مارتک: دیوار در جدیدترین گزارش خود که به مناسبت روز جهانی «تیکتاک ساعت» منتشر شده، دادههای آگهیهای مربوط به ساعت در این پلتفرم را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این بررسی نشان داد که با وجود محبوبیت زیاد ساعتهای هوشمند و برند اپل در ایران، پرآگهیترین برند ساعت مچی در دیوار طی 9 ماه ابتدایی امسال برند «سیکو» بوده است و هنوز بازار ساعتهای کلاسیک داغ است.
مچی یا دیواری؟
طبق آمارهای ارائه شده از سوی دیوار، کاربران این پلتفرم امسال نزدیک به ۲۶ میلیون بار عبارات مرتبط با انواع ساعت را در نوار جستجو وارد کردهاند؛ که نزدیک به ۲۱ میلیون جستجو متعلق به ساعتهای مچی و بیش از ۵ میلیون جستجو نیز برای یافتن ساعتهای دیواری بوده است.
بررسی ترکیب آگهیهای مرتبط با ساعت در پلتفرم دیوار نشان میدهد که ساعتهای مچی بین کاربران محبوبتر از ساعتهای دیواری هستند؛ به طوری که امسال حجم آگهیهای مرتبط با ساعت مچی، بیش از ۲٫۲ برابر ساعتهای دیواری بوده است. همزمان جستجوی عبارت ساعت مچی هم خیلی بیشتر است.
سهم آگهیهای نو در بین ساعتهای مچی بیشتر از ساعتهای دیواری است. ۴۵ درصد آگهیها متعلق به ساعتهای مچی نو هستند. به این ترتیب، ساعت مچی هم از معدود زیردستههایی است که سهم اقلام نو و دست دوم در آن به هم نزدیک است. معمولا سهم اقلام دست دوم در زیردستههای مختلف دیوار، به میزان قابل توجهی بیشتر از اقلام نو است. مانند زیردسته «ساعت دیواری» که نزدیک به ۷۰ درصد آگهیها متعلق به ساعت دست دوم است.
پیشتازی ژاپنیها در آگهیهای ساعت
با وجود محبوبیت چشمگیر ساعتهای هوشمند طی چند سال اخیر، آگهیهای ثبت شده در دیوار حاکی از آنست که این محصولات نورسیده، هنوز نتوانستهاند بازار ساعت مچیهای کلاسیک را کاملا کساد کنند. طبق آمارهای منتشر، در 9 ماه ابتدایی امسال «سیکو» پرآگهیترین برند ساعت مچی در دیوار بوده است.
در میان برندهای معروف ساعت مچی، لابهلای عناوین و متن آگهیهای منتشرشده در دیوار، بیشتر از همه «سیکو» به چشم میخورد؛ برند معروف ژاپنی که نامش در ۲۵ درصد آگهیهای شامل نام برندِ ساعتها آمده است. جالب است که در بین پنج برندی که بیشترین آگهیها را در اختیار دارند، سهتایشان ژاپنی است: «سیکو»، «کاسیو» و «سیتیزن».
در فهرست تهیه شده از ۲۰ برندی که در میان پرجستجوترین عبارات کاربران در زیردسته «ساعت مچی» به چشم میخورد،«سیکو» (با ۱۹ درصد) در صدر فهرست قرار دارد. در بین این برندها، فقط ۴ برند ژاپنی قرار دارند و بقیه عمدتا سوئیسی هستند. با این حال همین چهار برند ژاپنی، یعنی «سیکو»، «کاسیو»، «سیتیزن» و «اورینت» مجموعا نزدیک به نیمی از جستجوهای برند ساعت را در اختیار دارند.
بازار ساعت هوشمند در تسخیر اپل
با اینحال در دستهبندی برند ساعتهای هوشمند، اپلواچ توانسته محبوبیت خود را حفظ کند و بیش از ۹۰ درصد کل جستجوهای مربوط به ساعتهای هوشمند را به برند اپل اختصاص دهد.کاربران دیوار هم در دسته ساعتهای مچی و هم در دسته کالای دیجیتال در جستجوی ساعتهای هوشمند بودهاند و مجموعا نزدیک به ۶ میلیون بار کلمات مرتبط با آنها را در نوار جستجوی این دو دسته وارد کردهاند. «اپل»، «سامسونگ» و «شیائومی» برندهایی هستند که کاربران به دنبالشان بودهاند. در بین این برندها، اپل با سهم ۹۰ درصد محبوبترین ساعت هوشمند بوده است.
در بین سریهای مختلف «اپلواچ»، سری ۳ (با ۲۶ درصد) پرجستجوترین بوده و بعد از آن به ترتیب سریهای ۷ و ۶ قرار دارند. در پایان این فهرست هم سری SE (با ۵ درصد) قرار دارد.
گرامیداشتی بر ساعت: سمبل نظم
بدون شک با فراهم بودن امکان اطلاع از ساعت از طریق گوشیهای موبایل، افراد دیگر قدر قبل به داشتن یک ساعت روی مچ یا دیوار خانه و محل کارشان احساس نیاز نمیکنند؛ اما هنوز هم هستند کسانی که صدای تیک تاک ساعت برایشان نبض زندگی است و دوست دارند به این ابزارهای ظریف وفادار بمانند.
روز ۲۹ دسامبر (۸ دی)، سه روز مانده به پایان سال، روز تیکتاک ساعت نامگذاری شده تا مردم جهان در نزدیکی پایان سال میلادی یادشان بیاید باید ارزش زمان را بدانند و پرونده کارهای ناتمام را ببندند. تهیه و انتشار این گزارش از سوی دیوار نیز به همین بهانه انجام شده است.
ساعتها چه تیکتاک بکنند چه نکنند، سال تمام میشود و کارهای ناکرده بسیاری روی دستمان میماند. شاید هر سال همین روز تیکتاک ساعت در چند قدمی پایان سال میلادی، یادآوری خوبی باشد برایمان تا فراموش نکنیم کارهای ناتمامی داریم و از فرصتها مانده برای انجامشان بهره ببریم.