مارتک: این روزها بهرهگیری از اینفلوئنسرهایی که دنبالکنندگان زیادی در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و تیکتاک دارند، به ابزار بازاریابی مهمی برای برندها تبدیل شده است. کسبوکارهای مختلف از این چهرهها برای جذب مخاطب و افزایش آگاهی عمومی از برندشان استفاده میکنند. مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازایابی اینفلوئنسری ساده است: کسبوکارها با اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی همکاری میکنند تا محصولات یا خدمات را برای دنبالکنندگان خود تبلیغ کنند.
از مزایای کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ، توانایی آنان در دستیابی هدفمند به مخاطبان زیاد با هدف افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است. اینفلوئنسرها دنبالکنندگان زیادی دارند و هنگامی که یک برند را تبلیغ میکنند، آن محصول یا خدمت را در معرض دید مخاطبان جدید قرار داده و آنها را تشویق میکنند که کالاها و خدمات تبلیغشده را بخرند.
با این حال، همه اینفلوئنسرها برای یک برند یا برای یک هدف خاص، به یک اندازه کارآمد نیستند. اینفلوئنسرها با کسبوکارهای مختلف و استرانژیهای متفاوتی همکاری میکنند. واضح است که یک کسبوکار نمیتواند کورکورانه از استراتژی یک شرکت دیگر تقلید کند و از طریق آن به موفقیت برسد. همچنین، هر کسبوکاری ممکن است بسته به استراتژی و نیازهای فعلی خود، معیارهای خاص خودش را برای هدفگذاری داشته باشد. برای برخی از کسبوکارها، دلیل اصلی شروع یک کمپین، افزایش آگاهی است؛ برای برخی دیگر، افزایش فروش مهم است. برای آنکه یک کسبوکار پی ببرد که چه استراتژی برایش کارآمدتر است، باید بتواند اثربخشی کمپینهای بازاریابی خود را اندازهگیری کند. اندازهگیری این نتایج، به کسبوکارها کمک میکند تا زمینههای بهبود عملکردشان را شناسایی کرده، تصمیمهای مبتنی بر داده اتخاذ کنند و از بازگشت سرمایه بالاتر اطمینان حاصل کنند. در همین راستا وبسایت martechclub.com در یادداشتی به معیارهای ارزیابی عینی کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرده است که آنها را در اینجا مرور میکنیم:
نرخ مشارکت
نرخ مشارکت ترکیبی از معیارهایی است که مشخص میکند چند نفر به پستهای شما توجه میکنند. این معیارها شامل لایکها، نظرات، اشتراکگذاریها و نرخ کلیک است. با استفاده از ابزارهای ردیابی، کسبوکارها میتوانند به تحلیلی در مورد نحوه تعامل مخاطبان تأثیرگذار با محتوا و میزان تعامل دنبالکنندگان با برند دست یابند.
تعامل و مشارکت ممکن است نه تنها ارقامی صرف، بلکه چشماندازها و ایدههای ارزشمندی را نیز ارائه دهد که ممکن است در نظرات ارسال شده توسط دنبالکنندگان اینفلوئنسر یافت شود. این معیار به ویژه برای برندهایی که به تازگی وارد بازار میشوند، اهمیتی حیاتی دارند؛ زیرا ممکن است مردم برای خرید محصول یا خدمتی از یک برند که هرگز نام آن را نشنیدهاند، تمایل و عجلهای نداشته باشند. در چنین شرایطی، افزایش آگاهی باید هدف اصلی باشد؛ زیرا اکثر مصرفکنندگان قبل از خرید از یک برند جدید، به چند نقطه تماس با نام تجاری جدید نیاز دارند.
آمار فروش
روش دیگر برای اندازهگیری اثربخشی اینفلوئنسر مارکتینگ، تجزیه و تحلیل دادههای فروش ناشی از کمپین است. برای رصد دقیق این اطلاعات، از پیوندهای وابسته یا UTM قابل ردیابی یا یک کد تخفیف منحصر بهفرد برای شناسایی مشتریانی استفاده کنید که از پستهای اینفلوئنسر آمدهاند. اگر اولین کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را برگزار نمیکنید، منطقی است که این شاخصها را در طول کمپین فعلی ردیابی و آنها را با کمپین قبلی مقایسه کنید.
ترافیک وبسایت و دنبالکنندگان جدید
اگر یک اینفلوئنسر به اندازه کافی دنبالکننده داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد برخی از آنها، اکانت رسانه اجتماعی برند تبلیغ شده را نیز دنبال میکنند. همین موضوع در مورد وبسایت برند نیز صدق میکند، زیرا به راحتی میتوان دید که اوج ترافیک یا ورود مشترکین با شروع کمپین تبلیغاتی مرتبط هستند .با این حال در نظر داشته باشید که اگر برند، چند کمپین بازاریابی را به طور همزمان برگزار کند، ممکن است این دادهها غیرقابل اعتماد بوده یا تفسیر آنها دشوار باشد.
نظرات ثبت شده در رسانههای اجتماعی
کسبوکارها همچنین میتوانند موفقیت کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ خود را با نظارت بر کامنتها یا نظرات ثبت شده در رسانههای اجتماعی اندازهگیری کنند. این کار شامل ردیابی تعداد نظرات مثبت، نظرات منفی و نظرات خنثی در مورد نام تجاری است. امروزه خدمات دیجیتالی زیادی وجود دارند که به تیمهای بازاریابی کمک میکند تا نظرهای ثبت شده در رسانههای اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنند. با این حال، رصد نظرات در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک آسان است؛ زیرا کاربران در این پلتفرمها عاشق برچسبگذاری و نوشتن کامنت در زیر پستها هستند.
نظرسنجیها
نظرسنجیها روشی موثر برای سنجش موفقیت کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. با انجام نظرسنجیها، کسبوکارها میتوانند بازخورد مخاطبان را جمعآوری کنند و به شناختی از درک مخطابان از برند برسند که پس از تبلیغ از سوی اینفلوئنسرها بدست آمده است. نظرسنجیها همچنین میتوانند به شناسایی نقاطی کمک کنند که کمپین در آنها موفقیتآمیز بوده است. با این حال، نظرسنجیها زمانی کارآمد هستند که توسط محققان حرفهای انجام شوند و این امکان بیشتر برای برندهای بزرگ در دسترس است. با این وجود، هر شرکتی میتواند این روش را امتحان کند و بفهمد که آیا این روش برای آنها موثر است یا خیر.
حالا اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی در عصر دیجیتال تبدیل شده است. با این حال، این روش به یک رویکرد سنجیده نیاز دارد و زمانی که با هدفگذاری درست و تجزیه و تحلیل هر کمپین به منظور بهبود نتایج ترکیب شود، بهترین نتایج را ارائه خواهد داد.