مارتک: در حال حاضر، برندهای مد و خردهفروشی گامهای چشمگیری را به سوی دنیای متاورس برداشته و تجربیات هیجانانگیزی را برای طرفداران خود خلق کردند. برند گوچی، لباسهای مجازی و زیورآلات خود را برای آواتارهای دیجیتالی توسعه داده است، در حالی که فروشگاه متاورسی «Nikeland»، تا به امروز پذیرای بیش از 7 میلیون بازدیدکننده بوده است. اگرچه متاورس – جایی که دنیای مجازی و تجربیات مرتبط با آن توسط جریان اصلی درک و استفاده شود- هنوز در جستجوی لحظه پیشرفت انفجاری خود است، با این حال این مفهوم در حال حاضر یک فرصت طلایی برای خردهفروشان ارائه است.
به گزارش وبسایت MarketingTech برای موفقیت بازارهای رقابتی، برندها ابتدا باید فناوری مناسب را در اختیار داشته باشند، سپس برای سنجش توانایی خود در سراسر جهان مجازی آماده باشند. این بازار مجازی جهانی، به آنها این امکان را میدهد که کشف کنند کجا میتوانند بهترین تجربیات را برای مشتریان خود ارائه دهند.
جای تعجبی نیست که تجارب خرید به طور ناگهانی و لحظهای به متاورس منتقل نمیشوند و خرید حضوری و آنلاین، تجربههای خردهفروشی را با خرید در دنیای مجازی برابری نمیکنند. در عوض، فرصتهای بزرگ برای برندها، یافتن راههایی برای تحت تأثیر قرار دادن و هیجانانگیز کردن خرید مصرفکنندگان است. فروشگاههای مد و خردهفروشی همیشه به رویکردهای جدیدی نیاز دارند تا خریداران خود را راضی کنند؛ خواه این یک نمایش مد با فناوری متاورس باشد، خواه یک همکاری با برندی جدید.
متاورس میتواند بستر مناسبی برای این نوآوری باشد. برندهای لوکس میتوانند از دنیای مجازی استفاده کنند تا به مصرفکنندگان امکان دسترسی به نمایشهای مد یا امکان مشاهده نسخههای محدود کالاهایی را بدهند که در دنیای فیزیکی در دسترس نیستند. Selfridges اولین برندی بود که در ماه مارس 2022 و در طول هفته مد Metaverse، فروشگاه متاورس خود را در Decentraland افتتاح کرد؛ جایی که خریداران میتوانستند NFTهای انحصاری Paco Rabanne و Fondation Vasarely را در یک فروشگاه مجازی ببینند که مجهز به پرداختهای رمرارزی بود.
یکی از عواملی که برندها باید هنگام برنامهریزی استراتژی متاورس در نظر بگیرند، چالشهای فعلی در تجربه کاربری آن است. در حال حاضر و به طور معمول، متاورس از کاربران میخواهد که پرداختهای مبتنی بر بلاکچین را با ارزهای دیجیتال انجام دهند. در حالی که این بدان معنی است که آنها بدون مرز هستند و از نرخ مبادله یا تبدیل ارز اجتناب میکنند. این روند نیز برای بسیاری جدید و ناآشنا است. چالش راهاندازی کیف پولهای رمزنگاری یا تبدیل ارزهای دیجیتال برای پیشنهاد NFT به عنوان روشی برای تراکنش را هم به دیگر موانع اضافه کنید. برای غلبه بر چنین چالشهایی، برندها ممکن است گزینهای را برای پرداختهای متاورس با استفاده از روشهای سنتی مانند کارتهای اعتباری فراهم کنند و تجارت در متاورس را بیشتر در دسترس قرار بدهند.
علاوه بر روش پرداخت مناسب، هر برندی که به دنبال پذیرش متاورس است ابتدا باید استراتژی مناسبی را در اختیار داشته باشد. درست مانند ظهور هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، این خطر وجود دارد که برندها قبل از آماده کردن خود، از یک نوآوری خاص استقبال کنند. متاورس را میتوان به عنوان یک پلتفرم تجاری در نظر گرفت. به عنوان مثال، بسیار مهم است که اطلاعات مشتریان را به خوبی مدیریت کنید تا تجربیات را بتوان برای افراد متناسب و شخصی کرد.
با این همه، متاورس یک شبه خردهفروشی را متحول نمیکند و تنها پلتفرم در دسترس برای مشتریان نخواهد بود. اما با گذشت زمان، افراد بیشتری در دنیای مجازی خرید میکنند و برندها باید استراتژی مناسب برای ورودشان به این فضا را اتخاذ کنند.