مارتک: بعد از اما و اگرهای بسیار در مورد شروع با تاخیر سرویس جدید تپسی یعنی «سرویس مدرسه»، این شرکت در اطلاعیهای اعلام کرده که تنها موفق شده سرویس مدرسه را برای بخشی از دانشآموزان مهیا کند. تپسی در این اطلاعیه با ابراز تاسف تاکید کرده که قادر به ارائه سرویس برای همه دانشآموزان ثبتنامی نیست و این موضوع در دو روز گذشته به تمامی والدینی که موفق به ارائه سرویس به آنها نشده، اطلاعرسانی شده است.
تپسی ضمن پوزش از تمام والدینی که دانشآموزان خود را در این سرویس ثبتنام کرده بودند، تاکید کرده که خود را موظف میداند در کنار بازپرداخت تمام هزینهها، تا پایان مهرماه امکان جابجایی دانشآموزان با تپسی را به صورت رایگان فراهم کند.
پیچیدگیهای ارائه یک سرویس
یک ماه پیش از شروع مدارس، تپسی با هدف کاهش نارضایتی والدین از سرویس مدارس سنتی، سرویس جدید خود به نام «سرویس مدرسه» را رونمایی کرد، هدفی که به نظر میرسد نتوانسته محقق کند، چرا که این شرکت نتوانست در زمان مقرر یعنی ابتدای شروع سال تحصیلی سرویس خود را برای تمام دانشآموزان آنطور که وعده داده بود راهاندازی کند. تپسی پیش از این در گفتگو با «مارتک» استقبال بالا و همکاری نکردن شهرداری در این زمینه برای در اختیار گذاشتن ناوگان مورد نیاز این تاکسی اینترنتی را دلیل تاخیر خود اعلام کرده بود.
حالا هم در اطلاعیهای تپسی اعلام میکند که نیازی که استقبال والدین از این سرویس نشان داد را به درستی شناسایی کرده، اما آنچه به درستی انجام نشده بود، پیشبینی آنها از پیچیدگیهای این سرویس و ظرافتهای عملیاتی مربوط به آن بود. تپسی مهمترین پیچیدگیهای این سرویس را به سه بخش تقسیم کرده است. ابتدا به افزایش تقاضا در این اطلاعیه اشاره شده و آمده است: « تعداد تقاضا به ویژه در هفته آخر شهریور افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. این اتفاق دو دلیل عمده داشت: اول مشخص شدن تعرفهها از سمت شورای شهر در هفته آخر شهریور و فاصله تعرفه سرویس مدارس با سرویس تپسی و دوم تعیین تکلیف سرویس در برخی مدارس و عدم ارائه سرویس به بخشی از دانشآموزان.»
تپسی دومین دلیل را محدودیتها و چالشهای ناوگان دانسته و گفته است:«برای ارائه این سرویس امکان استفاده از کل ناوگان فعال تپسی را نداشتیم، چرا که طبق آییننامه حمل و نقل دانشآموزان، رانندگان سرویس مدارس باید مدارک اضافهتری نسبت به رانندگان فعال در تاکسیهای اینترنتی داشته باشند. بدقولی برخی نهادهای مسئول برای کمک به تامین ناوگان هم این پیچیدگی را تشدید کرد. از سوی دیگر، رانندگانی که در این سرویس ثبتنام کرده و فعال شدند نیز در عمل، اقدام به لغو سرویس یا بینظمی در رفت و آمد میکردند که میتوانست باعث ایجاد مسائلی برای دانشآموزان با سنین پایینتر شود. برای رفع این مساله، ما تلاش کردیم با آموزش رانندگان، افزایش معنادار درآمد راننده در سرویس مدرسه، معاف کردن رانندگان سرویس مدرسه از کمیسیون سایر سفرهایشان در تپسی و ارائه مشوقهایی از این دست، آنها را به انجام سرویس ترغیب کنیم اما این اقدامات کافی نبود. »
اما سومین دلیل از نظر تپسی عدم امکان آزمون و خطا عنوان شده است. به باور تپسی در ارائه محصولات نوآورانه، معمولا زمانی برای آزمون و خطا و بهبود تدریجی محصول وجود دارد، اما با توجه به حساسیت این سرویس و دانشآموزان، آنها فرصتی برای آزمون و خطا کردن نداشتهاند و باید در مدت مشخص شده، نسبت به ارائه سرویس اقدام میکردند. در نهایت تپسی اعلام کرده که با توجه به این پیچیدگیهای ، تصمیم گرفتهاند در سال جاری، با تمرکز بر ارائه سرویس به بخشی از دانشآموزان و حل چالشهای موجود، زمینه را برای ارائه سرویس مطمئنتر در آینده فراهم کنند و با راهحل کاملتری در خدمت تمام والدین باشند.
ارائه تهسیلات برای جبران خسارت
تپسی در پایان یادآور شده که برای تسریع در بازگشت مبلغ پرداختی، والدین میتوانند با اعلام شماره کارت از طریق لینکی که برای آنها از طریق پیامک ارسال شده است، وجه پرداختی خود را ظرف 72 ساعت کاری، به صورت کامل از تپسی دریافت کنند. همچنین، والدین میتوانند از طریق کدی که در پیامک برای آنها ارسال شده است، تا پایان مهر از سفر رایگان تپسی برای رساندن فرزندشان به مدرسه استفاده کنند. در این مسیر، تیم پشتیبانی تپسی نیز به صورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به والدین خواهد بود.