مارتک: در سال ۲۰۲۳ تغییرات عمدهای در چشمانداز دیجیتال جهان ایجاد شد؛ از ظهور ChatGPT و تغییر نام توییتر به X گرفته تا راهاندازی Threads و فروکش کردن غوغای متاورس و… اما در سال ۲۰۲۴ باید منتظر چه چیزهایی باشیم که دنیای دیجیتال مارکتینگ و اینفلوئنسرها را تحت تاثیر خودش قرار میدهد؟
بهینهسازی جستجو در رسانههای اجتماعی
بازاریابان مدتهاست که محتوای وبسایتها خود را برای رتبهبندی بالاتر در موتورهای جستجوگر Googleو Bing بهینهسازی کردهاند، اما به طور فزایندهای در سالهای اخیر بازاریابان تمام قدرت خود را روی بهینهسازی محتوای رسانههای اجتماعی متمرکز کردهاند.
گوگل که برترین موتور جستجوی جهان است در سال گذشته گزارش داد: تقریباً ۴۰درصد از نسل جدید یا همان Gen-Z از TikTok و Instagram برای جستجو به جای Google استفاده میکنند! به همین دلیل است که برای بازاریابان دیجیتال در این دوره اخیر مهمتر از همیشه است که نکات ظریفی مانند کلمات کلیدی و ابردادهها را در پستهای رسانههای اجتماعی در نظر بگیرند.
این موضوع همچنین به این معنی است که باید نهایت دقت و تخصص را در نوشتن کپشنها به کار ببرید که شامل کلمات کلیدی و دادههای توصیفی است که میتوانند قابلیت دیده شدن پست و یا برند را بالا ببرد.
تکامل Xو تیک آبیِ پولی
ماسک در اکتبر ۲۰۲۲خرید توییتر و بازگرداندن آن به یک پلتفرم آزادی بیان را با موجی از تغییرات آغاز کرد. اولین کارش هم این بود که در ماه ژانویه، ماسک برنامههای شخص ثالث (third-party apps ) را در توییتر ممنوع کرد و برای API یا رابط برنامهنویسی کاربردی این پلتفرم هزینه زیادی انجام داد.
سپس در ماه آوریل بود که ماسک اعلام کرد کاربران برای گرفتن تیک توییتر میتوانند پول بپردازند. این تصمیم ایلان در حالی بود که تا پیش از این، تیک توییتر به اینفلوئنسرهای این پلتفرم اختصاص داشت. اما ماسک این برنامه قدیمی را حذف کرد و در عوض آن را برای همه و به ازای پول تبدیلش کرد.
وقتی توییتر رفت و X همه کاره شد
قابلتوجهترین بهروزرسانی اما در ژوئیه ۲۰۲۳انجام شد؛ زمانی که ماسک توییتر را به X تغییر نام داد و توییتر را بیشتر از هر زمان دیگری به یک پلتفرمِ همه کاره تبدیل کرد که در آن کاربران میتوانستند نیازهای بیشتری از مصرفکنندگان خود را از جمله بانکداری، خردهفروشی و غیره را برآورده کنند.
سپس در ماه اکتبر ماسک هزینه سالانه یکدلار را برای کاربرانش در فیلیپین و نیوزیلند اعلام کرد.
این سیاستهای ماسک همیشه هم نتیجه مثبتی را به بار نیاوردند تا جایی که یک سال پس از اینکه توییتر را برای خودش کرد، درآمد تبلیغات این پلتفرم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۵درصد کاهش یافت!
اما موضوع مهم این است که با وجود همه اینها،X احتمالاً به تکامل خود ادامه میدهد و اشکال جدیدی از کسب درآمد را در بطن خودش راهاندازی میکند، خصوصا که همچنان از ترافیک بالایی برخوردار است.
کشورگشایی اینستاگرام و فتح سرزمین X
هرچند تغییرات اینستاگرام بسیار کمتر از توئیتر به نظر میرسد، اما در این سالها اینستاگرام مدام متحول شده است. آخرین آن هم در ماه جولای سال گذشته بود؛ زمانی که متا Threads را راهاندازی کرد، یک اپلیکیشن مبتنی بر متن که توسط اینستاگرام ساخته شد و کاربران میتوانند مکالمات عمومی را مشاهده و دنبال کنند.
تا ماه نوامبر ۲۰۲۳،Threads تعداد ۱۴۱میلیون کاربر داشت. این تعداد پس از انتشار Threads در اروپا در ماه اخیر افزایش چندین برابری پیدا کرد.
در حالی که Threads هنوز در فضای دیجیتال نسبتاً نوپا است، اما از آنجایی که این برنامه در دسترس مناطق و کاربران بیشتری قرار میگیرد. این پیشبینی درموردش وجود دارد که میتواند از X پیشی بگیرد و فضای آن را به نحو بهتری برای کاربرانش کاربریتر کند.
دود از کنده بلند میشود: یوتیوب!
با وجود اینکه TikTok و ChatGPT در بین بازاریابان به موضوع مورد توجهی تبدیل شدهاند، اما از بسیاری جهاتYouTube همچنان تاثیرگذار است؛ خصوصا YouTube Shorts که روی ویدیوهای عمودی با حداکثر زمان ۶۰ثانیه متمرکز شده و هدفش ایجاد تعامل بیشتر با کاربر است.
یوتیوب همین حالا هم یک ابر رسانه اجتماعی است و واقعیتی که دربارهاش فراموش میشود این است که یوتیوب «دومین موتور جستجوی» در جهان است و کاربران و بازاریابان از آن به عنوان یک موتور جستجوگر استفاده میکنند.
از این جالب توجهتر اینکه آمار نشان داده است کاربران جوان و نوجوان علاقه زیادی بهYouTube دارند و فعال بودن آنها در این پلتفرم، جایگاه برتر یوتیوب را همچنان حفظ کرده و خواهد کرد.
نوجوانان معتاد به یوتیوب
مرکز تحقیقات مستقل Pew Research که در واشنگتن است، گزارش داده ۹۵درصد از نوجوانان ۱۳تا ۱۷ساله (آمریکایی) همچنان از YouTube استفاده میکنند که این عدد بسیار بیشتر از هر پلتفرم رسانه اجتماعی فعال دیگری است. برای اینکه بتوانید مقایسه دقیقتری انجام دهید، این آمار در مورد تیکتاک به ۶۶درصد و به ۶۲درصد برای اینستاگرام میرسد.
یوتیوب نه تنها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، بلکه زمانی هم که کاربران در این پلتفرم میگذرانند، شگفتانگیز است؛به طوری که تحقیقات Pew در گزارشی دیگر عنوان میکند که ۱۹درصد از نوجوانان میگویند که «تقریباً دائماً» از YouTube استفاده میکنند.
گوگل گزارش داده که در سال ۲۰۲۳، روزانه بیش از ۵۰میلیارد (بله درست نوشتیم و خواندید: میلیارد) بازدید YouTube Shorts داشته است.
بنابراین شاید بتوان این پیشبینی را برای سال جدید داشت که ابر پلتفرمهای قدیمی، باز هم سر و صدا کنند و مخاطبان بیشتری از پلتفرمهای جدید به دام خود بکشند!