مارتک: یکتانت به عنوان یک پلتفرم بزرگ فعال در حوزه تبلیغات آنلاین، بازوی سرمایهگذاری خود را با نام «یکتا ونچرز» معرفی کرد. یکتا ونچرز در واقع یک صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی یا corporate venture capital (CVC) است که از این پس کلیه امور مربوط به سرمایهگذاریهای هلدینگ یکتانت را بر عهده خواهد داشت.
تا پیش از این، پورتفولیوی هلدینگ یکتانت شامل 15 کسبوکار بود و حالا قرار است مدیریت این پورتفولیو، ساختارمند و به شکل متمرکز انجام شود. این سرمایهگذاری از سال 1400 انجام میشد، حالا قرار است این کار به شکل متمرکزتری انجام شود. تعدادی از کسبوکارهای موجود در یکتا ونچرز در هلدینگ یکتانت ایجاد شدهاند و در عین حال تعداد دیگری نیز از نوع سرمایهگذاری خطرپذیر یا ادغام و تملیک به این مجموعه پیوستهاند. در همین راستا صبح امروز معرفی این واحد سرمایهگذاری در قالب یک نشست خبری انجام شد.
مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت، در ابتدای این نشست اظهار داشت: «ما در یکتانت کارمان را با ارائه تبلیغات همسان برای اولین بار در ایران شروع کردیم و از آن همان ابتدا تا امروز بر حسب نیازهای مشتریان و کسبوکارهایی که با آنها همکاری میکنیم، توسعههای مختلفی در مجموعه انجام دادیم. برخی از توسعهها در لایه محصول بودند، مانند راهاندازی و شکلگیری انواع و اقسام تبلیغات. یکسری از توسعهها نیز در لایه کسبوکارها بود که حالا با مدل کارآفرینی سازمانی کسبوکارهای مختلفی مانند نجوا، تریبون، جریان و غیره زیر نظر یکتانت فعالیت میکنند.»
او در ادامه افزود: «در این فضا چه در گذشته و چه امروز نگاهمان این بود که نیازهای پاسخ داده نشده زیادی در صنعت تبلیغات کشور وجود دارد و این نیازها برای ما مصادف با فرصتهایی است که میتوانیم از آنها استفاده کنیم و کسبوکارهای مختلفی را شکل دهیم تا این نیازها را برطرف کنیم. به دنیا که نگاه کنیم، میبینیم بیش از 65 درصد از بودجههای تبلیغاتی در فضای دیجیتال مارکتینگ هزینه میشود و وقتی ایران را ارزیابی میکنیم، این عدد چیزی حدود 10 الی 20 است. ما به این نتیجه رسیدیم که در آینده فرصتی وجود دارد که اگر امروز بتوانیم زیرساختهای مناسب آن را فراهم کنیم، میتوانیم از این فرصتها بهرهمند شویم.»
او با اشاره به اهمیت فرصتهای پیشرو ادامه داد: «بهرهمندی از فرصتها بعضی وقتها با شکلگیری کسبوکارهایی در داخل یکتانت و بعضی وقتها با سرمایهگذاری روی تیمهایی بوده که خارج از یکتانت شکل گرفته بودند و ما آنها را به یکتانت اضافه کردیم. در نتیجه توانستیم باعث شکلگیری یک همکاری شویم، به همین دلیل سرمایهگذاری یا عملیات سرمایهگذاری یکی از کارهایی بوده که در یکتانت برایمان اهمیت پیدا کرده است.»
به گفته مدیرعامل یکتانت، در اواخر سال ۱۴۰۰ این تیم تصمیم به ایجاد واحد سرمایهگذاری گرفت. او گفت: «به همین دلیل ما واحد سرمایهگذاری یکتا ونچرز ایجاد کردیم و وظیفه این واحد، ساختارمند کردن امور مختلف یکتانت و کمک به همافزایی بین کسبوکارها است.» فروغی اشاره کرد که مزیت یکتانت، سرمایههای انسانی، دانش انباشته شده و سرمایهگذاری در زمان کوتاه است. به گفته فروغی تاکنون بیش از هشتاد هزار کسبوکار در یکتانت حضور دارند که از خدمات یکتانت استفاده میکنند.
محمدرضا علمیفرد، مدیر یکتا ونچرز، نیز با اشاره به کارهایی که از ابتدای سال 1401 تا امروز در بحث تیم سرمایهگذاری یکتانت انجام شده است، گفت: «در آن زمان نیازی که برای ادامهدار کردن سرمایهگذاریها دیده شد، ایجاد یک بستر و زیرساخت مناسبی در مجموعه یکتانت بود. در نتیجه ما وارد عمل شدیم و یک تیم خوب در نظر گرفتیم و تمرکز را روی بحث مدیریت پرتفوی گذاشتیم؛ چرا که تعدا کسبوکارهای داخل پرتفوی – چه کسبوکارهایی که ایجاد کرده بودیم و چه کسبوکارهایی که روی آنها سرمایهگذاری کرده بودیم – زیاد شده بود. در شرکتهایی که کار سرمایهگذاری انجام میدهند، مدیریت پرتفوی از پرچالشترین کارهاست؛ چرا که با مجموعههای مختلفی در ارتباط هستید که آنها نیازهای متفاوتی دارند و کارآفرینهایی هستند که شخصیتهای متفاوتی دارند و جنس تعامل و مدیریت کردن این مسائل متفاوت است. در نتیجه ما باید سیستمی طراحی میکردیم که بتواند پاسخگوی نیازها باشد.»
او در ادامه اضافه کرد: «ما در بحث سرمایهگذاری، فرآیندها و ساختاری را بر اساس مطالعه و بررسی شرکتهای خارجی طراحی و سعی کردیم آن را مطابق با شرکت خودمان بچینیم. در حال حاضر ما یکی از سریعترین فرآیندهای سرمایهگذاری از ابتدای ارزیابی تا انتها را داریم و این کار را با کیفیت بالایی انجام میدهیم. از طرفی منابع انسانی یکتانت نیز در فرآیند ارزیابی در کنارمان هستند.» به گفته علمیفرد درحال حاضر، دسترسی به منابع نقدی و غیرنقدی بیشتر است ضمن اینکه زمانبندی و سرعت عمل برای یکتا ونچرز بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل یکتا ونچرز درباره مدلهای سرمایهگذاری این مجموعه توضیح داد: «مدلهای سرمایهگذاری یکتا ونچرز، تبلیغات و بازاریابی کسبوکارهای رسانهای و تولید محتوا است و مدل دیگر سرمایهگذاری ایجاد کسبوکار برای کارآفرینان جدید است.»
علمیفرد ادامه داد: «ما میخواهیم روی کسبوکارهایی که متفاوتتر هستند و سازوکار مشخصی دارند سرمایهگذاری کنیم که ترجیحا سودده نیز هستند. در نتیجه اگر تمایلی به فروش داشته باشند، برای ادغام و تملیک با آنها مذاکره میکنیم. فرآیند این سرمایهگذاری همانند سرمایهگذاری خطرپذیری است.»