مارتک: چند سالی است که گلایه گسترده از سوی بازاریابان پورسانتی یا افیلیت مارکترها شرکت دیجیکالا، به عنوان بزرگترین خردهفروشی آنلاین، کشور به گوش میرسد. حتی جنگ در این زمینه به شبکههای اجتماعی هم رسیده است و با یک جستجوی ساده به توییتهای خواهید رسید که در آن از سیاستگذاری دیجیکالا در این بخش انتقادهای مختلفی مطرح شده است. به باور افیلیت مارکترها قراردادهای یکجانبه دیجیکالا در سیستم افیلیت خود و همچنین کاهش پورسانت محصولاتی که از این طریق به فروش میرسانند، به بزرگترین چالش کاری آنها تبدیل شده است. بیتوجهی دیجیکالا به این انتقادها و اعتراضها، در قدم بعدی باعث شده است گروهی از فعالان این بازار در نامهای که روی سایت «کارزار» خطاب به مدیران دیجیکالا منتشر کردهاند، از این شرکت بخواهند که سقف کمیسیون ناشران در سیستم افیلیت این خردهفروشی آنلاین افزایش پیدا کند.
در این نامه که به شکل یک پویش و جمعآوری امضا روی سایت «کارزار» قرار گرفته است، ناشران از مدیرعامل دیجیکالا و مدیر سیستم افیلیت این شرکت خواستهاند که محدودیت کمیسیون فروش هر محصول با توجه به افزایش چند برابری قیمت محصولات، مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. بنابر اظهارات منتشرکننندگان این کارزار، در تاریخ بیست و پنجم شهریور سال ۱۴۰۲ محدودیت ۲۰۰ هزار تومانی برای کمیسیون هر سه سطح ناشر برنزی، نقرهای و طلایی روی این سیستم دیجیکالا وجود دارد. امضاکنندگان این کارزار اعلام کردهاند که در سالهای اخیر با توجه به افزایش تورم و قیمت تمام محصولات در بازار آنلاین، اما قیمت کمیسیون ناشران در سیستم افیلیت دیجیکالا هیچ تغییری نداشته است. به باور آنها همین موضوع باعث شده است که فعالان این بازار با مشکلات مالی متعددی مواجه شوند و سودآوری کمتری از محل فعالیتهایشان به دست بیاورند.
در ادامه این نامه با ذکر مثالی در مورد بغرنج بودن فعالیت در بازار به عنوان یک افیلیت مارکتینگ آمده است: «در سال ۱۴۰۰ یک محصول در دسته پوشاک با مبلغ ۲ میلیون تومان، در سطح برنزی ۸ درصد معادل ۱۶۰ هزار تومان کمیسیون دریافت میکرد و همین محصول در سال ۱۴۰۲ با مبلغ ۵ میلیون تومان، در سطح برنزی ۸ درصد معادل ۲۰۰ هزار تومان (با اعمال محدودیت) کمیسیون دریافت میکند؛ در صورتی که با احتساب ۸ درصد باید ۴۰۰ هزار تومان کمیسیون به فروش محصول فوق تخصیص پیدا کند.»
امضاکنندگان این کارزار در پایان خواستهاند که با افزایش سقف کمیسیون خود قادر خواهند بود تا بهترین تلاششان را در فروش محصولات به کار بگیرند و در عین حال نیز دیجیکالا از افزایش فروش و درآمد این بخش بازار بهرهمند شود. براساس ادعای امضاکنندگان این نامه، سیاستهای دیجیکالا در این بخش در حالی در بازار افیلیت اجرا میشود که پلتفرمهای بینالمللی مانند آمازون، محدودیتی در سقف کمیسیون دریافتی ناشران ندارند.
برای امضا و پیوستن به این کارزار میتوانید به این لینک مراجعه کنید.