مارتک- سارا جمال آبادی: در چشمانداز دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تکامل و تغییر است، کارآفرینان زن مشغول برداشتن گامهای مهمی هستند و به خوبی توانستهاند خود را به عنوان مهرههای برجسته در دنیای تجارت تثبیت کنند. شاید یکی از دلایلش هم این باشد که در دنیای دیجیتال مارکتینگ نظرات پدرسالانه و جایگاه مردمآبانه کمتر دخل و تصرف دارد و جنسیتزدگی نمیتواند بر موفقیت و گذراندن مسیر تاثیر چندانی بگذارد.
در این میان بررسی چالشها و فرصتهای منحصر بهفردی که زنان با آن مواجه هستند، ضروری است. در این مطلب قرار است بهترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم که نگاهی اختصاصی هم به ارتقای کارآفرینی زنان در عصر دیجیتال دارد.
ساختن هویت و برند قوی در دنیای آنلاین
اساس بازاریابی دیجیتال موفق در ایجاد یک هویت قوی برای برند است. هویتی که با آن خدمات و محصولی که ارایه میدهید، ارتباطی ناگسستنی داشته باشد. برای کارآفرینان زن، این به معنای ایجاد برندی است که در یک بازار شلوغ، توانایی برجسته شدن داشته باشد و واقعاً ارزشها و چشمانداز آنها را بتواند منعکس کند. اما چگونه؟
اول از همه باید عناصر اصلی برندتان را برای خودتان کاملا مشخص و تعریف کنید، محصول و خدمات اصلی که میخواهید ارائه دهید، بازار هدف و در نهایت پیشنهاداتی که برای فروش منحصر به فرد آن دارید.
هنگامی که این عناصر مشخص و تعریف شدند، تمرکز بر انتقال این هویت به طور مداوم در تمام پلتفرمهای دیجیتالی تغییر میکند و در یک راستا قرار میگیرد و شما متر و معیاری دارید که به شما بگوید، چه چیزی در حیطه کار شما میگنجد و چه چیزی نه.
چه در وبسایت وشبکههای اجتماعی فعال باشید و چه کمپینهای ایمیلی ایجاد کنید، باید پیام، لحن و زیباییشناسی برند شما یکنواخت باشد تا فورا توسط مخاطب/مشتری در هر پلتفرمی شما را تشخیص دهد.
این یکنواختی و ثبات، به ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار به شما کمک میکند؛ مشتریانی ثابت که با برند شما در سطح عمیقتری ارتباط برقرار میکند و خودشان به یک منبع تبلیغاتی برای شما تبدیل میشوند.
رسانههای اجتماعی به مثابه فضایی برای ایجاد یک گروه
رسانههای اجتماعی بهترین ابزار برای ایجاد یک جامعه مشخص، به ویژه برای مشاغل تحت رهبری زنان هستند. نکته کلیدی این است که برای ایجاد چنین جمعی برای خودتان باید با مخاطبان خود تعامل کنید، نیازهای آنها را درک و در کارهای خود بازتاب دهید.
ناگفته پیداست که این روزها چنین بستری را بیش از همه پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و فیسبوک فراهم میکنند. اما یک نکته مهم: تعامل داشتن با مخاطب، فراتر از پست کردن منظم مطلب و تولید محتواست. تعامل شامل پاسخ دادن به نظرات، شرکت در گفتگوهای مرتبط و همکاری با سایر کارآفرینان، خصوصا زنان است.
این کار نه تنها حضور اجتماعی شما را افزایش میدهد، بلکه فضایی را برای حمایت از نام تجاری شما ایجاد و دسترسی به شما را به طور ارگانیک گسترش میدهد. این همان دلیلی است که موجب میشود، اینفلوئنسرهای رقیب همگی همدیگر را دنبال و در ظاهر برای هم تبلیغ میکنند.
دنیای پادکست را فراموش نکن
پادکست ترکیبی منحصر به فرد از صمیمیت و دسترسی به مخاطب را ارائه میدهد و فرصت طلایی برای مشاغل زنانه است تا با مخاطبان اختصاصی خود ارتباط برقرار کنند.
نکته مهم پادکستها این است که بیشتر از پلتفرمهای دیگر، مخاطبان یا شنوندگان وفاداری دارند و تبلیغات از طریق این رسانه به شما امکان میدهد تا از این جوامع درگیر استفاده کنید.
هنگام ورود به تبلیغات پادکست، تمرکز شما باید بر همسویی باشد؛ یعنی پادکستهایی را انتخاب کنید که با ارزشهای برند شما همخوانی داشته باشند و مخاطبانی داشته باشند که واقعاً به پیشنهادات شما علاقهمند شوند. قدرت تبلیغات پادکست در آن است که پیام شما را به محتوای جذابتری نسبت به تبلیغات سنتی تبدیل میکند.
تسلط بر هنر بازاریابی محتوا
شاید از شنیدن اینکه محتوا سنگ بنایی در قلمرو بازاریابی دیجیتال است، خسته شدهاید، اما اثر این بخش به قدری زیاد است که تکرار آن همواره و همیشه لازم است؛ به ویژه برای مشاغل متعلق به زنان که هدف آنها ایجاد رهبری فکری و اعتبار است.
این مسیر شامل ایجاد و به اشتراکگذاری محتوایی است که:
به مخاطبان شما آموزش میدهد.
درباره موارد تازه مرتبط با شما، اطلاعرسانی میکند.
بخش سرگرمی را هم شامل میشود.
خلاصه اینکه محتوای شما باید بتواند، در مخاطب اعتماد و برند شما را تقویت کند.
کلید موفقیت، تولید مطالبی است که با علایق و چالشهای مخاطبان شما همراستا شود و در عین حال دیدگاه منحصر بهفرد شما را به عنوان یک کارآفرین زن برجسته کند.
این بخش میتواند از پستهای وبلاگ آموزنده و ویدیوهای جذاب گرفته تا اینفوگرافیکهای ساده را در بربگیرد که سریع پیامشان را انتقال میدهند.
فراموش نکنید که هدف ارائه محتوایی است که برند شما را به عنوان یک مرجع در حوزه کاری شما ملکه ذهنها کند.
بازهم در این مسیر، فقط ایجاد محتوا مهم نیست؛ بلکه ثبات در بازاریابی محتوا حیاتی است. بهروزرسانی «منظم» وبلاگ، رسانههای اجتماعی یا کانال یوتیوب، مخاطبانتان را درگیر نگه میدارد و به بهبود سئوی شما کمک میکند و کسبوکارتان را به صورت آنلاین قابل مشاهدهتر میکند.
بهینهسازی سئو: پدیدار شدن در سرزمین آنلاین
در دنیای دیجیتال، دیده شدن و یا به زبان سادهتر، در چشم بودن بسیار مهم است. بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) محتوای شما را برای دیده شدن تقویت میکند؛ بهطوری که یک موتور جستجو آن را به عنوان یک نتیجه برتر برای جستجوی کلمات کلیدی خاص نشان میدهد.
برای کارآفرینان زن، تسلط بر سئو به معنای اطمینان از این است که مشتریان بالقوه هنگام جستجوی آنلاین، کسب و کار شما را راحت و در کمترین زمان پیدا میکنند.
برای شروع میتوانید با تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود و ترکیب آنها در محتوای وبسایت، پستهای وبلاگ و رسانههای اجتماعی خود شروع کنید.
با این حال سئو فقط در مورد کلمات کلیدی نیست. سئو همچنین در مورد ایجاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط است که به سوالات مخاطبان شما پاسخ میدهد. همچنین بهینهسازی سرعت بارگذاری وبسایت، سازگاری با موبایل از عوامل حیاتی در افزایش رتبه سئو شما هستند.
سئو همچنین فرصتی را برای کارآفرینان زن فراهم میکند تا در بازارهای خاص برجسته شوند. وقتی کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار میدهید و محتوایی ایجاد میکنید که به موضوعات خاص میپردازد، میتوانید مخاطب هدفمندتری را جذب کنید که اغلب وفادار به شما باقی میمانند.
اجرای استراتژی و باز شدن پنجرههای فرصت
پذیرش این استراتژیهای بازاریابی دیجیتال دنیایی از فرصتها را برای کارآفرینان زن ارائه میدهد. هر کدام از استراتژیهایی که در بالا خواندید، نقش مهمی در ایجاد یک حضور آنلاین قوی ایفا میکنند؛ از ایجاد هویت برای برند گرفته تا تسلط بر سئو.
همانطور که چشمانداز دیجیتال در حال تکامل است، سازگاری، آگاه بودن و خلاقیت، کلیدی برای شکوفایی در این دنیای تجاری است که رقابتی کشنده در آن برقرار است. پس به یاد داشته باشید، تنها عاملِ «ثابت» در بازاریابی دیجیتال، «تغییر» است و هر فردی پذیرا و ایجادکننده تغییرات باشد، موفقتر و ماندگارتر است. پس به قول حافظ: «جمله بیقراریت از طلب قرار تست/ طالب بیقرار شو تا که قرار آیدت»