در چند سالی که از آغاز به کار کسبوکارهای لندتک در کشور میگذرد، موضوع تامین مالی به یکی از مهمترین مسائل این صنعت تبدیل شده و شرکتهای فعال در این حوزه تلاش میکنند تا با تعیین یک استراتژی صحیح تامین مالی، گامهای بزرگتری برای پیشروی در این مسیر بردارند. ازجمله عواملی که کسبوکارها باتوجه به توانمندی و زیرساخت مجموعه خود در بحث تامین مالی انجام دادهاند، دریافت وام و همکاری با بانکها و موسسات بوده است.
دخالت مستقیم هر نهاد و مجموعهای غیر از خود کسبوکار در حوزه تامین مالی، اساسا خروجی مطلوبی نخواهد داشت و کسبوکارهای لندتک باید مسئولیت رفع چالش در حوزه تامین مالی را خود برعهده داشته باشند. در مدلهای کسبوکاری لندتکها، تامینکنندگان مالی مانند بانکها و موسسات مالی باید ارتباط مستقیمی با این کسبوکارها داشته باشند تا این شرکتها بتوانند ارزشهای خود را به شکل صحیح ارائه دهند و چالشهای خود را بهدرستی حل و فصل کنند.
رگولاتور به مثابه یک تسهیلگر
بهطور کلی عملکرد رگولاتور نباید به گونهای باشد که به تعیین مدل کلی کسبوکار بینجامد؛ بلکه باید در جایگاه تسهیلگر به گونهای عمل کند که خللی در فعالیت کسبوکار ایجاد نشود و از ارائه دستورات سلبی پرهیز شود و چنانچه جز این باشد، فضای کسبوکاری این حوزه با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد شد. رگولاتور بهراحتی میتواند شرایط و مسائل مرتبط با فعالیت مالی غیرحضوری مانند احراز هویت، اعتبارسنجی و موضوعات مرتبط با تشکیل حساب را تسهیل کند تا مشکلات این بستر رفع شود. در این صورت رگولاتور حتی میتواند به حفظ حقوق مصرفکننده و بازیگران صنعت لندتک کمک کند تا از ایجاد انحصارگرایی در این حوزه جلوگیری شود. اینکه رگولاتور به عنوان شخص مرتبط با موضوعات تامین مالی ایفای نقش کند، قطعا نتیجهای جز اعمال رویکرد دستوری و ایجاد کردن قوانین دستوپاگیر نخواهد داشت.
سرمایهگذاری و فرهنگسازی، ارزش مهم لندتکها
تامینکنندگان مالی عموما نهادهایی مرتبط با بازار پول و سرمایه مانند بانکها، لیزینگها و سایر موسسات مالی و اعتباری و بازار اوراق قرضه هستند. چالشی که وجود دارد این است که این نهادها غالبا هنوز با مدلهای کسبوکاری آشنا نشدهاند. به همین دلیل نقش زیادی در موضوعات مرتبط با لندتک ایفا نمیکنند. این نهادها مسیر هدایت خرید اعتباری توسط مشتری و جلوگیری کردن از تبدیل شدن آن به نقدینگی را به شکل صحیح درک نکردهاند و همین موضوع باعث شده که این زنجیره ارزش هنوز در بازار به شکل کامل جا نیفتد. نقشی که لندتکها برای حل این چالش دارند، سرمایهگذاری و فرهنگسازی روی تعاملات تجاری است. در این صورت میتوانند ارزشی را که در بازار دارند، به تامینکنندگان مالی نشان دهند.
لندتک همچنان بدون جایگاه
متاسفانه لندتک هنوز در فضای بازار مالی جایگاهی ندارد. حدود پنج سال پیش اولین لندتک کسبوکاری با مجموعه لندو (ایرانرنتر سابق) شکل گرفت و سپس دیجیپی، ازکیوام، تارا، تالی، اسنپپی و … نیز به این مسیر اضافه شدند. با این حال کل حجم GNV پنج سال اخیر حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که رقم تاثیرگذاری نیست. این موضوع نشان میدهد که هنوز فرهنگ استفاده از خدمات حوزه لندتک در میان مردم جایگاهی ندارد. رقمی نیز که آخرین گزارش سالانه دیجیپی ارائه شد، سهم شرکتهای لندتک را در استفاده از خدمات اعتباری بین ۲ تا ۳ هزار همت (حدود ۱۴ هزارم درصد) بیان کرده بود.
علاوهبر این لندتکها در ایران نقش خاصی در معیشت مردم ندارند؛ چراکه هنوز همهگیری استفاده از خدمات اعتباری در بازار شکل نگرفته است. اما این صنعت میتواند بهواسطه عدم استفاده از ابزارهای اعتباری مانند کارت اعتباری در ایران موثر باشد. بانکها میتوانند فرهنگ استفاده از محصولات مالی و اعتباری را بالا ببرند و نزد مردم بیشتر شناخته شود. بنابراین باید بیشتر روی ایجاد فرهنگ و ساختار استفاده از خدمات اعتباری تمرکز کرد تا بهمرور آشنایی مردم با این موضوعات بیشتر شود.