مارتک: دیگر آن روزها گذشته است که پول نقد پادشاه معاملات بود. امروز با افزایش تراکنشهای دیجیتال، توانایی مشتریان برای پرداخت هزینه کالاها و یا خدماتی که میگیرند، متحول شده و شیوههای پرداخت دستخوش تغییرات چشمگیری شده است.
این تغییرات از سویی به تکنولوژی و از سوی دیگر به قدرت بازاریابی پیوند خورده است.
از آنجایی که شیوه انجام معاملات تحت تاثیر فناوری است، موسسات مالی هم اگر میخواهند موفق باشند، باید برای رقابتی ماندن استراتژیهای بازاریابی خود را مدام با فناوری روز تطبیق دهند.
استراتژیهای بازاریابی و کارتهای اعتباری
در این میان استراتژیهای بازاریابی نقش مهمی در شکل دادن به رفتار مصرفکننده، به ویژه در مورد کارتهای اعتباری دارد. برخی از موسسات مالی با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی هدفمند توانستهاند کارتهای اعتباری خود را به عنوان جایگزین کاملی برای پول نقد تبدیل کنند.
راحتی استفاده از کارتهای اعتباری همگام با به وجود آوردن فرصت کسب جایزه، مشتریان را ترغیب کرده است تا از این روش پرداخت استفاده کنند.
همه ما چندین و چند کارت در کیف پولمان داریم، اما برخی از آنها محبوب و برخی از آنها سالی یکبار هم از درز کیف ما بیرون نمیآیند. چرا؟ جواب ساده است: استراتژیهای مختلف بازاریابی بر میزان و چگونگی استفاده از کارت نقدی تأثیر زیادی گذاشتهاند.
بازاریابان با تأکید بر مزایای استفاده از کارتهای نقدی، مانند اجتناب از بدهی و حفظ نظم مالی، مشتریان را تشویق کردهاند تا از کارتهای نقدی استفاده کنند. علاوه بر این، معرفی فناوری پرداخت بدون حضور و استفاده از کیف پولهای تلفن همراه، موقعیت کارتهای نقدی را بیشتر از همیشه تقویت کرده است.
موبایلهای هوشمند، تغییردهنده بازی در صنعت پرداخت
پیشرفت سریع گوشیهای هوشمند باعث شده است که پرداختهای موبایلی به یک تغییردهنده بازی در صنعت پرداخت تبدیل شوند.
فینتک و مؤسسات مالی با ایجاد آگاهی از این فناوری و ترویج مزایای آن، راهحلهای پرداخت موبایلی را پیش گرفته و مدام آن را توسعه دادهاند. مصرفکنندگان هم از طریق تبلیغات هدفمند، بیشتر وسوسه شدهاند تا به پرداختهای موبایلی روی بیاورند.
در سالهای اخیر اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی به دلیل راحتی و امنیت بیشتر به شدت محبوب شدهاند.
متخصصان بازاریابی چندین روش خلاقانه برای جلب توجه مصرفکنندگان و ترویج راهحلهای جدید پرداخت ایجاد کردهاند؛ از تبلیغات به یاد ماندنی گرفته تا کمپینهای رسانههای اجتماعی که به سرعت رایج شدهاند؛ در نتیجه این کمپینهای بازاریابی نوآورانه، پذیرش روشهای پرداخت جدید افزایش یافته است و هر برندی که در این مسیر سرمایهگذاری بهتری داشته، به نتیجه بهتری هم رسیده است.
با این اوصاف اگر میخواهید در این مسیر گام بردارید باید علاوه بر نکتههایی که در بالا به آن اشاره شد به این موارد هم دقت داشته باشد:
– استراتژیهای بازاریابی را اعمال کنید که مشتری وفادار برایتان بسازد و نه مشتریان زیاد اما گذری.
– از طریق تبلیغات ویدیویی که حس خوبی را منتقل میکنند، خندهدار و به یاد ماندنی هستند، مخاطبان خود را با دید، صدا و حرکت مجذوب خود کنید و با این کار به صورت غیرمستقیم در ذهنشان هک شوید.
– حتما در این مسیر با مشاغل محلی و کوچک همکاری کنید و برای ارائه خدمات بهتر به دارنده کارت، ارتباط دوسویهتان را تقویت کنید.
بدانید این فکر که باید حتما با کسب و کارهای بزرگ کار کنید، میتواند انرژی و زمان را بدون رسیدن به نتیجه از شما بگیرد، اما در عوض تقویت رابطه با «چند» کسب و کار کوچک میتواند در زمان کمتری همان نتیجه کار کردن با یک کار بزرگ را به شما بدهد.
– موسسات مالی میتوانند با استفاده از استراتژیهای بازاریابی موثر، سهولت استفاده و راحتی، راهحلهای پرداخت خود را به دارندگان کارت خود منتقل کنند و در طول فرآیند پرداخت هم از رضایت آنها اطمینان پیدا کنند تا مشتری وفادار و همیشگی بسازند.
– با استفاده از اصول طراحی کاربر-محور و ترکیب آن با «بازخورد مصرفکننده»، بازاریابان میتوانند راهحلهای پرداختی ایجاد کنند که نیازها و انتظارات در حال تکامل مصرفکنندگان را برآورده کند و مدام بهروزرسانی شود.
– با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها و تقسیمبندی، بازاریابان میتوانند پیشنهادات شخصی و برنامههای پاداشی را تنظیم کنند که با مخاطبان هدف آنها هماهنگ شود.
تراکنشهای بانکی همگام با فناوریهای آینده
بدیهی است که آینده پرداختها توسط روندها و فناوریهای نوظهور بسیار تغییر خواهد کرد، تعریف پول گسترش بیشتر مییابد و شامل داراییهای غیرسنتی مانند دادهها میشود.
استفاده از هوش مصنوعی مولد برای پشتیبانی از فناوریها و برنامههای کاربردی مرتبط با تجارت و پرداختها افزایش مییابد و ایجاد امنیت با هویت دیجیتالی یکی از مهمترین چالشها خواهد شد. در این مسیر احراز هویت بیومتریک، راهحلهای مبتنی بر بلاکچین، و تجربههای خدمات شخصیشده، تنها چند نمونه از نوآوریهایی هستند که در این مسیر هر روز پیشرفت بیشتری میکنند.
به همین دلیل و در این بازار، بازاریابی نقشی دگرگونکنندهای در انقلابی کردن صنعت پرداخت باید ایفا کند، از شکلدهی به رفتار مصرفکننده گرفته تا اتخاذ روشهای پرداخت جدید.
همانطور که فناوری به پیشرفت خود ادامه میدهد و انتظارات مصرفکنندگان در حال تکامل است، مشاغل در صنعت پرداخت باید به نوآوری استراتژیهای خود ادامه دهند تا پیوندشان با مشتری باقی بماند. موسسات مالی با استقبال از آینده بازاریابی دیجیتال، میتوانند فرصتهای جدیدی را برای رشد باز کنند، وفاداری مصرفکننده را افزایش دهند.