مارتک: صرفنظر از اندازه و میزان سرمایهای که دارید، «بازاریابی دیجیتال» سنگ بنای موفقیت شما در کسب و کار است و واقعیت این است که بسیاری از شرکتها و مشاغل موفق امروزی با بودجههای محدود شروع به کارکردند اما…
«موفقیت در بازاریابی دیجیتال فقط مختص کسانی نیست که جیبهای بزرگی دارند.» این جمله را محمد الهاوری میگوید که یک کارآفرین موفق ومدیرعامل شرکت بازاریابی BeUniqueness است که سه شعبه در آمریکا، انگلستان و استرالیا دارد. مطلبی که میخوانید، تجربیات دستاول او در زمینه چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مقرون بهصرفه است که میتواند دیدگاه کسب و کاری شما را گسترش و سرنخهای بیشتری به شما برای پیدا کردن مشتری و رسیدن به سود در این رقابت نفسگیر بدهد.
بازاریابی دیجیتال با کمترین هزینه
مهم نیست با چه هزینهای میخواهید شروع به بازاریابی دیجیتال کنید؛ مهم این است که بدانید هر مقدار از پولتان را صرف چه کاری میخواهید بکنید. شما باید هزینه همه این موارد را کنار بگذارید:
تحقیقات بازاریابی
وبسایت و سئو
تولید محتوا
تبلیغات رسانههای اجتماعی
بازاریابی ایمیلی
حال بیایید هر یک از این عناصر بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم و زمینه را برای اجرای موفقیتآمیز آنها با کمترین هزینه فراهم کنیم.
تحقیقات بازار
در دنیایی مملو از رقبای بیشمار، تعریف واضح داشتن از بازار هدف و درک چشمانداز رقابتی، بسیار مهم است. با استفاده از نرمافزارهایی مانند Semrush برای تجزیه و تحلیل رقبا وGoogle Analytics برای تحلیل مخاطبان شروع کنید.
همچنین میتوانید از ابزارهایی مانند Google Trends و AnswerThePublic برای دریافت انبوهی از دادهها در مورد الگوهای جستجو و درخواستهای مخاطب استفاده کنید. در رسانههای اجتماعی، پلتفرمهایی مانند BuzzSumo هست که به شما کمک میکند تا محتواهای پرطرفدار در زمینه کاری خودتان را پیدا کنید. همچنین نمای کلی از چشمانداز بازار به شما را ارائه میدهند.
وبسایت و سئو
همانطور که یک فروشگاه فیزیکی، فضایی برای گفتگو و تبادل اطلاعات مشتریان و خدماتدهندگان به وجود میآورد، شما هم باید یک وبسایت داشته باشید تا مانند ویترین فروشگاه آنلاین شما عمل میکند. مهمترین نقش وبسایت شما جذب مخاطب، ارائه اطلاعات ارزشمند و تبدیل درخواستها و مطلع شدن از کمبودها برای تبدیل آنها به سرنخهایی برای پیشرفت است. در این مسیر میتوانید از پلتفرمهایی مانند WordPress، Wix وSquarespace برای ایجاد قالبهایی که کاربرپسند، شیک و کاربردی باشند، استفاده کنید.
هنگامی که وبسایت شما فعال شد، روی سئو تمرکز کنید. از ابزارهایی مانند Google Ads Keyword Planner برای تحقیقات مرتبط با کلمات کلیدی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما با آنچه مخاطبان شما جستجو میکنند مطابقت دارد. یکی دیگر از ابزارهای ضروری که میتواند شما را در بهینهسازی سئوی درون صفحهتان راهنمایی کند و وبسایت شما را برای موتورهای جستجو مناسبتر کند، Yoast است.
ایجاد محتوا
محتوا پادشاه و رگ حیاتی هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. محتواست که ترافیک را هدایت و سئو را افزایش میدهد. بنابراین باید سبد محتوای خود را با پستهای وبلاگی، اینفوگرافیکها، ویدیوها و پادکستها تنوع ببخشید. این استراتژی، دسترسی و تعامل کاربر را به حداکثر میرساند. این چند نکته را هم برای ایجاد محتوای مقرون بهصرفه به خاطر بسپارید:
- از ابزارهای رایگان طراحی گرافیکی، مانند Canva، برای ایجاد تصاویریبا ظاهری حرفهای و بدون برچسب استفاده کنید.
- پلتفرمهایی مانند Spotify را برای ساخت پادکست امتحان کنید.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
از ویژگیهای منحصر به فرد هر پلتفرم برای بهینهسازی عملکرد تبلیغات خوداستفاده کنید. به عنوان مثال، فیسبوک امکان هدفگذاری دقیق مخاطبان رافراهم میکند. شما میتوانید مخاطبان خود را بر اساس جمعیت شناسی،علایق و حتی رفتار تعریف کنید. این سطح از دقت تضمین میکند که تبلیغات شما به افرادی فرستاده میشود که شانس دنبال کردن شما توسط آنها بیشتر است.
در پلتفرمهای تصویری مانند اینستاگرام هم، برای جذب مخاطب حتما روی ریلز و استوری وقت بگذارید.
بازاریابی ایمیلی
با تخصیص بودجه اندک، یک کمپین ایمیل خوش ساخت میتواند بازده قابل توجهی داشته باشد. برای این کار با ساختن یک لیست ایمیل هدفمند شروع کنید. در این مورد تقسیمبندی مخاطب مهم است و باید آنها را بر اساس علایق، رفتار و جمعیت دستهبندی کنید. این کار به شما کمک میکند ایمیلهایی مرتبط و جذاب تولید کنید و به فرد درستی ارسال کنید.
در نهایت وقتی این عناصر بازاریابی دیجیتال به صورت استراتژیک اجرایی شوند، پتانسیل تبدیل یک سرمایهگذاری متوسط به سود قابل توجه بسیار زیادمیشود.