مارتک: سفر مارکت که مدتی است در قالب پلتفرمی برای فراهم کردن امکان مقایسه و خرید خدمات سفر از شرکتهای مختلف فعالیت میکند، صبح امروز با برگزاری یک نشست خبری از سرویس جدید خود رونمایی کرد. این سرویس جدید که ایوا نام دارد، یک دستیار هوشمند سفر به حساب میآید و قرار است با بهرهمندی از پتانسیلهای فناوری، تجربه متفاوتی را برای مخاطبان بازار سفر رقم بزند.
طبق آنچه مدیران سفر مارکت در مراسم رونمایی از این ابزار اعلام کردند، ایوا قابلیت تعامل صوتی و نوشتاری با مخاطب را داراست و از چند زبان بینالمللی پشتیبانی میکند. جمعآوری تمام اطلاعات بازار در این پلتفرم، بستری را فراهم کرده است تا از پتانسیلهای هوش مصنوعی برای ارائه مشاوره به افراد و کمک به برنامهریزی بهتر و خرید خدمات سفر استفاده شود.
مهدی نجفی، مدیرعامل سفرمارکت، در مراسم رونمایی از این محصول جدید اظهار کرد: «از آنجا که سرویسدهی در ایوا بر مبنای مدل بازارگاهی (marketplace) انجام میشود، منافع مخاطب به دقت مورد توجه قرار میگیرد و فرآیند خرید انواع خدمات سفر اعم از بلیط پرواز، رزرو تور و اقامتگاه تسهیل میشود.» وی با بیان اینکه خدمات پرواز در ایوا اکنون آماده بهرهبرداری آزمایشی است گفت: «بخش تور در بهمن ماه و بخش رزرو هتل و اقامتگاه نیز به زودی و احتمالا در اسفند ماه به بهرهبرداری میرسد.»
مدیرعامل سفرمارکت در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: «اگر چه در کنار فراهم بودن امکان ارائه مشاوره و برنامهریزی سفر، امکان خرید نیز در پلتفرم ایوا گنجانده شده، اما این قابلیت در مراحل بعدی و پس از انجام تستهای مختلف و جلب اعتماد کافی مخاطبان عملیاتی خواهد شد؛ زیرا هوش مصنوعی یادگیرنده است و تعامل و استفاده مداوم از آن، به توسعه و بهبود این قابلیت کمک خواهد کرد.»
این فعال حوزه گردشگری هدف از ایجاد این ابزار را تعیین استانداردهای جدید و ارائه محصولی کاربردی، قابلاطمینان و مبتنی بر نیاز مخاطب با استفاده از هوش مصنوعی دانسته و تاکید کرد: «اگر چه هزینههای این جستجو برای ما در سفرمارکت قابلتوجه است، اما برای توسعه پلتفرم به آن نیاز داریم.» مدیرعامل سفرمارکت اضافه کرد: «اکنون رویکرد بازاریابی ما به جای انجام تبلیغات عام، بر رسانهها و مخاطبان دوستدار فناوری متمکز شده تا راحتتر بتوانیم به بازار هدف خود دست پیدا کنیم.»
بر اساس دادههای آماری ارائه شده در این نشست خبری، اندازه بازار گردگشری کشور بیش از 300 همت (هزار میلیارد تومان) برآورد میشود. در این بازار بیش از سه هزار آژانس مسافرتی و بیش از 60هزار هتل اقامتگاه فعالند و تعداد مسافران بالقوه بیش از 35 میلیون نفر تحمین زده میشود.