مارتک: در دنیای دیجیتالی امروز جایی که زمین بازی ِاینترنت به وسعت جهانی است که همه ما در هر سن و سال و طبقهای را در خود جای داده است، نمیتوان دور این زمین حصاری برای گروه کودکان و نوجوانان کشید و مدام آنها را از ورود به این عرصه باز داشت.
اما از سویی هم ناشناخته بودن و خطرهایی میتواند آنها را تهدید کند که اگر بیشتر از خطرهای دنیایی واقعی نباشد، کمتر از آن نیست.
در این شرایط متخصصان دنیای دیجیتال، آموزش و بازاریابی دست به تاسیس مدارس و فضاهای آموزشی زدند که خیلی زود اما در شرایطی امن، کودکان و نوجوانان را آموزش میدهد.
ز گهواره تا گور، دیجیتال مارکتینگ بیاموز!
مفهوم بازاریابی به طرز چشمگیری تغییر کرده است و این تکامل زمینهای هیجانانگیز به نام بازاریابی دیجیتال را ایجاد کرده است.
بازاریابی دیجیتالی بر خلاف شیوه قدیمی «بازاریابی»، فقط فضایی برای فعالیت بزرگسالان نیست و دامنه خود را به نسل بسیار جوانتری گسترش داده است.
با درک تأثیر عمیق دیجیتال مارکتینگ بر آینده، مدارسی در این زمینه در کشورها جهان اول راهاندازی شدهاند که بازاریابی دیجیتال را برای کودکان، به عنوان تمام و یا بخشی از برنامه درسی خود معرفی میکنند.
این مدارس بر این باور هستند که توانمندسازی نسل جدید با مهارتهای بازاریابی دیجیتال، یک سرمایهگذاری جدی برای موفقیت آنها در آینده به شمار میآید.
مواد درسی مدارس دیجیتال مارکتینگ
در مدارس دیجیتال مارکتینگ، دورههایی با موضوعات گسترده آموزش داده میشود که بخشی از آنها عبارتند از: طراحی گرافیکی، طراحی خلاقانه، تجسم دادهها و …
برنامهریزان این مدارس بیشترین انرژی خود را بر پرورشِ خلاقیت و نوآوری در دانشآموزانشان میگذارند. آموزش در این مدارس تنها به بخش تئوری محدود نمیشود و در برنامههای درسی، دورههای تعاملی و عملی طراحی شده است.
دانشآموزان با شرکت در پروژههای مختلفی که برایشان طراحی شده، با چالشهایِ شبیهسازی شده به دنیای واقعی روبرو و برای درک، حل و تحلیل آنها تلاش میکنند.
در این مسیر مربیان که خودشان از فعالان بازاریابی دیجیتال هستند، آنها را همراهی و پشتیبانی میکنند.
تجربه کار مشارکتی و پرورش ایده
بنیانگذاران این مدل مدارس معتقدند که خلاقیت در یک محیط مشارکتی رشد میکند. برای همین کار گروهی در این مدارس، یکی از مهمترین بخشهاست؛ چراکه نسل جدید اگر میخواهد در دنیای دیجیتال مارکتینگ موفق شود، باید پیش از همه، تجربه بودن و کار کردن در یک جمع پر جنب و جوش و خلاق را بدست بیاورد. جمعی که مدام با همدیگر ایدههایشان را به اشتراک میگذارند.
گواهینامههای معتبر، دانشآموزان حسابی!
شاید به نظر برسد که این دورهها بیشتر مانند کلاسهای متفرقهای هستند که بستری تجربه شده برای انتخاب فردای بچهها را در زمینه شغلی فراهم میکنند؛ هر چند این نگاه تماما اشتباه نیست، اما مدارس دیجیتال مارکتینگ به دانشآموزان خود در پایان دوره، گواهینامههای معتبر میدهند و مهارت آنها برای ورود به این اقیانوس پر تلاطم را تایید میکنند.
چرا که دورههای این مدارس برای تجهیز دانشآموزان به مهارتهای عملی طراحی شده و آنها را توانمند میسازد تا در سناریوهای دنیای واقعی از آنها استفاده کنند. فرقی هم نمیکند که آرزوی کارآفرین شدن و بازاریاب شدن را دارند و یا خیر و به مشاغل دیگر فکر میکنند.
اگر خلاصه بخواهیم بگوییم: آموزش دیجیتال مارکتینگ در مدارس ِ امروز حکم یکی از علوم و درسهای پایه را بازی میکند.
در دنیایی که دیجیتال مارکتینگ محور موفقیت در کسب و کار است، مدارس بازاریابی، تعهد و ماموریتی سخت در پیش دارند. آنها باید بتوانند خلاقیت و نوآوری نسل بعدی را آزاد و آیندهای را شکل دهند که در آن بازاریابی دیجیتال، حد و مرزهایش بسیار گستردهتر و کاربردیتر شده است.