مارتک: همین چند روز پیش بود که خبر رسید تردز (Threads) اپلیکیشن جدید متا و رقیب توییتر، در کمتر از یک هفته پس از عرضه، تعداد کاربرانش از مرز ۱۰۰ میلیون عبور کرده است. این شبکه اجتماعی محتوا محور از طرف ایرانیان نیز با استقبال قابل توجهای همراه شده، به طوری که از روز اول راهاندازی این شبکه با وجود فیلتر بودن آن کاربران ایرانی یک به یک در صف پیوستن به تردز قرار گرفتند.
درواقع حتی فیلتر بودن و دستور کمیته فیلترینگ به حذف این اپلیکیشن از مارکتهای ایرانی مانند کافه بازار و مارکت باعث نشده، کاربران فارسی زبان دست از استفاده این شبکه اجتماعی تازه نفس بکشند.
طبق بررسیهایی که لایفوب، سامانه رصد فضای مجازی، روی فعالیت کاربران فارسی زبان در تردز انجام داده، یک هفته بعد از راهاندازی این شبکه اجتماعی ۴۸ درصد کاربران فارسی زبان به تردز پیوستهاند.
طبق بررسیهایی که لایفوب تا کنون ۴۰ درصد از صفحههای اینستاگرامی با بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده، صفحه کاربری خود در تردز را نیز راهاندازی کردهاند. لایفوب ادعا میکند با بررسیهایی که انجام داده با پیوستن صفحههایی با بیش از ۳ میلیون فالوور، آمار پیوستن به تردز توسط فارسیزبانان به ۴۸ درصد رسیده است. البته که ممکن است تمام این ۴۸ درصد کاربر فارسیزبانی که در تردز فعالیت میکنند در ایران نباشند و کاربران ایرانی در کشورهای دیگر هم باشند، اما همین آمار به صورت کلی نشان میدهد که تا چه حد با وجود تمام محدودیتهایی که این شبکه در ایران با آن همراه است با استقبال همراه شده است.
لایف وب در این بررسی، زمینه فعالیت صفحههای بالای ۳ میلیون دنبالکننده که اکانت تردز خود را نیز فعال کردهاند، را نیز مشخص کرده است.
براساس این اطلاعات ۴۵ درصد این اکانتهای اینستاگرامی که در تردرز فعال شدهاند سلیبریتی هستند و ۱۵ درصد آن اینفلوئنسر یا به تعبیری شاخهای اینستاگراماند. بعد از آن نیز سهم موضوعی اکانتهای بالای ۳ میلیون فالور که در تردز فعال شدند به سرگرمی با ۹ درصد سهم، مدلها، مد و زیبایی با ۸ درصد سهم، رسانه و اهالی رسانه با ۷ درصد سهم و آموزشی با ۵ درصد سهم میرسد.
اینستاگرام از جمله شبکههای اجتماعی محبوب ایرانیان است که پیش از فیلترینگ به همراه تلگرام و واتساپ و طبق گزارشهای مرکز ملی فضای مجازی بیش از ۸۰ درصد ترافیک پهنای باند اینترنت کشور را در اختیار داشتند. هرچند با فیلترینگ این شبکه اجتماعی از اواخر شهریور ماه میزان استفاده از این شبکه تا حدودی کاهش یافت، اما طبق برخی بررسیها فعالیت ایرانیان در اینستاگرام با کمک نصب انواع فیلترشکن به حالت عادی خود باز گشته است.
برای نمونه چندی پیش پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادور، پلتفرم هوشمند پرداخت و ارسال سفارشهای اینترنتی اعلام کرد که حداقل با تمام سختیهایی که فیلترینگ اینستاگرام برای کسبوکارهای خرد و این شرکت به دنبال داشته، آنها توانستهاند مجدداً با یک برنامهریزی جدید به چرخه درآمدزایی و رشد بازگردند.
همچنین اخیرا وبسایت دیتاریپورتال (Datareportal) گزارشی منتشر کرده که براساس آن پینترست با ۲۶.۲۳ درصد سهم ترافیک اینترنت و اینستاگرام با ۲۶.۲۰ درصد سهم ترافیک اینترنت، دو اپلیکیشن رسانه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی در سال ۲۰۲۳ هستند. طبق بررسیهای این وبسایت، استفاده از رسانه اجتماعی محبوب اینستاگرام طی یک سال اخیر، با کاهش ۶۸درصدی مواجه بوده است. احتمالاً این کاهش سهم ترافیک برای اینستاگرام هم به فیلتر این رسانه اجتماعی محبوب پس از جریانات سال گذشته و اعتراضات مردمی برمیگردد که باعث کاهش استفاده از دو اپلیکیشن اینستاگرام و واتساپ شده و استفاده از ویپیان توسط کاربران ایرانی را به شدت افزایش داد.