مارتک: نقشه و مسیریاب «نشان» قابلیتهای ویژهای را برای صاحبان کسب و کارهای محلی منتشر کرد. از این پس مالکان کسب و کارهای محلی و بازاریان میتوانند با ثبت درخواست «مدیریت کسب و کار» و پس از طی فرآیند تایید مالکیت، بهصورت رایگان به پنل مدیریت اطلاعات و آمارهای محل کسب خود دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر کسب و کارها با ارسال مدارک قانونی مانند مجوز فعالیت خود به نشان، میتوانند علامت تایید شده روی نقشهی این پلتفرم با نمایش«تیک آبی» نیز دریافت کنند.
آنطور که نشان اعلام میکند، حضور در نقشهها برای کسب و کارهای سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که کسب و کارها در این شرایط، محدود به مشتریان محل فعالیت خود نیستند و میتوانند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند.
در گذشته هر کاربر نشان میتوانست مکانهایی که در نقشه نیست – از جمله محل کسب خود- را از طریق گزینهی «افزودن مکانی که روی نقشه نیست» بهصورت رایگان در نقشه ثبت کند. تایید و انتشار مکان ثبت شده نیازمند ارزیابی و راستیآزمایی داده توسط سایر کاربران بود و از چند روز تا چند هفته زمان میبرد. همچنین ثبت عکس و ساعتهای کاری و شماره تماس هم برای کسب و کارها از همین طریق -بهعنوان یک کاربر عادی- ممکن بود.
اکنون و در «پنل مدیریت کسب و کار» قابلیتها و دسترسیهای بیشتری در اختیار مالک قرار گرفته است. برای دسترسی به این پنل کافی است کسب و کار خود را روی نقشه انتخاب و در بخش اطلاعات مکان گزینهی «مدیر این کسبوکار هستید؟» را انتخاب کنید. با انجام این مراحل پنل مدیریت برای شما فعال خواهد شد. استفاده از قابلیتهای پنل نیازمند تایید مالکیت است. فرآیند تایید مالکیت نیز به صورت آنلاین و رایگان انجام میشود و با ارسال مدارک قانونی نظیر پروانه کسب و تایید کارشناسان نشان، تمام قابلیتها فعال میشود.
کسبوکارهای تایید شده روی نقشهی نشان «تیک آبی» دریافت میکنند. این تیک آبی به کاربران و مشتریان نقشه اطمینان میدهد که اطلاعات کسب و کار توسط خود مدیر کسب و کار بهروزرسانی میشود و کاربران نیز میتوانند با اعتماد کامل از اطلاعات آنها استفاده کنند.
در پنل کسب و کار، امکاناتی مانند تعیین یا تغییر عنوان، درج تصاویر از محل و محصولات، آدرس، شماره تماس، وبسایت و اطلاعات تکمیلی مانند «درباره کسب و کار» و… در اختیار فرد قرار میگیرد. ویژگی مهم دیگر، دریافت اطلاعات آماری کسب و کار مانند تعداد بازدید از مکان، تعداد مسیریابی به کسب و کار، تعداد تماس با کسب وک ار و… است که در پنل مدیریت به مالک کسبوکار نمایش داده میشود.
طبق اعلام نشان، این نقشه و مسیریاب نزدیک ۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که این تعداد روزانه دهها هزار تصویر، نظر و امتیاز را برای مکانهای ثبت شده درج میکنند. اکنون مدیران کسبوکار به محض ثبت نظر و اطلاعات جدید درباره مکان خود، توسط نشان از این موضوع مطلع میشوند تا بتوانند تعامل مناسبتری را با مشتریان خود برقرار کنند.
از سوی دیگر، نشان امتیازهایی را نیز برای مالک در نظر میگیرد. یکی از این امتیازها، اعمال سریع ویرایشهایی است که مدیر یک کسب و کار مدنظر دارد. از طرفی با دریافت پنل، یک لینک لوکیشن اختصاصی هم در اختیار او قرار میگیرد تا کاربران بتوانند از طریق آن لینک مستقیم به صفحهی کسب و کار در نشان وارد شوند. از طریق این لینک، مالک کسب و کار نهتنها آدرس و مسیریابی، بلکه ویترین کاملی از تمام اطلاعات را در اختیار مشتری قرار خواهد داد.
براساس اطلاعات اعلام شده از سمت نشان، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مکان (POI) در نقشه نشان ثبت شده است. ویژگی ادعای مالکیت کسبوکار در سه ماه اخیر به شکل آزمایشی و بدون اطلاعرسانی ارائه شده بود و تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار درخواست ادعای مالکیت کسب و کار در نشان ثبت شده است و بیش از ۵۰ هزار کسب و کار با ارسال و تایید مدارک، تیک آبی و پنل مدیریت خود را دریافت کردهاند.
«جواد عامل» مدیر نقشه و مسیریاب نشان در همین رابطه گفت: «طی ۱۸ ماه اخیر تلاش کردیم قدمهایی را برای پوستاندازی نشان از یک «مسیریاب» به «نقشه»ای کامل انجام دهیم. سرویس کنکاش در همین جهت به نشان اضافه شد و در سال جاری جستجو نشان نیز تغییرات زیربنایی زیادی داشته و خواهد داشت. به باور او «پنل مدیریت کسبوکار» گام بسیار مهمی در این مسیر است؛ ابزاری که برای اولینبار در سطح گسترده تعامل مستقیم کاربران و کسبه را تسهیل میکند و دسترسی به اطلاعات دقیقتر از کسب و کارهای مختلف را بر روی نقشه ممکن میسازد.
عامل همچنین اعلام کرد که با برقراری ارتباط بین نشان و کسب و کارها، سرویسهای زیادی در آینده در اختیار مدیران کسبوکارها قرار میگیرد. این امکانات هم شامل دادهها و گزارشهای کاربردیتر از مغازه و صنف مرتبط – مانند کلمات کلیدی جستجو و کسب و کارهای مشابه- و هم شامل ابزارهایی برای معرفی بهتر خدمات و محصولات خواهد بود.