مارتک: استفاده از فناوری و ابزارهای تکنولوژیک برای ارتقا و رشد کسبوکارها، مدت زیادی است که در دستور کار شرکتها قرار گرفته است. هر چند در ضرورت بهرهگیری از این ابزارها شکی وجود ندارد، اما استفاده از آنها نیز چالشهایی با خود دارد که وبسایت اینسایدر اینتلیجنس، به آن پرداخته است. وجود انبوهی از راهحلها و ابزارها به چالش شماره یک در سرمایهگذاری برای مارتک منجر شده است. فراوانی و تنوع در راهحلهایی که فناوری ارائه میدهد، میتواند منجر به خرید تجهیزات غیرضروری در کسبوکارها شود. این امر همچنین سبب ایجاد این انتظار در ذهن مدیران کسبوکارها میشود که همه مشکلات شناخته و ناشناخته خود را میتوانند با توسل به این راهحلها، برطرف کنند.
تلاش برای بازگشت سرمایه نیز مسئلهای کلاسیک، اما رایج برای کسبوکارهاست. بازارایابهای کسبوکارهای B2B از انواع پلتفرمهای دیجیتال چون ایمیل، شبکههای اجتماعی و وبسایتها استفاده میکنند. این کانالها به فناوری نیاز دارند که بتوانند با مخاطب در ارتباط و تعامل باشند، اثربخشی کمپینها را ارزیابی کنند و ضمن دریافت بازخورد از مخاطبان، در ادامه مسیر خرید نیز آنان را هدایت کنند. نمیتوان انتظار داشت که سرمایهگذاری روی این کانالها به سرعت نتیجه داده و سبب بازگشت سرمایه بشود. بنا بر نظرسنجیها صورت گرفته از سوی Act-one و Ascend2 در ماه ژوئن 2022، حدود 72درصد از بازاریابهای کسبوکارهای B2B تاکید کردند که اندازهگیری دقیق عملکرد برای بازاریابیهای چند کاناله، بسیاری ضروری است. هرچند بسیاری از بازاریابها در اجرای آن موفق نبودند، اما در تلاش هستند که این امر را ارتقا دهند.
ضعف در آموزش و عدم وجود منابع کافی، یکی دیگر از نگرانیهای اصلی در حوزه مارتک است. بنا بر گزارش Clevertouch، در سال 2022 در خصوص وضعیت مارتک، گرچه بودجه و منابع به سمت استفاده از فناوریهای روز سرازیر شده است، اما بازاریابها نمیتوانند یا نمیدانند که چگونه از آنها استفاده کنند. بهرهگیری از مارتک بسیار فراتر از بکارگیری هر ابزاری است که بازاریابهای B2B از آن بهره میگیرند و هر بازایابی میتواند به سرعت آن را فراگیرد. گستره و پیچیدگی مارتک در حال افزایش است و فعالان کسبوکارها نیاز دارند که برای مدیریت و استفاده از این فناوری، آموزش ببینند. بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته در آپریل 2022 توسط Netcel، بالغ بر 57درصد از بازاریابها در سراسر جهان، استفاده از مارتک را گیجکننده و مبهم خواندند و همچنین 64درصد افراد گفتهاند که استفاده از مارتک سبب افزایش حجم کاری آنان شده است. تمام اینها در حالی است که با آموزش و تربیت نیروهای متخصص مارتک، به سرعت میتوان بسیاری از مسائل مالی شرکتها را برطرف کرد و سبب رشد شد.
چالش دیگری که در فرآیند سرمایهگذاری در حوزه مارتک وجود دارد، آن است که از دست دادن کوکیهای واسطه سبب خلق چالشهای بزرگتر برای مارتک میشود. با منسوخ شدن استفاد از کوکیهای واسطه، نحوه جمعآوری دادهها دستخوش تغییرات خواهد شد و دادههای اولیه اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. در همین راستا و بر اساس گزارشهای Wpromote و Ascende2، کسبوکارهای B2B در ایالات متحده، استراتژیهای خود را بر اساس استفاده از تولید محتوا و ایمیل پایهریزی کردهاند. در نهایت به نظر میرسد که شرکتها ناگزیر هستند که به جای سرمایهگذاری روی کوکیهای واسطه، روی دادههای طرف اول تمرکز کنند.