مارتک: روزنامه گاردین گزارشی درباره نحوه بازاریابی برای سیگارهای الکترونیک منتشر کرده است. سیگارهایی که بازاری نه گرم که «داغ» دارند و میلیونها جوان را نشانه میروند. این گزارش ادعا میکند پستهایی که «جایگزینهای سیگار» را تبلیغ میکنند، بیش از ۳.۴ «میلیارد» بار در رسانههای اجتماعی بازدید داشتند و دهها میلیون جوان پستهایی درباره کیسههای نیکوتین و ویپها را در رسانههای اجتماعی دیدهاند که در خلال تخفیفها، هدایای ویژه و یا با اینفلوئنسرهای پولی تبلیغ میشوند.
استفاده از تاکتیک تهاجمی برای تبلیغ
کمپین «کودکان بدون دخانیات» شرکتهای سیگارهای جایگزین را متهم به استفاده از تاکتیکهای تهاجمی در تبلیغاتشان میکند؛ تبلیغاتی که اکثرا در اینستاگرام انجام شده و ۴۰ درصد از مخاطبانش زیر ۲۵ سال و ۱۶ میلیون نفرشان زیر ۱۸ سال بودند.
یولوندا ریچاردسون، مدیر اجرایی کمپین «کودکان بدون دخانیات»، نتایج این گزارش را زنگ خطری در مورد بازاریابی نامناسب میداند و میگوید: «مشخص شده مارکهای تنباکو از انواع تاکتیکهای بازاریابی برای ایجاد طوفان در رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، آنها این کار را حتی از طریق همکاری با برندهای ورزشی انجام میدهند.»
چرا تبلیغات دخانیات حذف نمیشوند؟
یولوندا مسئولیت را متوجه پلتفرمهای مختلف سوشیال مدیا میداند که مسئولیت قانونی (و البته اخلاقی) خود را انجام نمیدهند، در حالی که وظیفه آنهاست که هرگونه بازاریابی غیرقانونی در زمینه دخانیات را شناسایی و از پلتفرمهای خود حذف کنند.
داستان اما اینجا جالبتر میشود که فیسبوک و اینستاگرام، سیاستهای تبلیغاتی مبنی بر ممنوعیت تبلیغات محصولات تنباکو و نیکوتین دارند، اما برندهای مشهور مانند British American Tobacco و Philip Morris از حداقل ۵۶ اکانتشان در شبکههای اجتماعی در حداقل ۴۵ کشور برای محصولاتشان تبلیغ میکنند.
این گزارش ادعا میکند که باتها از کدهای تبلیغاتی برای کاربران اینستاگرام استفاده میکنند و به آنها برای خرید محصولاتش تخفیف میدهند. این شرکت همچنین با استفاده از «تولید محتوا»یی که به صورت غیرمستقیم به محصولات آنها وصل میشود، در پلتفرمهای مختلف برای خودشان مشتری جذی میکنند.
بازاریابی آنلاین دخانیات، چاقویی که هم سیب میبرد و هم سر!
در نهایت کمپین «کودکان بدون دخانیات» از شرکتهای مسئول رسانههای اجتماعی میخواهد تا سیاستهایی را اتخاذ و اجرا کنند که به طور جامع تبلیغات تنباکو و نیکوتین را در پلتفرمها ممنوع میکند. این ممنوعیت باید شامل تمام بخشهای بازاریابی از محتوا گرفته تا سایت، تبلیغات کلیکی و… شود.
سخنگوی متا هم که نماینده اینستاگرام و فیسبوک است، این موضوع را تایید کرد و گفت: «تبلیغات یا مطرح کردن برندهایی که محصولات مرتبط با دخانیات را تبلیغ میکنند، در پلتفرمهای ما مجاز نیستند و محتواهایی که قوانین ما را نقض میکند، حذف میکنیم.»
البته سخنگوی متا پرانتزی هم در این میان باز میکند که از میان آن پرانتز امکان نقض شدن بسیاری از قوانین وجود دارد: «این محدودیت تنها برای کاربران زیر ۱۸ سال است!»