مارتک: نادیده گرفتن تاثیرات هوش مصنوعی بر کسبوکارها، به امری محال و دور از ذهن بدل شده و صنعت بازاریابی نیز از این تاثیرات بیبهره نمانده است. از ظهور ChatGPT به عنوان سریعترین چتبات هوش مصنوعی در حال رشد تاریخ گرفته تا بهروزسانی برقآسای محصولات مرتبط با هوش مصنوعی، همه ما در این دنیای جدید غرق شدهایم. اما با وجود همه تبلیغاتی که درباره این پدیده نوظهور میشود، رهبران بازاریابی و تیمهای آنها چگونه میتوانند به بهترین نحو تعیین کنند که چگونه از هوش مصنوعی برای سود رساندن به کار و مشتریان خود استفاده کنند؟ در یادداشتی که در وبسایت martech.org منتشر شده، به بررسی تاثیر معنادار هوش مصنوعی مولد موسوم به generative AI بر بازاریابان و مشتریانشان پرداخته شده است.
هوش مصنوعی مولد چیست؟
هوش مصنوعی مولد از متن، تصاویر و سایر اطلاعات موجود استفاده میکند تامحتوای جدیدی خلق کند. هوش مصنوعی مولد از فناوریهای زیربنایی مانند GPT (ابزار هوشمندی که برای تولید متن استفاده میشود) یا Stable Diffusion – که برای تولید تصویر استفاده میشود- بهره برداری میکند. هوش مصنوعی مولد روی مجموعههای خاص یا عمومیتر از دادهها و اطلاعات تمرکز میکند.
برخی از ابزارهای متداول هوش مصنوعی مولد عبارتند از: ChatGPT (متن) و DALL-E and MidJourney (عکس). این دسته از ابزارهای هوش مصنوعی به کاربر نیاز دارند که یک عملکرد برای تولید خروجی به هوش مصنوعی تعریف کند. توجه به این نکته مهم است؛ چرا که هر چیز تولید شده توسط این ابزار بر اساس برخی از یادگیریهای قبلی یا متن، تصاویر یا مواد دیگر است که پیش از این در اختیار آن قرار گرفته است. این فناوری پایه تازه در ابتدای مسیر است و به تکامل خود ادامه می دهد.
در حالی که هوش مصنوعی مولد هنوز در مراحل ابتدایی است، همچنان میتواند منبع خوبی برای ایدههای جدید باشد. به هوش مصنوعی مولد به چشم یک ایدهپرداز نگاه کنید که پایه و اساس کار خلاقانه را فراهم میکند. با درخواست از ChatGPT برای 10 ایده برای پستهای وبلاگ، ممکن است در نهایت 3-4 ایده مناسب نصیبتان شود دریافت کنید، اما زمانی که در یک ضربالاجل قرار دارید، استفاده از این ابزار سریعتر و آسانتر از طوفان فکری میان اعضای تیم بازاریابی است.
باید در نظر داشت که هوش مصنوعی مولد، نقطه شروعی برای انجام کار است. اگر تمایلی ندارید که تمام ایده تیم شما از سوی هوش مصنوعی ارائه شود، دست کم میتوانید از ایدههای ارائه شده توسط این ابزارها برای شروع کار استفاده کنید و باقی کار را به تیم طراحان و تصویرگران بسپارید.
در نهایت، هوش مصنوعی مولد، در زمینه شخصیسازی ابزارها نیز حرفی برای گرفتن دارد. نگاه کردن به آن به عنوان یک موتور شخصیسازی هنوز کمی دشوار است، اما با وجود محدودیتها همچنان موارد استفاده جالبی در آن وجود دارد.
خطاها و مشکلات احتمالی
هوش مصنوعی مولد، بدون شک پرطرفدارترین ابزار هوش مصنوعی در حال حاضر است. با این حال، تا رسیدن به نقطه ایدهآل، راه زیادی در پیش دارد و پارهای از مشکلات وجود دارد که بازاریابان باید همواره آن را در نظر داشته باشند.
نخست آنکه، خطاهایی در این ابزارها وجود دارد که هوش مصنوعی مولد گاهی اوقات میتواند در متن یا تصاویر وارد کند. به عنوان مثال، خلق تصاویری از انسان با چهار انگشت یا قرار دادن بدن انسان در حالتی غیرممکن، باعث شد که برخی از نمونههای اولیه این نوع هوش مصنوعی برای تمکیل شدن نیازمند زمان بیشتری باشد. در حالی که ابزارهای تصویربرداری پیشرفت کردهاند و کمتر دچار این دست خطاها میشوند، هنوز مسائلی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید؛ مسائلی چون تصاویر اشتباهی در پسزمینه یا حضور افراد ناشناس در یک جمعیت با خطاهای عجیبوغریب.
یکی دیگر از مشکلات بالقوه بزرگتر، بهرهبرداری از حق مولف یا تصویربردار است که تصاویر و متون تولیدی آنان از سوی ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میشود. در صورت عدم توجه به جلوگیری از استفاده از تصاویر دارای حق چاپ به عنوان منبع، ممکن است سرقت ادبی و مسائل مربوط به حق چاپ ایجاد شود. در نهایت همانطور که مشخص است، هوش مصنوعی مولد، در حال حاضر کاربردهای قانع کننده و پتانسیل قابلتوجهی دارد، اما بازاریابان نیز باید قبل از پذیرش تمام و کمال آن، با احتیاط عمل کنند.