مارتک: سارا جمالآبادی- تیموتی فریس یکی از موفقترین کارآفرینان، سرمایهگذاران و موسس شرکت فناوری BrainQUICKEN، اینفلوئنسر و متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که با همه آنهایی که تا امروز شناختهاید، تفاوت دارد.
تیم یک نمونه باورنکردنی از موفقیت است. او روی جلد دهها مجله از جمله تایم و فوربس قرار گرفته است و مصاحبههای بیشماری با او انجام شده. کتابهایی که نوشته است نزدیک به سی و دو میلیون نسخه فروش داشته و در فهرست کتابهای پرفروش نیویورک تایمز است.
او یک سخنران متبحر در موضوعات مختلف است، از رابطه گرفته تا ثروتمند شدن، سخنرانی TEDاو در مورد رابطه میلیونها بار بازدید داشته است.
تیم، به عنوان سرمایهگذار فرشته، در ازای سهام کم (معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد) پول خود را در یک کسب و کار کوچک سرمایهگذاری میکند و در فرآیند سرمایهگذاری در اوبر، فیسبوک و توییتر هم مشارکت داشته است.
یک حباب ساختگی یا یک سیاره شگفتانگیز!
موفقیتهای او به قدری متنوع است که آدم با خودش فکر میکند که نکند یک حباب ساختگی از تبلیغات برای یک فرد باشد؟! اما اینطور نیست.
تیم فریس که امسال چهل و ششمین شمع تولدش را فوت کرده، نویسنده کتابهای خودیاری با نامهای «هفته کاری ۴ ساعته»، «بدن ۴ ساعته»، و «سرآشپز ۴ ساعته» است که بر بهبود سبک زندگی تمرکز دارد. او همچنین نزدیک به ۱۰ سال است که پادکست The Tim Ferriss Show را اجرا میکند. این پادکست که بیش از ۵۰۰ میلیون بار دانلود شده، گفتگومحور است و میزبان افراد مشهور بوده.
درست است که دانش و تجربه تیموتی در بازاریابی دیجیتال او را به یکی از متخصصان برتر تبدیل کرده و یکی از اینفلوئنسرهای مهم در این زمینه به حساب میآید، اما اگر بخواهیم مهارتهای او را ردیف کنیم، به جای تولید محتوا، سئو و… ابتدا باید بگوییم: خودیاری، تناسب اندام، سبک زندگی و بهره وری.
موفقیت از چه نقطهای شروع شد؟
تیموتی فریس در نیویورک به دنیا آمد. شغل مادرش برگزاری مراسم یادبود درگذشتگان بود و پدرش در آژانس املاک کار میکرد. او در دانشگاه پرینستون مطالعات آسیای شرقی را با تمرکز بر زبان چینی خواند. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در یک شرکت ذخیرهسازی اطلاعات، در بخش فروش مشغول به کار شد و خیلی زود با دوست دوران دبیرستانیاش ازدواج کرد. آنها یک پسر دارند.
او پس از یک سال کار، تصمیم گرفت کسب و کار خودش را راه اندازی کند و در سال ۲۰۰۱ شرکتی به نام BrainQUICKEN را تاسیس کرد که در زمینه فروش اینترنتی مکملهای ورزشی فعالیت میکرد و اولین موفقیتش در سرمایهگذاری از همین جا شروع شد و بعد از آن، مدام رشد کرد.
او با فروش این شرکت، برای کارهای بعدیاش سرمایه بدست آورد، اما موازی با این سرمایهگذاریها و کارآفرینیها، کتابهایی نوشت که جزو پرفروشها شدند.
تیموتی در سال ۲۰۰۷ کتاب «هفته کاری چهار ساعته» را منتشر کرد که کتاب پرفروشی شد. این کتاب به بیش از ۴۰ زبان، همچنین زبان فارسی، منتشر شده و میلیونها نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. «ابزار تایتانها»، «قبیله مربیان» و «بدن ۴ ساعته» از دیگر نوشتههای اوست که از پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز شدهاند.
جالب است بدانید که او کتابهایش را به ناشری نمیسپرد و خودش شرکتی برای انتشار آنها تاسیس کرده است. این پولها بخش عمدهای از ثروت او را به عنوان یک کارآفرین ساخت. کسی که در بسیاری از استارتآپهای مختلف از جمله اوبر، فیسبوک و توییتر سرمایهگذاری کرد.
تیم فریس چگونه در رسانههای اجتماعی مشهور شد؟
تیم فریس یکی از برترین متخصصان جهان در زمینه طراحی سبک زندگی، بهرهوری و کارآفرینی شناخته میشود. او زندگی افراد بیشماری را در سراسر جهان تغییر داده است.
ماموریتی که برای خودش طراحی کرده این است که به مردم کمک کند تا از چرخههای سنتی کار و زندگی رهایی یابند و زندگی سرشار از آزادی، هدف و آسایش مادی را ایجاد کنند؛ چیزی که او آن را «ثروتمندان جدید» مینامد.
تیم ثابت کرده است که افراد مبتکر میتوانند با ریسک کردن و سرمایهگذاری روی ایدههای نوآورانه موفق شوند. او تصمیمات کلیدی زیادی در حرفه خود گرفته است؛ یکی از برجستهترین تصمیماتی که گرفت این بود که کتابهای خود را به جای استفاده از مسیرهای انتشار سنتی، با روش دیگری منتشر کرد. او شرکت خود را راهاندازی کرد که به او اجازه داد همه چیز را از محتوا گرفته تا قیمتگذاری و توزیع کنترل کند.
تیم همچنین از استراتژیهای بازاریابی مختلف مانند استفاده از پادکستها و کتابهای صوتی رایگان در آیتیونز اپل استفاده کرد تا به مخاطبان گستردهتری دست پیدا کند. تیم فریس به خاطر وبلاگش نیز شهرت دارد. وبلاگ تیم همه چیز را پوشش میدهد؛ از نکات و بینش در مورد بهرهوری، مصاحبه با کارآفرینان و افراد الهامبخش گرفته تا درسهای آموخته شده از تجربیات مختلف.
تیم فریس از طریق پستهای وبلاگ خود خوانندگان را تشویق میکند تا تغییرات کوچک اما ثابتی را در زندگی ایجاد کنند که منجر به موفقیت بلندمدت شود.
لاغری به روش یک کارآفرین
حالا به همه اینها اضافه کنید که او یک رژیم غذایی هم به اسم Slow-Carb Diet دارد که افراد رژیمی را تشویق میکند تا فقط به کربوهیدراتهای با گلیسمی پایین پایبند باشند و از غذاهای فرآوری شده، قندها و نشاسته اجتناب کنند.
کتابی هم در همین زمینه به اسم «بدن ۴ ساعته» دارد و در آن رویکردی شبیه به روزهداری متناوب را توضیح میدهد که در آن شما فقط پروتئین، چربی و مقدار محدودی کربوهیدرات در طول دورههای روزهداری مصرف میکنید.
به دنبال سرزمینهای تازه
تیموتی همچنان به چیزهای تازه فکر میکند و به کشف سرزمینهای تازه میپردازد؛ سرزمینهایی که تا امروز بیش از ۴۰ تای آنها را دیده است. تعجبآور نیست که مسیر زندگی او غیرمتعارف بوده و فراز و نشیبهای زیادی در این مسیر وجود داشته است، اما او از طریق همه اینها موفق شد نامی ماندگار برای خود در عرصه جهانی ایجاد کند.