مارتک: تبلیغات محیطی و تلویزیونی از گذشته دور تا امروز دو روش قدیمی، اما محبوب برای رساندن پیام کسب و کارها به مخاطبانشان بودهاند. بینندگان میلیونی تلویزیون و مردمی که هر روزه در سطح شهر تردد میکنند، همواره مشتریان بالقوه تبلیغات کسب و کارها بودهاند و در واقع کسب و کارها با اهداف گوناگون، به وسیله این کانالها بر افراد مختلفی تاثیر میگذارند.
آنطور که گزارش اخیر یکتانت در مورد «بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱» نشان میدهد، تعداد سازههای تبلیغات محیطی در شهر تهران سال ۱۴۰۱ به بیش از دو هزار سازه رسیده است. همچنین گردش مالی اجاره فضای تبلیغات محیطی فقط در تهران بیش از دو هزار و ششصد میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر، تعداد برندهای تبلیغکننده در تلویزیون در سال ۱۴۰۱ برابر با نهصد و هجده برند گزارش شده است.
طبق این گزارش در سال گذشته بیش از نیمی از کل هزینه و متراژ تبلیغات محیطی مربوط به حوزههای «خدمات» و «ارتباطات» بوده است. در پلههای بعدی هم حوزههایی مانند خردهفروشی، وسایل و لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی قرار دارند. تصویر زیر سهم حوزههای مختلف کسب و کار از کل هزینه و متراژ تبلیغات محیطی در سال ۱۴۰۱ را نشان میدهد.
سهم حوزههای مختلف کسب و کار از کل هزینه و تعداد آگهیهای تلویزیونی در سال ۱۴۰۱ کاملا متفاوت با تبلیغات محیطی است. در سال گذشته حدود نیمی از کل هزینه و تعداد آگهیهای تلویزیونی مربوط به حوزههای «خردهفروشی» و «مواد غذایی» بوده است. خدمات، وسایل و لوازم خانگی، ساختمان و صنعت نیز از دیگر حوزههایی بوده که بخشی از موضوعات تبلیغات تلویزیونی را به خود اختصاص دادهاند.