مارتک: کسب و کارها برای توسعه خدمات و سرویسهای خود از راههای مختلفی استفاده میکنند، یکی از این راهها قطعا تبلیغات است. در این زمینه هم این محصولات و خدمات میتواند از کانالهای مختلفی تبلیغ شود. یکی از این کانالها نمایش تبلیغات از طریق اپلیکیشنهایی است که کاربران روی گوشی خود نصب کردهاند. در حال حاضر فروشگاههایی که اپهای مختلف روی سیستمعامل اندروید و ios را در اختیار کاربران خود قرار میدهند به یک منبع بزرگ برای تبلیغات کسب و کارها تبدیل شدهاند. برای نمونه گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ یکتانت نشان میدهد که متوسط تعداد کل نمایش تبلیغات روزانه در کافه بازار به بیش از ۸۵۰ هزار نمایش میرسد. هرچند این رقم در مورد فروشگاههای مربوط به ios مشخص نیست، اما بیشترین بودجه تبلیغاتی در کافه بازار و سیب اپ مربوط به برنامههای امور مالی و فیلم و سریال میشود.
بیش از ۶۰ میلیون کاربر اندروید در ایران وجود دارد و میزان کاربران سیستم عامل ios در کشور به بیش از ۶ میلیون نفر میرسد. طبق اعلام کافه بازار و سیب اپ ،تعداد اپلیکیشنهای جدید ایرانی توسعه داده شده در اندروید در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۷ هزار رسیده و این میزان برای سیستم عامل ios برابر با بیش از هزار اپ بوده است.
تعداد کل نصب اپلیکشنها از طریق کافه بازار ۱.۸ میلیارد بار بوده است. این تصویر روند ماهانه نصب اپلیکیشن و بازی در کافه بازار در سال گذشته را نشان میدهد که طبق آن نصب برنامه بیشتر از بازی بوده است.
پربازدیدترین دستهبندی خبری ادر اپلکیشنهای ایرانی هم مربوط به حوزه ورزشی با ۴۹.۸ درصد سهم میشود و بعد از آن اخبار حوادث با ۸.۴ درصد، فیلم و سریال با ۵.۳ درصد، سیاسی با ۵.۱ درصد و استانها با ۴.۷ درصد با بیشترین سهم وجود دارند.
طبق اعلام کافه بازار تعداد جستجوی برنامهها دراین فروشگاه به بیش از ۱.۱۷ میلیارد میرسد و تعداد جستجو بازیها در آن بیش از ۸۸۰ میلیون است. همچنین براساس دادههای کافه بازار «ابزارهای کاربردی» پر تقاضاترین اپلیکیشنهای اندرویدی برای کاربران ایرانی هستند. میانگین جستجوی روزانه در دستهبندیهای مختلف کافه بازار در سال گذشته نشان میدهد که بعد از ابزارها برنامههای مربوط به آموزشی، سرگرمی، شبکههای اجتماعی، عکاسی و کودکان پرتقاضاترین اپلیکیشنهای اندرویدی برای کاربران ایراناند. همچنین در بین بازیها هم پرتقاضاترین بازیها مربوط به بازیهایی با موضوع مسابقهای، اکشن، سرگمکننده، کودکان و امتیازی قرار دارد.
این شرایط اما برای کاربران ios کاملا متفاوت است. در واقع میانگین جستجوی روزانه در دستهبندیهای مختلف از طریق سیب اپ در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که پیامرسانها و نرمافزارهای حوزه امور مالی بیشترین جستجور را در میان اپلیکیشنهای ios داشتهاند. پس از این حوزه نیز برنامههای خدماتی، ابزارها، نقشه و مسیریابی و شبکههای اجتماعی قرار دارند. از سوی دیگر در بین بازیها هم پرجستجوترین بازی مربوط به حوزه کلمات و دانستنیها، صفحهای، سرگرمکننده، شبیهسازی و معمایی میشود.