینفلوئنسر و تعداد فالوورهایش تصمیمتان را قطعی نکنید و حتما محتوای صفحه او را چک کنید.
همچنین هر اینفلوئنسری باعث قرار گرفتن شما در یک بازار خاص میشود و اگر دست بازی در این زمینه دارید، انتخاب دو اینفلوئنسر با زمینههای متفاوت اما نزدیک به هدفگذاری شما بهتر از یک اینفلوئنسر با قیمت تبلیغات بسیار بالا (و حتی نزدیک به زمینه کاری شما) است.
در زمینه روابط عمومی هم لیست هدایا هنوز یکی از بهترین مشوق هاست، مخصوصا اینکه این هدایا به تعطیلات و سفر ربط پیدا کند و نه انتخاب یک محصول برای یک گروه بزرگ با سلایق متفاوت.
یک نکته دیگر اینکه برای بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی بهتر است که اینفلوئنسرهای متفاوت پیدا و با آنها کار کنید. با این روش شما میتوانید در مدت زمان کمتری، محتوای بیشتر و متنوعتری تولید کنید که هم برای بازاریابی و هم برای روابط عمومی یک پیروزی محسوب میشود.
هدایت افکار با محتوا
اگر میخواهید مردم شما را جدی بگیرند، باید خودتان را ثابت کنید. بهترین راه برای انجام این کار هم تولید محتوای مفید و آموزشی است و البته غیرتکراری.
در بازاریابی دیجیتال محتوا حکم سنگبنا را دارد؛ جلسههای گفتگو، مطالعات موردی و متمرکز، بهروز کردن وبلاگها به صورت روزانه و تهیه ویدیو از جمله مواردی است که نباید در تهیه محتوا مورد سهلانگاری قرار بگیرد.
هنگامی که گروه دیجیتال مارکتینگ شما محتوا را تولید کردند، میتوانند آن را به تیم روابط عمومی هم بدهند تا آنها هم از محتواها با تغییراتی که مناسب کار خودشان میشود، استفاده کنند.
روابط عمومی هم در زمینه محتوا باید همان شیوه کلاسیک تهیه مطلب و انتشار آن در رسانهها و تدارک دیدن فرصت مصاحبه و… را انجام دهد، اما در این مورد باید تمرکز خود را روی نیروهای خلاق و تهیه محتواهایی بگذارد که جنبه بصری قوی دارند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند.
میزبان رویدادهای مجازی و آنلاین
تدارک رویدادهای حضوری مطمئناً میتوانند سر و صدا ایجاد کند، اما با وجود شرایط امروز و خصوصا عصرِ بعد کرونا که بسیاری را به بودن و کار کردن در خانه عادت داده است، رویدادهای مجازی در پلتفرمهایی مثل زوم هم یک راه محبوب برای ارتباط هستند.
تیم بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی شما میتواند یک رویداد پخش زنده را در زوم، فیسبوک لایو یا یوتیوب برنامهریزی کند و مشارکت بسیار گستردهای را رقم بزند.
دنیای بازخوردها
متقاعد کردن مردم برای گذاشتن نظرات مثبت یا توصیفات در مورد شرکت و محصول شما دشوار است و این جایی است که بخش بازاریابی دیجیتال شما باید وارد شود و با پیگیری و تلفیق آن با روشها و هدایای تشویقی، جنبه عملی به آن بدهد.
میشود گفت که بازاریابان دیجیتال موفق در این بخش درخشان عمل میکنند و به دنبال باکیفیتترین بررسیها و توصیفات کاربرانشان میگردند و از آنها برای ایجاد مطالعات موردی و مبتنی بر داده استفاده میکنند. در این مورد روابط عمومیها هم باید نظرات مطرح شده در سایتها که به محتوای آنها مربوط بوده را بررسی کنند و نقشه پیشرویشان را ادامه و اگر لازم بود، تغییر دهند.
درنهایت بهتر است بدانید که همچنان و همیشه روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال یک رابطه همزیستی دارند. به جای برخورد جداگانه با آنها، این استراتژیهای را امتحان کنید تا از مزایای همافزایی ترکیب بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی بهرهمند شوید.