مارتک: در سالهای اخیر، به لطف واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فرصتهای بیشتری برای دنیای بازاریابی از جمله بازاریابی تجربی ایجاد شده است که نمیتوان تاثیر آن را نادیده گرفت. این نوع بازاریابی علاوه بر افزایش آگاهی، ایجاد درک یا افزایش فروش محصولات و خدمات، تجربیات واقعی را در اختیار مشتریان بالقوه قرار میدهد. این تجربیات میتوانند هم به شکل رویدادهای زنده یا نمایشگاههای تجاری و فعالیتهای نمایشی و هم به شکل وبینارها و کنفرانسهای آنلاین برگزار شوند. در سال 2022، رویدادهای بازاریابی پس از وقفه طولانی در طول همهگیری کرونا، بازگشت بزرگی داشته است. در حال حاضر، برندها و آژانسها سعی دارند برای تعامل با مصرفکنندگان و سایر ذینفعان خود، رویدادها و فعالیتهای بزرگتر و بهتری را مهیا کنند. نکته قابلتوجه این است که علاقه مردم به تعاملات مجازی، به ویژه رویدادهای مجازی کاهش شدیدی داشته که افول محبوبیت متاورس گواه آن است. در نتیجه در سال جدید، توصیه میشود که برندها در سطح خرد با مصرفکنندگان تعامل ببیشتری داشته باشند. در همین راستا سایت فناوری exchange4media نگاهی به برخی از روندهای بازاریابی انداخته است که در سال 2023 حاکم خواهند شد:
بازاریابی هدفمند
بیثباتیهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید-19 باعث شده است که نه تنها فروش به مصرفکنندگان، بلکه مراقبت از رفاه مصرفکنندگان و سایر سهامداران مانند کارمندان و شرکای تجاری از اهمیت زیادی برخوردار شوند. به این ترتیب توجه به مشتریان همچنان در مرکز بسیاری از ابتکارات بازاریابی در سال 2023 است. ابتکارات بازاریابی یک برند باید با دلایلی که مصرفکنندگان به آن اهمیت میدهند از جمله سلامتی، سازگاری با محیط زیست، تغییرات آبوهوا و غیره، همسو باشد.
تمرکز همزمان روی نسل زد و هزاره
همراه شدن با مصرفکنندگان هوشیار نسل زد (Gen-Z)و نسل هزاره (Gen-Y) باید در لیست اولویتهای هر بازاریاب قرار گیرد. در حالی که نسل زد به عملی بودن و ارزشهای یک محصول یا خدمات اهمیت میدهند، نسل هزاره به تسهیلات و تجربه مشتری اهمیت بیشتری میدهد. با این حال، برای هر دو نسل مهم است که ارزشهای برند با ارزشهای آنها هماهنگ باشد. به عنوان مثال، یک مصرفکننده آگاه به محیط زیست، برندی را انتخاب میکند که محصولات سازگار با محیط زیست ارائه میدهد و به طور فعال در ابتکارات سازگار با محیط زیست شرکت میکند؛ حتی اگر قیمت محصولاتش کمی بیشتر از رقبا باشد.
بازاریابی ورزشی
بسیاری از برندها با مشارکت با لیگها و تیمهای ورزشی مورد علاقه خود، به عنوان حامیان مالی و شریکهای عملکردی، به راحتی با مصرفکنندگان ارتباط برقرار میکنند. افزایش شدید ارزش حمایت از رویدادها و تیمهای ورزشی بزرگ، گواهی بر میزان تأثیرگذاری پیوند ارتباطات میان سازمانها و مخاطبان آنها است. برندها میتوانند با لیگهای ورزشی مورد علاقه خود مانند (IPL کریکت) و (ISL فوتبال) همکاری یا حتی از ورزشهای آینده مانند بسکتبال، هاکی، کبادی از طریق رویدادهایی مانند لیگ پرو کبادی، لیگ هاکی هند حمایت کنند. همچنین برگزاری رویدادهای جغرافیایی میتواند تأثیر بیشتری بر برندهایی داشته باشد که میخواهند با مصرفکنندگان خود در سطح مردمی ارتباط برقرار کنند.
مارتک و تجارت اجتماعی
در چند سال گذشته شاهد قدرت ترکیبی فناوری بازاریابی، بهینهسازی موتورهای جستجو و تجارت اجتماعی مانند پلتفرم اینستاگرام بودهایم؛ چرا که فناوری بازاریابی پیشرفته به دسترسی به محصولات مناسب و خریداران باانگیزه کمک میکند. بنابراین بازاریابان باید به استفاده از فناوری بازاریابی ادامه بدهند تا بتوانند روی مصرفکنندگان تاثیر بگذارند و این تاثیر را به کلیک روی دکمه خرید و نام تجاری خود تبدیل کنند. در نتیجه مارتک ابزارهای مناسبی برای دستیابی به نسل هزارههای آگاه به فناوری و نسل زد ارایه میدهد که با جریان اینترنت رشد کردهاند. در واقع این قدرت مارتک است که بازگشت سرمایه مقیاسپذیر و بالایی را به ارمغان میآورد.
به بیانی دیگر، بازاریابی تجربی به مشتریان این امکان را میدهد که تجربیات ارزشمند و به یاد ماندنی همراه با به خاطر سپردن نام تجاری شما داشته باشند که احتمال وفاداری آینده آنها را افزایش میدهد. به طور کلی، بازاریابی تجربی یک راه استراتژیک برای افزایش وفاداری مشتری و حمایت از برند است.