مارتک: یک ماه پیش از شروع مدارس، تپسی با هدف کاهش نارضایتی والدین از سرویس مدارس سنتی، سرویس جدید خود به نام «سرویس مدرسه» را رونمایی کرد. این سرویس در سال تحصیلی 1402 – 1403 برای دانشآموزان شهر تهران در دسترس قرار گرفت و والدین میتوانستند برای رزرو سرویس از اواسط مرداد ماه به اپلکیشن تپسی مراجعه کنند. همچنین تپسی چندی پیش در گفتگو با «مارتک» اعلام کرد که در یک ماه گذشته این تاکسی اینترنتی سعی کرد با برگزاری کمپین تبلیغاتی والدین را بیشتر با این سرویس و مزایای آن آشنا کند. در همین زمینه نگار عرب، معاون ارتباطات سازمانی تپسی در گفتگو با «مارتک» اعلام کرد که آمارهایی که در حال حاضر در اختیار دارند، نشان میدهد که این کمیپین موفقیتآمیز بوده و در اطلاعرسانی در مورد راهاندازی این سرویس به آنها کمک بالایی کرده است.
حالا به نظر میرسد این استقبال بالا برای تپسی مشکلساز شده، چرا که «سرویس مدرسه» این تاکسی اینترنتی نتوانست براساس وعدههایی که داده بود همزمان با شروع سال تحصیلی، این سرویس جدید خود را در اختیار والدین و دانشآموزان قرار دهد.
مشکل از کجا شروع شد
نگار عرب، معاون ارتباطات سازمانی تپسی، موارد مختلفی را برای تاخیر در ارائه این سرویس جدید اعلام میکند، از جمله استقبال بالای والدین برای استفاده از این سرویس و تغییرات ساعات سرویس توسط خود والدین. او در این زمینه به «مارتک» گفت: « استقبال والدین از این سرویس بویژه در روزهای آخر شهریور بسیار زیاد بود و دلیل اصلی آن، کاهش قابل توجه قیمت سرویس مدرسه تپسی نسبت به سرویسهای سنتی بوده است. در سرویسهای سنتی، سهم 30 الی 50 درصدی مدرسه و پیمانکار، فشار مضاعفی را به والدین وارد میکرد، این در حالی است که حذف واسطهها در سرویس مدرسه تپسی، کاهش معنادار هزینه را برای والدین به دنبال داشته است.»
او ادامه داد: «یکی دیگر از دلایل به تاخیر افتادن ارائه این سرویس هم جابهجاییها و تغییراتی بود که خود والدینها روی استفاده این سرویس انجام میدادند. در واقع مدارس تا هفته آخر شروع سال تحصیلی، ساعت شروع و پایان کلاسها را تغییر میدادند و برای همین والدین هم مجبور میشدند ساعتهایی که برای «سرویس مدرسه» تپسی انتخاب کرده بودند را تغییر بدهند.»
عرب همچنین دلیل سوم به تاخیر افتادن ارائه این سرویس جدید تپسی را عدم اجرای شهرداری به تعهداتش در این زمینه ارتباط میدهد. براساس توضیحات او با وجود وعدههای نهادهای مسئول در حوزه سرویس مدارس مانند شهرداری تهران و تاکسیرانی برای کمک به شکلگیری این سرویس جدید و اختصاص ناوگان برای حمل و نقل دانشآموزان، در عمل هیچ اقدامی برای کمک به تامین ناوگان این سرویس انجام نگرفته است. او تاکید میکند که شهرداری با وجود وعدههای تخصیص ناوگان به این سرویس در نهایت همکاری در این طرح تپسی را مشروط به ارائه سرویس مدرسه در اپلیکیشن متعلق به شهرداری به نام شهرزاد کرده است. به گفته عرب همین اتفاق نیز به تنهایی به یک چالش برای تپسی تبدیل شده و این پلتفرم نیازمند زمان بیشتری برای حل این بحران داشته است.
حل مشکل تاخیر در ارائه سرویس
معاون ارتباطات سازمانی تپسی اعلام میکند که از چند روز گذشته سعی کردهاند با رفع مشکلاتی که در ارائه سرویس مدرسه به وجود آمده، خدمات خود در این زمینه را به والدین و دانشآموزان ارائه کنند. آنطور که او توضیح میدهد خدمت سرویس مدرسه تپسی از روز گذشته (هفتم مهر) برای 20درصد از دانشآموزانی که تا پیش از 29 شهریور ثبت نام کرده بودند، شروع به کار کرده است. همچنین او ضمن عذرخواهی از تاخیری که در ارائه این سرویس به وجود آمده، میگوید که در تلاش هستند که از امروز نیز این سرویس برای بیش از 50 درصد از دانشآموزان فعال شود و در نهایت نیز هرروز این میزان پوشش را افزایش و کامل خواهند کرد. براساس اعلام تپسی تا 29 شهریور ۱۱ هزارنفر برای این سرویس ثبت نام کردهاند.