مارتک: ابزارGoogle Analytics 4 از ابتدای راهاندازی ارتباط خوبی با بازاریابها نداشته است. برخی از تبلیغکنندگان آنقدر از برنامه جدید ناامید شدند که حتی برای ابزار پیشین آن، یعنی Universal Analytics، مراسم باشکوه تشییع جنازه برگزار کردند. اما چه چیزی در GA4 وجود دارد که دنیای دیجیتال مارکتینگ را تا این حد آشفته کرده است؟ وبسایتmartech.org در یک نظرسنجی از خوانندگان خود پرسیده است که با چه مشکلاتی در این برنامه روبرو هستند. در اینجا فهرستی از رایجترین شکایات را بر اساس این نظرسنجی مرور میکنیم:
رابط کاربری: رابط کاربری GA4 بزرگترین مشکلی بود که کاربران این ابزار از آن گلهمند بودند. پیمانکار مستقل فروش و بازاریابی، جان اریکسون، در این نظرسنجی گفته است: «وقتی در حال انتخاب بخشها/ابعادها در GA4 هستید، بهجای تواناییUniversal برای انتخاب/لغو، انتخاب یک یا چند بخش در یک لیست و کلیک روی «اعمال»، باید سفارشیسازی را باز کنید. سپس روی افزودن فیلتر کلیک کنید و در نهایت یک بُعد را انتخاب کنید. گرچه این عملیات تنها چند ثانیه بیشتر از ابزار قبلی یا همان Universal Analytics زمان میبرد، اما وقتی انجام این عملیات یک کار هر روزه باشد، تکرار این حرکتهای اضافی مأیوسکننده میشود.» او همچنین افزود: «در این برنامه شما فقط میتوانید یک گزینه را انتخاب کنید، بنابراین نگاه کردن به ابعاد/مقدارهای متعدد دشوار است. من راهکاری برای رفع این مشکل در دست ندارم، اما استفاده از آن را ناشیانه میدانم.»
Data lag: یکی دیگر از نگرانیهای عمده بازاریابها تأخیر دادههای همان روز در GA4 است. تبلیغکنندگان تاکید کردهاند که به توانایی نظارت دائمی بر عملکردها نیاز دارند و در مورد اینکه چرا پلتفرم جدید این امکان را ندارد، سردرگم هستند. ران وبر، مدیر Actian، توضیح داد: « تأخیر دادهها یک شوخی است؛ زمان 12 تا 24 ساعته برای گزارش آنچه در حال رخ دادن است، مانع از تبدیل شدن GA4 به یک ابزار عملی میشود.»
اختلاف دادهها: بازاریابها در مورد اختلافات دادهها در GA4 نیز نگرانیهایی را مطرح کردهاند. تفاوت در اطلاعات منجر به نگرانیهایی شده است. در نتیجه مردم این سوال را مطرح میکنند که آیا میتوانند به GA4 اعتماد کنند یا خیر. یکی از بازاریاب در این مورد میگوید: «آنچه از نظر من مشکلساز است، به اختلاف بین API GA4 و رابط Looker Studio مربوط میشود. ابعادی که در API وجود دارند و حتی به صورت پیشفرض در رابط گزارش GA4 وجود دارند، ظاهراً در رابط Looker Studio وجود ندارند. در نتیجه من مشتاق کار کردن با GA4 نیستم و در جستجوی جایگزینی برای آن هستم.»
کاربری سخت: بازاریابهای بسیاری از شرکتها گزارش دادهاند که استفاده از GA4 فوقالعاده دشوار است. حتی تبلیغکنندگان باتجربه نیز تلاش برای پیمایش در پلتفرم جدید را چالشبرانگیز میدانند. جیسون مک دونالد، مشاور سئو و بازاریابی، اذعان داشت:« GA4یک فاجعه است. استفاده از آن بسیار سختتر از UA است و کاملا غیرشهودی است.»
کمبود منابع: با توجه به اینکه بسیاری از بازاریابها در تلاش برای کشف GA4 هستند، این سوال را مطرح میکنند که چرا گوگل منابع آموزشی بیشتری برای توضیح نحوه عملکرد ابزار جدید ارائه نکرده است. مدیر تیم بازاریابی در Storis به ما گفت: «من پاسخ بسیاری از سوالات خود در باره منابع را از طریق تماس با یکی از اعضای گوگل گرفتم و این روشی نیست که همه به آن دسترسی داشته باشند.» او همچنین افزود: «همچنین، بسیاری از افراد در تیم خود گوگل توانایی انجام تماسهای پشتیبانی گیجکننده را ندارند.»
عدم وجود گزینه اساسی: در حالی که برخی از تنظیمات پیچیدهتر ممکن است برای برخی مناسب باشند، سایر حرفهایها، مانند وبلاگنویسان، فقط مایلند به ابزارهای اساسی در GA4 دسترسی داشته باشند و زمان و هزینه خود را برای درک ویژگیهایی که نیازی به استفاده از آنها ندارند تلف نکنند. در همین راستا، اب گارگانو از شرکت Productive Blogging گفت:« یکی از چیزهایی که من مشاهده کردهام این است که بسیاری از وبلاگنویسها و کسبوکارهای آنلاین، ذهنیت مثبت خود را نسبت به GA4 از دست دادهاند. آنها روزها و هفتهها را با استرس این موضوع تلف میکنند، در حالی که زمان آنها میتوانست خیلی بهتر در جای دیگری صرف شود.»
او افزود: «حقیقت این است که اکثر وبلاگنویسان و مشاغل آنلاین فقط به یک راهاندازی ساده و درک گزارشهای اساسی نیاز دارند. اما هیچکس به این موضوع اشاره نمیکند. صاحبان کسبوکارهای آنلاین از این میترسند که باید پول هنگفتی را برای دورههای گرانقیمت و زمان زیادی برای ایجاد گزارشهای سفارشی متعدد خرج کنند.»
کمبود قابلیتها: یکی دیگر از شکایات رایجی که بازاریابها به آن اشاره داشتند، کمبود ابزارها و قابلیتهایی بود که GA4 در مقایسه با Universal Analytics ارائه میدهد. الیزابت رول، مدیر بررسی و تحلیلگر سئوی شرکت Sterling Sky، در این مورد گفت: «من از ماه گذشته تا آنجا که ممکن است، از GA4 استفاده کردهام تا به آن عادت کنم، اما صادقانه بگویم که این نسخه یک نسخه گیجکنندهتر از GA3 با ویژگیهای کمتری است.» او همچنین افزود: «هر بار که از GA4 استفاده میکنم، میخواهم به GA3 برگردم و دلیلش این نیست که خیلی به آن عادت کردهام. برخی از قابلیتهایی که من هر روز از آنها استفاده میکنم، اصلا در GA4 وجود ندارند و یا پیدا کردن آنها بسیار پیچیده است.»
مشکل در ایجاد مجدد گزارشها: مشتریان و بازاریابها به شدت در تلاش هستند تا گزارشهایی را در GA4 ایجاد کنند که پیش از این و در هنگام استفاده از Universal Analytics، به آن اعتماد میکردند. متأسفانه، به نظر میرسد که این کار برای اغلب آنها بسیار دشوارتر از آن چیزی است که باید باشد. تام دمرز، یکی از بنیانگذاران و مدیر سئو آژانس PPC Measured SEM، در این مورد گفت: «مشتریان از بازآفرینی گزارشهای موجود خود در GA4 و ایجاد مجدد داشبورد در ابزارهای گزارش شخص ثالث از جمله Looker Studio، ناامید هستند.»
گزارشها: بازاریابها همچنین شکایت داشتند که برای ایجاد گزارشها در GA4 مشکل دارند؛ مشکلی که در هنگام کار با UA با آن مواجه نبودند. به گفته بسیاری از بازاریابان که در نظرسنجی ما شرکت کردند، گوگل تغییرات غیرضروری بسیاری را برای تولید گزارش ایجاد کرده و حجم کاری آنها را دشوارتر کرده است. اریک بوشاو، مدیر بخش سئو در G5، در این باره گفت: «به مرور زمان، من فکر میکنم GA4 آگاهی بیشتری را نسبت به UA فراهم میکند. با این وجود برخی از تغییرات خودسرانه در نحوه گزارشدهی آن ناامیدکننده است.»
باگها: چندین بازاریاب با Search Engine Land تماس گرفتند تا اشکالات موجود در GA4 را گزارش کنند و ادعا کردند که بسیاری از ابزارها آنطور که در نظر گرفته شده است، کار نمیکنند. مشکلاتی که به آن اشاره کردند شامل مشکلات همگامسازی با داشبورد Looker Studio و کار نکردن اسکریپت جدید AMP بود. جان مک آلپین، مشاور سئو، گفت: «این پلتفرم هنوز اشکالات زیادی دارد و ما زمان بیشتری را صرف این میکنیم که بفهمیم چرا اسناد به درستی برچسبگذاری نشده است و چرا دادهها ناسازگار هستند.»
با همه، نگران نباشید
بازاریابها مهاجرت اجباری از Universal Analytics به GA4 را سخت میدانند، بنابراین آگاهی از این چالش در سراسر صنعت میتواند اطمینانبخش باشد. اما صرفنظر از اینکه این مهاجرت چقدر دشوار است، کایل لارکین، کارشناس بازاریابی جستجوی اینترنتی، میگوید مهم است که بازاریابان با آخرین برنامه تحلیلی گوگل همراهی کنند، زیرا احتمالا برای مدت طولانی در دسترس خواهد بود. او گفت: یک ضربالمثل قدیمی وجود دارد که میگویدعلفهای آن طرف همیشه سبزتر نیستند.» او بر این باور است: «مردم از اینترنت به روشهای متفاوتی نسبت به سال 2012 استفاده میکنند و من GA4 را پاسخ گوگل برای تجزیه و تحلیل وبسایتهای آینده میدانم. این صنعت به یک گزینه رایگان نیاز دارد.»
هیمانشو شارما این را به خوبی در لینکدین گفته است: «به یاد داشته باشید که ما در کسبوکار بازیابی اطلاعات نیستیم. ما در کسبوکار تجزیه و تحلیل دادهها برای بهبود شاخص بازگشت سرمایه یا همان ROI هستیم.» لارکین در ادامه توضیح داد که تغییر در هر پلتفرم و هر صنعتی میتواند باعث وحشت مردم شود؛ اما با گذشت زمان، اعتماد بهنفس و آشنایی بیشتر میشود و این امر باعث تغییر نگرش میشود. او نتیجه گرفت: «وقتی فیسبوک رابط کاربری خود را بهروز کرد، همه عصبانی شدند و آن را پایان دوران فیسبوک خواندند. اکنون همین واکنش را نسبت به GA4 مشاهده میکنید، چرا که مردم معمولا تغییر را دوست ندارند.»