مارتک: رپورتاژ آگهی یکی از راههایی است که کسب و کارها برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از آن استفاده میکنند. طبق گزارش جدیدی که تریبون، به عنوان پلتفرم روابط عمومی دیجیتال منتشر کرده، در سال گذشته میزان رپورتاژ آگهی در رسانههای دیجیتال به 150 میلیارد تومان رسیده است.
همچنین طبق این گزارش، در نیمه دوم سال گذشته و با شروع محدودیتهای اینترنتی میزان استفاده رپورتاژ آگهی توسط کسب و کارها با کاهش جدی روبهرو شده است. در ادامه نگاهی به بخشهای مهم این گزارش میاندازیم:
حجم بازار رپورتاژ آگهی
بیش از دو هزار و پانصد رسانه فارسی سال گذشته رپورتاژ آگهی منتشر کردهاند. همچنین تعداد کل رپورتاژ آگهیهای منتشر شده در رسانههای ایرانی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۶۰ هزار عدد رسیده است. تریبون در این گزارش اعلام کرده است که در سال 1401 حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی (آنلاین و آفلاین) در رسانههای دیجیتال نزدیک به 150 میلیارد تومان بوده که 60 درصد از این مقدار به صورت آنلاین (توسط پلتفرم تریبون و سایر آژانسهای دیجیتال مارکتینگ) منتشر شدهاند. براساس دادههای تریبون، این حجم، تنها 10 درصد از کل بودجه بازاریابی کسب و کارها را شامل میشود.
همچنین تریبون با اتکا به «گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1401» که به تازگی توسط یکتانت منتشر شده است، اعلام کرد که از میان پنج روش رایج بازاریابی (سئو و رپورتاژ آگهی، گول ادز، پیامک، تبلیغات در وب و تبلیغات در سوشال) کسب و کارها استفاده دوباره از روش سئو و انتشار رپورتاژ آگهی (75 درصد) را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ترجیح میدهند.
کمک به رشد بازار رپورتاژ آگهی
اختلاف شدید قیمت انتشار یک خبر در رسانهها و مشخص نبودن شرایط و ویژگیهای انتشار رپورتاژ آگهی، از جمله چالشهای اصلی این حوزه از نظر تریبون عنوان شده است. در این شرایط تریبون ادعا میکند که تلاش کرده است فضایی ایجاد کند که ارتباط با رسانهها از نظر صرف زمان و منابع مالی، بسیار سادهتر از گذشته اتفاق بیفتد.
قابلیت پایش خودکار لینکهای رپورتاژ آگهی برای رصد دائمی بودن آنها، تخمین زمانبندی انتشار بسته به میانگین عملکرد رسانهها و امکان صدور فاکتور رسمی از جمله فناوریهای دیگری است که تریبون میگوید به این فضا اضافه کرده. چشمانداز تریبون این است که مقصدی برای سئو و روابط عمومی باشد و بتواند تمام راهحلها و خدمات این دو حوزه را برای کسب و کارها فراهم کند. طبق دادههای این گزارش تریبون، در سال 1401 هر هفت دقیقه یک رپورتاژ آگهی توسط تریبون منتشر شده است.
گسترش سبد محصولات
آنطور که تریبون در گزارش خود اشاره کرده است، این پلتفرم پیوسته به رشد و پیشرفت کسب و کارها توجه کرده و در نتیجه تصمیم گرفته در اواخر سال 1400 روی گسترش سبد محصولات کارآمد سئو تمرکز کند و روشهای بهروز و متنوعتری را برای فعالیت لینکسازیهای خارجی کسب و کارها ارائه دهد.
یکی از این سرویسها «بکلینک» تریبون است. این سرویس به کسب و کارها کمک میکند تا لینکهای با کفیت سایتواید (Sitewide) دریافت کنند. «لینکپرومکس» نیز یک خدمت جدید دیگری است که تریبون با توجه به نیاز کسب و کارها برای اولین بار به آن را ارائه کرده است. این لینک طبق توضیحات تریبون از مقالههای پربازدید دارای رتبه در گوگل گرفته میشود و تاثیرگذاری چشمگیری در رتبهبندی سایتها دارد.
براساس آماری که تریبون ارائه داده، رپورتاژ آگهی محصول پرطرفدار در سبد کسب و کارهاست. تعداد رپورتاژهای منتشر شده در سال 1400 و 1401 به ترتیب 54 هزار و 72 هزار است که این آمار نشان میدهد انتشار رپورتاژآگهی در تیربون در سال گذشته نسبت به سال 1400 رشد 33 درصدی داشته است.
تاثیرات محدودیت اینترنت روی بازار رپورتاژ آگهی
شروع محدودیت اینترنت از نیمه دوم سال گذشته باعث شد تا بسیاری از کسب و کارها در تمام بخشها از این محدودیت ضربه ببینند. تریبون هم در گزارش خود به تاثیر محدودیتهای اینترنت بر انتشار رپورتاژ آگهی اشاره کرده و نشان داده است که این بازار تا چه حد به خاطر محدودیتهای اینترنتی با چالش مواجه شده است.
طبق تصویر زیر، این اتفاق باعث شد تا تعداد رپورتاژ آگهیهای منتشر شده در بین شهریور و مهر سال 1401 به نصف ماههای قبل از خود برسد و مجداد در انتهای زمستان کم کم به جای خود بازگردد.
گزارش تریبون نشان میدهد که یکی از تغییرات چشمگیر سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش انتشار رپورتاژ آگهی در اسفند ماه بود. در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد انتشار رپورتاژ آگهی در این ماه کاهش مییافت، در حالی که این آمار در سال ۱۴۰۱ با رشد قابلتوجهی همراه بود که میتواند ناشی از برگزاری جشنواره تخفیف رپورتاژ آگهی به مناسبت تولد ۴سالگی تریبون (با حضور ۲۵۹ رسانه) و شروع فعالیتهای مارکتینگ کسب و کارها بعد از چندین ماه دوری از فضای تبلیغات به خاطر محدودیتهای اینترنتی باشد.
سبد خرید کسب و کارها از تریبون
در بخش دیگری از این گزارش تریبون به بررسی سبد خرید کسب و کارها و تمایل استفاده آنها از محصولات تریبون پرداخته است. طبق این گزارش، فارغ از اینکه کسب و کارها کمپین لینکسازی خارجی را روی چه محصولی ایجاد میکنند، در اغلب اوقات کمپینها با ۳ رسانه ساخته میشوند. در این میان، تعداد رسانههای انتخابی در کمپینهای بکلینک بیشتر از سایر محصولات است. تریبون معتقد است این انتخاب احتمالا به خاطر میانگین قیمت پایینتر این محصول از سایر محصولاتش باشد. بعد از بکلینک، به ترتیب رپورتاژ آگهی و لینکپرومکس میانگین قیمتهای بالاتری دارند.
همچنین کسب و کارها بیشترین بودجه خود را هم برای رپورتاژ آگهی با 60 درصد سهم میگذارند. براساس دادههای تریبون، هر کسب و کاری با توجه به استراتژی لینکسازی خارجی سایت خود تصمیم میگیرد چگونه بودجه موردنظر را بین رپورتاژ آگهی، بکلینک و لینکپرومکس تقسیم کند تا بهترین نتیجه را دریافت کند. طبق آمار منتشر شده در این گزارش، از بین کسب و کارهایی که حداقل یک بار هر ۳ محصول تریبون را امتحان کردهاند، نزدیک به ۴۰درصد بودجه خود را به خرید بکلینک و لینکپرومکس اختصاص دادهاند. براساس دادههای این گزارش با افزایش بودجه کسب و کارها برای فعالیت لینکسازی خارجی در سال ۱۴۰۱، سهم بکلینک در سبد خرید آنها تا حد زیادی ثابت بوده است.
همچنین این گزارش نشان میدهد که هزینه صرف شده در سبد خرید کسب و کارهایی که بودجه پایینی دارند، بهشکل متوازنتری بین محصولات مختلف پخش شده است؛ بهنظر میرسد آزمون و خطا و سنجیدن میزان اثربخشی روشهای لینکسازی از جمله دلایل تصمیم کسب و کارها با بودجه کمتر باشد.
موضوعات مورد علاقه در رپورتاژ آگهیها
رپورتاژ آگهیها با موضوعات مختلفی منتشر میشوند. طبق نموداری که در ادامه میآید از بین موضوعات مختلف بیشترین موضوع مربوط به «کسب و کار» با هفده درصد سهم است. در جایگاه دوم هم حوزه «گردشگری» با سیزده درصد سهم حضور دارد و رتبه سوم در اختیار موضوعات مربوط به «فناوری» با دوازده درصد سهم است. یکتانت معتقد است انتشار رپورتاژهای آگهی با موضوعهای متنوع نشاندهنده اهمیت بالای این نوع از تبلیغات است.