مارتک: همیشه یکی از راههای اطمینان از خرید کالا یا خدمات در فضای آنلاین، کمک گرفتن از دیدگاههای دیگر کاربران در مورد همان خریدی است که شما تصمیم به انجام آن گرفتهاید. استفاده از تجربه کاربران از خرید لباس گرفته تا ماشین و لوازم خانه و … بسیار کارساز و کمککننده به کاربران جدید است. شاید همین عامل هم باعث شده تا جاباما برای روی آوردن مردم به سمت استفاده از اقامتگاهها، روند فرهنگسازی برای ثبت نظر درباره تجربه اقامت، توسط کاربرانش را کلید بزند.
طبق گزارش عملکرد جاباما که اخیرا منتشر شده، تنها ۷ درصد از کل اقامتگاههای ایران به صورت آنلاین به فروش میرسند و بخش قابلتوجهی از بازار فروش اقامتگاهها در کشور به سمت آنلاین شدن پیش نرفته است. به نظر میرسد جاباما با تلاش برای فرهنگ ثبت نظر درباره اقامتگاه به دنبال استفاده بیشتر مردم از اقامتگاهها در زمان سفر باشد. همچنین این پلتفرم در تلاش است تا با تشویق مردم به رزرو آنلاین اقامتگاه به آنها کمک کند انتخاب دقیق و آگاهانهتری داشته باشند.
براساس اعلام جاباما تاکنون ۵۰۰ هزار نظر از تجربه اقامت کاربران جاباما درباره ۲۰ هزار اقامتگاه موجود در این پلتفرم، ثبت شده است. فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما در این زمینه گفت: «تمام این نظرات واقعی و بدون فیلتر هستند و فرقی نمیکند این نظرات در راستای انتقاد یا تحسین فرآیند رزرو و تجربه اقامت باشند، در نهایت قرار است به تجربه کاربران بعدی که اقامتگاهی را رزرو میکنند کمک کند تا بتوانند انتخاب آگاهانهای داشته باشند». براساس ادعای او این اولین بار است که یک پلتفرم رزرو اقامتگاه در ایران دست روی چنین موضوعی میگذارد. فرهاد بهشتی ادامه میدهد: «ما هیچ نظری را فیلتر نمیکنیم و در فرآیند تایید، برای ما فرقی نمیکند نظری که کاربر درباره یک اقامتگاه نوشته مثبت است یا منفی. اما حتما با امتیازهای زیر ۴ تماس میگیریم و علت نارضایتی را جویا میشویم و در صورت نیاز برای حل مشکل یا نارضایتی کاربران اقدام میکنیم».
بهشتی تاکید میکند که نظر کاربران برای آنها بسیار ارزشمند است ، چرا که در نهایت به شفافیت کمک میکند و تجربه بهتری برای کاربران بعدی میسازد. بهشتی در مورد برنامههای جاباما در این زمینه گفت: «ما برنامهای زیادی در تیمهای مختلف جاباما برای این موضوع داریم و بهصورت یکپارچه این برنامهها را جلو میبریم. یکی از این برنامهها تشویق کاربران -قرعهکشی و اهدای کد تخفیف- به ثبت نظرشان است. حتی با کاربرانی که نظرشان را ثبت نکردهاند تماس میگیریم و آنها را دعوت به انجام این کار میکنیم».
طبق ادعای جاباما در سه ماه گذشته با تمرکز بر فرهنگسازی برای ثبت نظر درباره تجربه اقامت و خواندن نظر سایر کاربران درباره هر اقامتگاه، این پلتفرم توانسته نرخ مشارکت کاربران در ثبت نظر 30 درصد و میزان ثبت امتیازهای ۵ برای اقامتگاهها را 20 درصد افزایش دهد.