مارتک: گروه روابط عمومی دیوار گزارشی آماری را تحت عنوان «صدرنشینی پوشاک در جستجوهای یلدایی دیوار»» منتشر کرده است که نشان میدهد، ۶۸ درصد جستجوهای مرتبط با یلدا، توسط کاربران این پلتفرم در زیردستههای لباس و پوشاک انجام شده است.
در این آمار بالای جستوجو، شهروندان استانهای قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نسبت به جمعیتشان بیشتر از همه آگهی یلدایی منتشر کرده بودند و کاربران بوشهر، کرمان و کردستان هم بیشتر از کاربران دیگر شهرها به آگهیهای مرتبط با مراسم شب یلدا اهمیت دادهاند و پیگیر آنها بودهاند. موضوع جالب هم اینجاست که فکر میکنیم بیشترین چیزی که با آمدن جشن یلدا در ذهن ما تصویر میشود، خوراکیهای این شب است و این گزارش نشان میدهد که خیر! گویا شب یلدا دارد تنه به تنه عید باستانی نوروز میزند و بسیاری دوست دارند به این مناسبت لباسهای تازهای برای خودشان دست و پا کنند.
این بخش را هم آمار بسیار بالای جستوجوهای مرتبط با یلدا در دیوار تایید میکند، آماری که میگوید ۹۰ درصد کل جستجوها در دیوار و برای جشن یلدا در زیردستههای مرتبط با پوشاک و همچنین لوازم دکوری و تزیینی بوده است.
شمارش معکوس تا یلدا
گزارش اتاق خبر دیوار نشان میدهد که تبوتاب یلدایی بودن هرچه به روزهای آخر آذر نزدیکتر شدیم، بیشتر شد تا جایی که تعداد جستجوهای یلدایی در آخرین روز آذر بیش از ۵ برابر روز اول این ماه بوده است.
همچنین در روزهای پایانی آذر حدود ۴ برابر روزهای اول این ماه آگهیهای مرتبط با مراسم و جشن شب یلدا منتشر شده است.
ظرف یلدایی
درباره جستوجوی کلمات هم، «یلدا» رکورددار است و زیر اکثر گروهبندیها چه تنها و چه بهصورت ترکیبی دیده میشود، مثلا در زیردسته «ظروف سرو و پذیرایی»، هم کلمه «یلدا» را و هم عباراتی مانند «ظرف آجیل یلدا» را جستجو کردهاند.
گروه «لوازم دکوری و تزیینی» حدود ۲۲ درصد کل جستجوهای یلدا را به خودش اختصاص داده است.
لباس ست
البته بازهم بیشترین سهم این جستجوها متعلق به زیردستههای لباس و پوشاک است و ۶۸ سهم «کفش و لباس بچه» بیشتر از نصف این جستجوها را شامل میشده و نشان میدهد یلدا برای آنهایی که کودک دارند موضوع جدیتری است.
حالا چه لباسهایی زیاد جستوجو شدند؟ از کفش و جوراب و کلاه گرفته تا سارافون و هودی.
چه مدلهایی بیشتر جستوجو شدند؟ از «سنتی» تا «شیک»، گرفته تا «محلی» و «مجلسی» همه و همه در بین جستجوها به چشم میخورد.
تعدادی از کاربران هم بهدنبال لباسهایی بودند که با سایر اعضای خانواده بتوانند هماهنگ باشند برایش عبارتهای «ست لباس مادر دختری یلدا»، «ست لباس مادر پسری یلدا» و حتی «ست لباس خواهر برادری و پدری یلدا» را جستجو کردهاند.
قمیها یلدا را جدیتر گرفتند
اهالی شهر قم، در بین تمامی استانها، البته به نسبت جمعیتشان، بیشترین آگهی یلدا را منتشر کردهاند و بعد ازقم، شهرهای استانهای خراسان رضوی و جنوبی بودند.
بوشهریها پیگیرتر بودند
اما یک رتبهبندی دیگر هم در این گزارش هست که نشان میدهد اهالی بوشهری به طور میانگین ۱۱ بار اطلاعات تماس هر آگهی منتشرشده در استانشان را دریافت کردند و بعد هم کرمانیها و اهالی کردستان، پیگیر جدی آگهیها بودند و آگهی یلدا به طور میانگین بیش از ۱۰ بار در این شهرها دریافت شده است.