مارتک: در کنار مرجعیتی که این سالها تلگرام در زمینه خبررسانی پیدا کرده است، این پیامرسان هنوز یکی از رسانههای محبوب برای میزبانی از تبلیغات برندها نیز به حساب میآید. پلتفرم رصد و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی دیتاک در دومین گزارش خود از بررسی کمپینهای تبلیغاتی برندهای ایرانی که بازه زمانی ۱ آبان تا ۴ آذر را پوشش داده، جزییاتی از فعالیت مارکتینگ این کسبوکارها بر بستر تلگرام منتشر کرده است.
دادههای ارائه شده از سوی دیتاک نشان میدهد برندهای ایرانی در این بازه زمانی، حدود ۸۰۰ هزار پست بر بستر تلگرام منتشر کردهاند. مجموع بازدید این پستها به عدد ۹۰۰ میلیون رسیده که این عدد معادل یک درصد کل بازدیدی است که کاربران در تلگرام فارسی رقم زدهاند. البته این پستها لزوما تبلیغاتی نبوده و محتوای منتشر شده در کانال برندها را نیز شامل میشود.
بازده بهتر کانالهای سرگرمی نسبت به خبری
طبق آمارهای ارائه شده از سوی این پلتفرم، حدود ۵۵ درصد از پربازدیدترین تبلیغاتی که در این پیامرسان منتشر شدهاند، در کانالهای خبری (مانند خبر فوری، آخرین خبر و …) قرار داده شده بودند و سهم کانالهای سرگرمی (مانند توئیتر فارسی، ویدلش و …) از این تبلیغات حدود ۲۷ درصد برآورد شده است. کانالهای ورزشی نیز سومین دستهای بودند که میزبانی از این پستهای پربازدید را بر عهده داشتند و سهمی حدود ۱۷ درصدی را به خود اختصاص دادهاند.
اگرچه شرکتهای سفارش دهنده این تبلیغات پربازدید، بیشتر کانالهای خبری را برای نمایش محتوای خود انتخاب کردهاند، اما دیتاک در گزارش خود تاکید کرده است که طبق بررسیها شانس دیده شدن تبلیغات در کانالهای سرگرمی بیش از کانالهای خبری بوده است.
رشد تعداد پستهای تبلیغاتی در روزهای منتهی به بلکفرایدی
طبق دادههای بدست آمده، میل برندها برای سفارش تبلیغات تلگرامی، ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از دیگر روزهای هفته است. میانگین تعداد پستهای تبلیغاتی منتشر شده در عموم روزهای هفته، بیش از ۴۰ هزار پست در روز بوده؛ این درحالی است که تعداد این پستها در روز جمعه، به حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار کاهش یافته است. البته در حمعه منتهی به بلکفرایدی، تعداد پستهای تبلیغاتی به یکباره افزایش قابلتوجهی پیدا کرد و به بیش از ۴۵هزار پست رسید.
میزان بازدید این پستها نیز از الگوی نسبتا مشابهی پیروی میکند. به طوری که میانگین بازدید این پستهای تبلیغات تلگرامی برندها در روزهای هفته بیش از جمعه بود و به یکباره در روزهای منتهی به بلکفرایدی رشد کرد و بطور میانگین به حدود ۳۵هزار بازدید رسید. بازدید معمول پستهای تبلیغاتی برندها در روزهای دیگر بین ۲۰ تا ۲۸ هزار بازدید متغیر بوده است.
نوبیتکس؛ پرچمدار تعداد سفارش تبلیغات تلگرامی
در مجموع به نظر میرسد صرافیها و کسبوکارهای مرتبط با ارز دیجیتال، بیش از دیگر کسبوکارها گرایش به سفارش تبلیغات در تلگرام دارند. به طوری که ۶ رتبه برتر بیشترین پست تبلیغی منتشر شده در تلگرام از آن فعالان حوزه رمزارز بوده است. در این میان نوبیتکس با انتشار بیشترین تعداد محتوا، رتبه اول را به خود اختصاص داده و رمزینکس و آبانتتر نیز در رتبههای دوم و سوم جای گرفتهاند. پس از این سه برند والکس، اکسکوینو و تترلند در ردههای چهارم تا ششم قرار گرفتهاند.
پرچم بازدید کمپین در دستان اسنپ
آنطور که از دادههای استخراج شده از سوی دیتاک برمیآید، گویا عملکرد اسنپ در جلب نظر مخاطبان به تبلیغات تلگرامیاش بهتر از دیگر برندها بوده است. به طوری که تبلیغات بانک رفاه کارگران با بازنشر در ۲۰۵ رسانه توانسته ۲.۸ میلیون بازدید کسب کند: اما اسنپ با انتشار تبلیغات خود در ۱۲۹ رسانه، توانسته دو میلیون بازدید به دست آورد.
فیلیمو که با کسب ۱.۷ میلیون بازدید، در رتبه سوم بیشترین بازدید قرار داشته، محتوای خود را در ۸۵۱ رسانه منتشر کرده است.
اما پستهای تبلیغاتی برند اسنپ تریپ درحالی توانسته به رقم ۱.۳ میلیون بازدید برسد که تنها در ۱۸ رسانه بازنشر شدهاند.
رتبه پنجم برترین برند از نظر بازدید، در اختیار بیمه ملت بوده است. این برند با نمایش پست خود در ۲۸۲ رسانه، توانسته به رقم ۱.۲ میلیون بازدید دست پیدا کند.
انطور که در این گزارش تاکید شده است، انتخاب نوع کانال و جذابیت کمپین طراحی شده از سوی تیمهای دیجیتال مارکتینگ شرکتها، تاثیر قابلتوجهی روی نسبت «تعداد رسانه انتشاردهنده» به «تعداد بازدید» داشته دارد.
بررسی و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی و عملکرد کمپین رقبای هر شرکت در این پلتفرمها، باعث میشود تیمها بتوانند با انتخاب کانال و زمان انتشار مناسب، بهترین و موثرترین کمپینها را اجرا کنند.