مارتک: سامانه توزیع و پخش درونشهری «اسپید» (Speed)، به تازگی گزارشی از عملکرد خود در سال گذشته منتشر کرده است. این استارتآپ که در سال 1396 و با هدف هوشمندسازی سیستم لجستیک شهری تاسیس شد. اسپید به عنوان یک سیستم لجستیکی آنلاین، امکان برونسپاری ارسال بسته و توزیع تجمیعی آنها را برای کاربران فراهم میکند. در حال حاضر اسپید در حوزههای مختلفی همچون نشریات، تجارت الکترونیک، دارو و درمان، خدمات بانکی و… در حال خدمترسانی است و به گفته خود اسپید، موفق به کسب رضایت 96 درصدی در کاربران خود شده است.
اسپید در سال گذشته دفتر مرکزی خود را در شهر کرج راهاندازی کرد و بر اساس برنامهریزی توسعه کوتاهمدت خود، قصد دارند که بهزودی استان البرز، مشهد، نیشابور، قم و دو کشور همسایه عراق و افغانستان را نیز به طور کامل پوشش دهند. این استارتآپ بهتازگی گزارشی جامع از عملکرد خود در سال 1401 منتشر کرده است که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت.
تجربه یک رشد بزرگ
اسپید در گزارش سال خود اعلام کرد که ارسال کالا با استفاده از این سامانه در سال 1401، شاهد رشدی 229.7 درصدی نسبت به سال 1400 بوده است و ماه اسفند 1401، استفاده کاربران از این سامانه به اوج خود رسیده است.
لوازم آرایشی و بهداشتی؛ مشتریان اصلی
در سال گذشته، بیشترین تعداد کالایی که در یک روز با استفاده از سامانه اسپید ارسال شده است، 5748 کالاست. از میان کالاهای ارسالی اسپید، کالاهای «لوازم آرایشی بهداشتی و داروخانهها» با 23 درصد در صدر بازار اسپید قرار دارند. کالاهای گروه «تلفن همراه، لپتاپ و لوازم دیجیتال» با 26 درصد و کالاهای گروه «پوشاک» با 16 درصد در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
به گفته اسپید در این گزارش، بیشترین تعداد ارسال در سال 1401 متعلق به شرکتهای تجاری نامداری مثل دیجیکالا، لیاتیم، نوینچرم، بیوتیکد و دیجیپی است.
جزییات جالب
ارزش کل مرسولههای سامانه اسپید در سال 1401، 9/700/000/000/000 ریال بوده است. همچنین، 27 درصد از کل درخواستهای ارسال، از نوع «پرداخت در محل یا COD» بودهاند.
به طور کلی سفیران اسپید در سال 1401، 60 درصد از کل خانواده اسپید را تشکیل دادهاند. از 100 درصد سفیران اسپید، 73 درصد سرپرست خانوار بودهاند که 10 درصد این جمعیت را، خانمها تشکیل میدهند. در مجموع 68 درصد از سفیران اسپید، همکاری ثابتی با این سامانه لجستیکی داشتهاند.
به طور کلی، در سال 1401، 1,469,155 مشتری از سامانه اسپید استفاده کردهاند. در طول سال، این مشتریان چیزی حدود 166 هزار بار تماس ورودی با اسپید داشتهاند و کارشناسان بخش ارتباط با مشتری اسپید نیز، چیزی حدود 133 هزار تماس خروجی با مشتریان ثبت کردهاند.
اسپید طبق نظرسنجیهای به عمل آمده از عملکرد سفیران و تماسهای تلفنی پس از تحویل بسته، رضایت مشتریان را 96 درصد اعلام کرده است. پشتیبانان اسپید در سال 1401، 98 ساعت پیشتیبانی تلفنی مشتریان را ثبت کردهاند.
اسپید در گزارش خود اعلام میکند که بیش از 5 درصد جمعیت تهران، حداقل یک بار از اسپید بسته گرفتهاند. از مناطق کلی تهران هم، بیشترین تعداد ارسال مرسولات، به مناطق جنوب شرق و شمال تعلق میگیرد. با استفاده از این لینک میتوانید به گزارش کامل اسپید دسترسی داشته باشید.