مارتک: تا همین چند وقت پیش، اکثر کاربران اسنپفود را به عنوان سرویس سفارش آنلاین غذا میشناختند، حالا اما این پلتفرم در چند سال گذشته سعی کرده با اضافه کردن سرویسهای مختلف به سبد خدماتش، تنها یک سرویسدهنده در حوزه سفارش غذا نباشد.
حدود چهار سال پیش بود که اسنپفود پا را فراتر از بازار سفارش غذا گذاشت و با اضافه کردن بخشهایی مانند شیرینی، نان، پروتئین و میوه، تعداد کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کرد. حالا این پلتفرم به مارتک خبر داده است که با توجه به تجربه موفق در اضافه کردن این سرویسها، ۵ سرویس دیگر هم به شکل رسمی به سبد فروش این پلتفرم اضافه شده است.
طبق گفته عرفان غفاریان، مدیر ارشد توسعه کسبوکار اسنپفود به مارتک، سرویس آرایشی و بهداشتی، گل و گیاه، پت شاپ، عطاری و لبنیات که پیش از این در بخش «سایر» قرار داشتند، سرویسهای جدیدی هستند که به شکل رسمی در ویترین فروش اسنپفود قرار گرفتهاند و کاربران میتوانند این بخشها را به صورت یک آیکن مجزا در این پلتفرم ببینند.
غفاریان در مورد چرایی انتخاب این سرویسهای جدید و اضافه شدن آنها به اسنپ فود به مارتک میگوید: «در راهاندازی سرویس جدید به این شکل عمل میکنیم که ابتدا از لیست و گزینههایی که وجود دارند در چند مرحله یک شورت لیست تهیه میکنیم. این شورت لیست هم با توجه به تقاضا و سایز بازار آن سرویس تهیه میشود. در نهایت به یک لیست اولیه میرسیم.»
او ادامه میدهد: «ما بعد از انتخاب اولیه یک سرویس آنها را به شکل دقیقتری بررسی و به بخش «سایر» اضافه میکنیم، بدون اینکه هویت مستقلی داشته باشند یا برایشان تبلیغاتی انجام دهیم، چرا که هر کدام از این سرویسها ذات متفاوتی با کسبوکارهای قبلی ما از نظر لجستیک، پرداخت و بهینهسازی دارند. در مرحله بعد، وقتی دیدیم که هم تقاضا و استقبال از سمت کسبوکارها و البته کاربران برای این سرویسها بالا رفته و ما هم ظرفیت لازم برای توسعه آنها را داریم، این سرویسها را به عنوان یک کسبوکار مجزا معرفی میکنیم و به اصطلاح به آنها با دادن یک آیکن مستقل، هویت رسمی میبخشیم.»
براساس ادعای غفاریان نزدیک به دو سال از انتخاب اولیه سرویسهای آرایشی و بهداشتی، گل و گیاه، پت شاپ، عطار و لبنیات میگذرد و حالا آنها پس از طی کردن مراحل مورد نظر به بخش اصلی اسنپفود اضافه شدهاند.
راهی برای تامین نیاز هر لحظه کاربران
به گفته غفاریان تمرکز آنها در واحد توسعه کسبوکار همیشه روی محصولات غیرغذایی است؛ به عنوان مثال آنها چهار سال پیش سرویس نان، شیرینی، پروتئین و میوه را در اسنپفود رونمایی کردند و این اولین تلاشهایشان برای ورود به بازارهای جدید بوده است.
آنطور که غفاریان میگوید آنها با اضافه کردن این چهار سرویس و بعد از گذشت چند سال این کسبوکارها به ثبات مشخصی رسیدهاند و حالا به همین دلیل هم به سمت بازار این ۵ کسبوکار جدید رفته و تمرکز خود را روی رشد آنها گذاشتهاند.
غفاریان تاکید میکند که یکی دیگر از دلایل اصلی ورود آنها به بازارهای جدید این است که از فود دلیوری به پلتفرمی برای دلیور محصولاتی تبدیل شوند که میتواند پاسخگوی نیاز روزمره کاربر باشد.
او در پاسخ به این سوال که ورود به بازار جدید چه فایدهها و مزیتهایی برای اسنپفود دارد توضیح میدهد: «اولین فایده آن این است که به افزایش بهرهوری ساختار لجستیک ما کمک میکند. همچنین مهمترین فایده آن این است که ما اسنپ فود را بتوانیم در ذهن کاربر به یک نوع سرویس instant delivery جا بیبندازیم که هر سرویسی که در روز لازم دارد را در کمتر از یک ساعت میتوانیم به او برسانیم.»
براساس توضیحات او، سرویسهای آرایشی و بهداشتی، گل و گیاه، پت شاپ، عطاری و لبنیات که حالا در اسنپ فود دارای یک آیکن مشخص و مجزا هستند نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ فروشگاه را تنها در سطح تهران پوشش میدهند و بعد از کامل شدن پوشش تهران، به زودی وارد شهرهای جدیدتر هم خواهند شد.
غفاریان در مورد اینکه آیا قرار است علاوه بر این کسبوکارها، کسبوکارهای دیگری هم در آینده به سبد اسنپفود اضافه شود میگوید: «مسیر راهاندازی و توسعه ما با این دید جلو میرود که به یک راهحلی تبدیل شویم که میتواند تمام نیازهایکاربران را برطرف کند. همیشه ذهنمان باز است و همیشه دنبال موقعیتهای جدیدتر در بازار هستیم و میشود گفت که این مسیر توسعه همیشه برای ما ادامه خواهد داشت.»