مارتک- سارا جمالآبادی: بهترین تبلیغات سال ٢٠٢٣ مربوط به Chicago Bears، Nissan، Liquid Death، Stella Artois، and Taco Bell بودند و در مقابل انتخاب میان بدترین تبلیغات فوقالعاده سخت بود؛ چون این فهرست به طرز خستهکنندهای طولانی است. جالب اینکه اپل هم در میان بدترینها جا گرفته است، اما چرا؟ از اپل بعید است!
اپل با محیط زیست یا علیه محیط زیست
اکثر مردم بخش قابلتوجهی از زمان خود در فضای آنلاین را صرف تلاش برای خلاص شدن از دست تبلیغات میکنند، اما خلاصی بسیاری وقتها ممکن نیست و یا اینکه با همه آلرژی که به تبلیغات داریم، خیلی از آنها واقعا خوب و قابلتوجه هم هستند و میتوانند احساسات ما را برانگیزند. حالا از خشم و عصبانیت گرفته، تا خوشحالی و گرسنگی کاذب!
اما قبل از اینکه نگاهی بیاندازیم به تبلیغات خوب در سال گذشته، نگاهی بیاندازیم به یکی از بدترین آنها که متعلق به اپل بود. شرکت اپل در رویداد پاییزی خود، فیلمی کوتاه و پنج دقیقهای به اسم Mother Nature را با بازی اکتاویا اسپنسر، بازیگر اسکاری، نمایش داد.
اکتاویا در این فیلم در نقش یک «مادر ِطبیعت» وارد میشود؛ یعنی به اصطلاح کسی که از طبیعت و حیات وحش دفاع میکند. او به مدیران اپل گزارش وضعیتی در مورد نحوه عملکرد شرکت میدهد و در خلال آن عنوان میکند که روند پیشرفت آنها به گونهای است که تا سال ٢٠٣٠ محصولات کاملا بدون کربن (carbon-free) تولید میکنند.
این تبلیغ زمانی منتشر شد که اپل جدیدترین مدل اپل واچ خود را به عنوان محصولی دوستدار محیط زیست معرفی کرد.
بسیاری از مردم – به ویژه آنهایی که در بخشی از صنعت تبلیغات کار میکنند – «مادر طبیعت» را دوست داشتند و فید لینکدین هم مملو از تمجید از این فیلم کوتاه بود؛ پس چرا مادر طبیعت عنوان بدترین تبلیغ را گرفت؟!
چون در پشت پرده ساخت همین تبلیغ، بسیاری از موارد مربوط به حفاظت از محیط زیست از به کار بردن بهترین تکنیکهای تولید گرفته تا فیلمبرداری و حتی بازی یکی از بهترین بازیگرهای اسکاری و… زیر پا گذاشته شدند و مسائل مهم آب و هوایی به شدت سادهسازی شدند.
همچنین با این تبلیغ که یک محصول جدید را رونمایی میکرد، همه ما نسبت به مصرفکننده بودن، احساس بهتری پیدا میکردیم؛ آن هم در حالی که دنیا در حال سوختن بود و جنگلها یکی بعد از دیگر قد خم میکردند.
نکته قابل تاملتر اینکه تا همین چند ماه پیش اپل علیه قوانین «حق تعمیر» که به تازگی در کالیفرنیا تصویب شده بود، لابی میکرد و نمیخواست زیر بار جایگزینی قطعات و تعمیرپذیر بودن محصولاتش برود؛ قانونی که با تولید زباله کمتر و ضایعات میخواست به نوعی نجاتبخش کره زمین باشد.
سبزشویی یک تبلیغ
آودن شیندلر و جوزف روم از مرکز علم، پایداری و رسانه دانشگاه پنسیلوانیا، تبلیغ جدید اپل را به نوعی «سبزشویی» میدانند؛ به این معنی که تنها لایهای دروغین و خوش آب و رنگ بر خدمات و کالاهایی است که در نهایت به نابودی بیشتر کره زمین میانجامند و مشتریان را به تولید زباله بیشتر و مصرفگرایی بیشتر سوق میدهند.
فوتبال آمیخته در فرهنگ عامه
اما برویم سراغ تبلیغات موفق در سال گذشته میلادی. طی چند سال گذشته تیمها و باشگاهها در سرتا سر جهان با اطلاعیههایی مانند خرید بازیکنان، معاملات و اعلام برنامه بازیها، جنبههای تبلیغاتی بیشتری برای خودشان ایجاد کردند. اما در ماه مه ٢٠٢٣ تیم فوتبال آمریکایی bears ازFX’s The Bear که یک برنامه تلویزیون محبوب و مستقر در شیکاگو است، به عنوان محیطی برای تبلیغ برنامه The National Football League استفاده کرد. با این روش ورزش را در زندگی و فرهنگ عامه تلفیق کرد و یک اَبَرتبلیغ برای خودش ساخت که دیگر تنها موردت وجه فوتبالی و غیر فوتبالی نبود و همه جذب آن میشدند.
نیسان یا «از آریای قدرتمند و آرام لذت ببر»
یکی دیگر از تبلیغات موفق متعلق به نیسان بود. نیسان برای تبلیغ شاسی بلند برقی جدید خود «آریا»، در ماه فوریه این تبلیغ چهار ساعته را در یوتیوب پخش کرد که به طور خاص برای کانال محبوب Lofi Girl تهیه شده بود.
این تبلیغ یک ویدیوی انیمیشن با پشتوانه ریتم موسیقی آرامبخش بود که خانمی را در حال رانندگی در حومه شهر نشان میداد، در حالی که در مسیر از کنار بیلبوردهای آریا میگذشت.
زنگ تاکو یا «سهشنبه تاکوی رایگان»
یکی دیگر از تبلیغهای موفق در سال گذشته مربوط میشد به بازیابی یک برند غذایی. این برند که پیشازاین به اسم free taco Tuesday شناخته میشد، یک غذای سنتی مکزیکی یعنی «تاکو» است که از یک تورتیلای کوچک از ذرت یا گندم درست شده و داخل آن انواع گوشت و یا ماهی پر میشود با سیبزمینی و اصولا با دست هم خورده میشود.
برند« Taco Bell» یک دعوای حقوقی را پیگیری کرد و درخواست لغو علامت تجاری، متعلق به یک زنجیره کوچکتر تاکو از سال ١٩٨٩ را داد، با تاکید بر این خواسته که نام «تاکو» باید در دسترس همه آنهایی باشد که تاکو درست میکنند.
در این مسیر آنها از لبرون جیمز، ستاره NBA و همچنین تنظیم یک دادخواست در Change.org برای جذب طرفداران این برند استفاده کردند و درنهایت هم موفق شدند و هم گام بزرگی در تبلیغاتشان برداشتند.