مارتک: «حرکت اول» به عنوان شرکت سرمایهگذاری جسورانه گروه «همراه اول» گزارش پنج سال فعالیت مالی خود در اکوسیستم استارتاپی کشور را منتشر کرده است. محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره حرکت اول در این گزارش اعلام کرده که در پنج سال گذشته با حمایت مدیران ارشد همراه اول توانستهاند بیش از چهارده کسب و کار، سه شتابدهنده، بیست و هشت تیم استارتاپی، دو صندوق سرمایهگذاری در داخل ایران و یک صندوق بین المللی در پرتفوی خود داشته باشند. او مسیر پنج سالهای که در حوزه سرمایهگذاری روی استارتاپهای ایرانی انجام دادهاند را پرفراز و نشیب خوانده، اما اعلام کرده با تمام سختیها، بیش از 30 هزار میلیارد تومان فروش ناخالص (GMV) توسط خانواده حرکت اول خلق شده است. همچنین او برای اولین بار به شکست یکی از تیمهای استارتاپی تحت حمایت مالی این شرکت اشاره کرده و گفته است که«آدرس» با وجود تمام تلاشها از ادامه راه باز ایستاده است. همچنین «همراه مکانیک» هم با وجود نزدیک شدن به پرتگاه تبدیل به یک نمونه موفق در جنگیدن برای بقا و بازگشت پرقدرت در جایگاه رهبران بازار شد.
تبلیغات بیشترین طرح ارسالی
گزارش پنج سال فعالیت حرکت اول نشان میدهد که این شرکت هزار و 73 طرح داخلی و 64 طرح خارجی را بررسی کرده است، در نهایت این شرکت 14 کسب و کار فعال در سبد سرمایهگذاری خود دارد و 29 قرارداد سرمایهگذاری و 8 قرار داد همسرمایهگذاری با کسب و کارهای مختلف بسته است. همچنین طبق این گزارش حرکت اول در پنج سال گذشته هزار و سه میلیارد تومان سرمایهگذاری خطرپذیر انجام داده است.
در این گزارش دلایل عدم امکان سرمایهگذاری حرکت اول در طرحهای دریافتی نیز مشخص شده که مهمترین دلیل «عدم تطابق با مرحله عمر کسب و کار» عنوان شده است. در مراحل بعد نیز عدم جذابیت اندازه بازار هدف، عدم تایید قابلیتهای طرح و عدم تطابق با حوزه سرمایهگذاری دیده میشود.
طبق اطلاعات این گزارش بیشترین طرحهای دریافتی حرکت اول در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات و بعد هم در حوز تلکام و رسانه بوده است و در مقام سوم نیز صنایع مربوط به مالی و بیمه قرار دارد.
حرکت اول خدمات و امکانات همراه اول که در اختیار استارتآپهایش قرار داده است را از جمله زیرساختهای تبلیغاتی، خدمات امنیت شبکه، در اختیار دادن شبکه فروش، زیرساختهای فنی معرفی کرده است.
پرتفوی حرکت اول در پنج سال گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص (GMV) داشته و تعدادی از کسبوکارها از زمان سرمایهگذاری حرکت اول به رشد ۱۰ برابری رسیدهاند که 83 درصد از این عدد در دو سال گذشته محقق شده است. حرکت اول ادعا کرده است که فروش ناخالص کسب و کارها از زمان ورود این شرکت سرمایهگذاری به آنها به طور متوسط هر سال 4 برابر شدهاند.
از موفقترینها تا پرفروشترینها
در بخش دیگری از این گزارش متوسط عمر کسب و کارهای حرکت اول ۵ سال عنوان شده است و بیشترین رشد در مدت سرمایهگذاری مربوط به «آچاره» بوده و همچنین بیشترین رشد نسبت به سال سرمایهگذاری (کمتر از 5 سال) مربوط به فلای تودی، جاجیگا، نبض و نتباکس بوده است.
طبق دادههای این گزارش 45 درصد از میانگین سهم هزینههای استارتاپهای پرتفوی حرکت اول مربوط به منابع انسانی، 35 درصد حوزه بازاریابی و 25 درصد حوزه اداری و اجرایی بوده است.
این گزارش مشخص کرده که تعداد کل سفارش ثبت شده در پرتفوی حرکت اول بیش از 20 میلیون سفارش بوده است و حوزههایی که با بیشترین رشد سفارش همراه بودهاند در بخشهایی مانند سلامت الکترونیک، حمل و نقل و گردشگری خلاصه میشود. همچنین بیشترین سهم از تعداد کل سفارشها مربوط به «میاره» بوده است و بیشترین رشد سفارش در بین استارتاپهایی همچون فلایتودی، جاجیگاه و نبض دیده شده است.
مجموع تعداد کاربران استارتاپهایی که همراه اول روی آنها سرمایهگذاری کرده هم به 15 میلیون کاربر میرسد. بیشترین کاربران هم در این بین در اختیار پلتفرمهای مدرسه آنلاین آلا، همراه مکانیک، فلای تودی، جاجیگاه و آچاره میشود.
شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، کرج، شیراز و مشهتر مشتریان اصلی استارتاپهای تحت حمایت حرکت اول را تشکیل میدهند. همچنین به جز جاجیگاه که در شمال کشور مشغول به کار است، سایر استارتاپهای حرکت اول در تهران مستقر و بیش از 65 درصد آنها در غرب تهران ساکن هستند.
طبق ادعای حرکت اول در این گزارش، 50 درصد استارتاپهای حرکت اول در بین 3 بازیگر اصلی بازار خود قرار دارند. از سوی دیگر براساس اعلام این گزارش در اکثر کسب و کارهای پلتفرمی کمتر از 20 درصد بازار آنلاین شده است.