مارتک: شبکه نمایش خانگی روی بستر فضای مجازی یا همان VODها در چند سال اخیر بازار خوبی پیدا کرده و مورد استقبال بخش قابل توجهای از کاربران قرار گرفتهاند. شاید همین شرایط هم باعث شده که پای صنعت تبلیغات به این حوزه باز شود، در واقع گستردگی تماشای برنامهها از طریق این پلتفرمها باعث شده تا تبلیغات در VOD به یکی از کانالهای بازاریابی دیجیتال تبدیل شود.
گزارش «بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1401» یکتانت نشان میدهد که تعداد کل نصب اپلیکیشنهای شبکه نمایش خانگی بیش از بیست میلیون نصب است و گردش مالی تبلیغات در VODها به بیش از سیصد میلیارد تومان میرسد. طبق این گزارش تعداد برندهای تبلیغکننده در شبکه نمایش خانگی در شش ماهه دوم سال 1401 بیش از 80 برند بوده است.
این گزارش سهم حوزههای مختلف کسب و کار از تبلیغات در شبکه نمایش خانگی در سال گذشته را نیز مشخص کرده که بر این اساس بیش از نیمی از تبلیغات در این شبکهها به «کالاهای تند مصرف» با بیست و شش درصد و «خدمات» با بیست و پنج درصد اختصاص دارد.
بعد از این دو حوزه هم بخشهایی مانند «وسایل و لوازم خانگی» با شانزده درصد سهم، «ساختمان و صنعت» با ده درصد سهم و «فیلم و سریال» با 9 درصد سهم حضور دارند.
در بازار نمایش خانگی بیش از دهها پلتفرم مجوزدار مشغول به کاراند، اما شاید سهم بیشتر این بازار در اختیار سه بازیگر یعنی فیلیمو، نماوا و فیلمنت باشد. در همین زمینه این سه پلتفرم هم بخش قابل توجهای از بودجه کل تبلیغات در VODها را به خود اختصاص دادهاند.
طبق تصویری که مشاهده میکنید، سهم فیلیمو از تبلیغات در VODها بیشتر از دو بازیگر دیگر است. فیلمیو در این زمینه سهم 57 درصدی را در اختیار دارد. بعد از فیلیمو با اختلاف زیاد نماوا با بیستوپنج درصد سهم حضور دارد و در نهایت فیلمنت با هجده درصد سهم دیده میشود.