مارتک: در دو ماه اخیر تاثیر منفی فیلترینگ و اختلالات اینترنتی روی کسبوکارها و بهویژه بر بازار دیجیتال مارکتینگ کشور کاملا مشهود بوده است؛ تاثیری که ازهمان ابتدا تمام کارشناسان حوزه فناوری درخصوص آن هشدار میدادند. با شروع محدودیتها بسیاری از کسبوکارها، کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای مارکتینگ خود را متوقف کردهاند و حالا با کاهش چشمگیر درآمدها، شاهد تعدیل نیروی گسترده از سوی شرکتها و توقف در استخدام نیرو به ویژه در بخش دیجیتال مارکتینگ هستیم. با اینکه این محدودیتها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم روی تمام کسبوکارها تاثیر گذاشته است، اما بیشترین تاثیر منفی از اختلالات اخیر شامل حال استارتآپهای گردشگری شده است. آمار اعلام شده از سوی استارتآپهای گردشگری حاکی از آن است که در دو ماه گذشته فروش خدمات آنها بين۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش يافته است. این استارتآپها اعلام کردهاند که محدودیتهای اخیر درآمدهایشان را بهشدت کاهش داده و همچنین باعث توقف فعالیتهای بازاریابی آنها شده است که عمدتا به شکل دیجیتال انجام میشد.
در پی محدودیتهای اخیر «تپسل» با انتشار گزارشی از اثرات قطعی و اختلال اینترنت در مهرماه و با بیان اینکه 53 درصد ازکمپینهای تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت در مهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش 10 درصدی بازدید تبلیغات در وبسایتهای بزرگ وهمچنین کاهش 95 درصدی هزینهکرد تبلیغدهندگان در کمپینهای تبلیغاتی خبر داد. «تریبون»، پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی نیز، در این خصوص گزارشی را ارائه داده است. در گزارش تریبون آمده است که با توجه به شرایط فعلی کشور، انتشار رپورتاژ آگهی در برخی از وبسایتها با کاهش ۴۹ درصدیمواجه شده است. کاهش تمایل کسبوکارها به انتشار رپورتاژ آگهی درآمد وبسایتها از این کانال را بیش از ۵۵ درصد کاهش داده است.
ریزش نیروی انسانی در استارتآپها
اتفاقات اخیر باعث شده است تا شرکتها برای جلوگیری از ضرر بیشتر دست به تعدیل نیرو بزنند. طبق پیگیریهای اخیر از هلدینگ «صباایده»، این شرکت مجبور شده تا به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام، بخشی از سرویسهای دیجیتال مارکتینگ خود را خاموش کند. در حال حاضر سرویسهای تیک آبی، شورند (showrand) و بخشهایی از سرویس دیجیتال مارکتینگ صباویژن تعطیل شدهاند. به دنبال این اتفاق «صباایده» اعلام کرد که مجبور به خداحافظی با جمعی از کارمندان خود در این بخشها شده است. این در حالی است که ازارایه سرویس تیک آبی چند ماهی بیشتر نمیگذرد. «صباویژن»، آژانس تبلیغات دیجیتالی و از زیرمجموعههای هلدینگ صباایده، «تیک آبی» را مرداد سال جاری به عنوان پلتفرم آنالیز شبکه اجتماعی اینستاگرام معرفی کرد. «شورند» نیز پلتفرمی هوشمند بر بستر شبکههای اجتماعی بود که به کسبوکارها برای انجام تبلیغات بهتر کمک میکرد.
موج تعدیل نیرو اما مختص به صبا ایده نیست و بسیاری از استارتآپها و شرکتهای دیگر نیز مجبور به این کار شدهاند. تنها تفاوت موجود آن است که برخی از این شرکتها به شکل رسمی اعلام کردند برخی دیگر حاضر به اعلام این موضوع نشدهاند. چندی پیش استارتاپ «ویدیوود» اعلام کرد که با شروع فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی با کاهش 78 درصدی درآمد روبهرو شده است و این موضوع باعث شد تا 9هزار نفر از کسانی که به واسطه «ویدیوود» کسب درآمد میکردند، کاهش درآمد90 درصدی را تجربه کنند. مدیرعامل این استارتآپ عنوان کرد که تیم ۳۰ نفره آنها تنها در یک شب نابود شده است و دیگر خبری از آن تیم و شرکت نیست. حالا شنیدهها حاکی از آن است که استارتاپهای «فلایتیو» و «علیبابا» هم که در زمینه فروش بلیط بهطور آنلاین فعالیت دارند، مجبورشدهاند تا برخی از نیروهایشان را تعدیل کنند.
بیشترین کاهش نیرو در حوزههای سئو و دیجیتال مارکتینگ
آغاز موج تعدیل نیرو تبعات جبرانناپذیری با خود همراه دارد. بررسیها نشان میدهد که حوزههای دیجیتال مارکتینگ و سئو، بیشترین افت موقعیت شغلی را طی مدت اخیر تجربه کردهاند. نتایج نظرسنجی سایت کاریابی «جابویژن» از ۸ هزار نفر نشان میدهد گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو، بیشترین آسیب را از فیلترینگ و محدودیتهای اخیر اینترنت دیدهاند. همچنین ۲۳ درصد مشارکتکنندگان در این نظرسنجی، کار خود را از دست دادهاند.
جابویژن که در زمینه کاریابی و استخدام فعالیت میکند، ماه گذشته نظرسنجی را برای شفافتر کردن اثرات قطعی اینترنت و فیلترینگ برگزار کرد. مشارکت ۸ هزار نفر در این نظرسنجی گزارش شده و ازهر ۴ شرکتکننده، یک نفر اعلام کرده که کار خود را از دست داده است. در حالی که نیمی از افراد گفتهاند در شرایط کاریشان هیچ تغییری رخ نداده، ۱۵ درصد از شرکتکنندگان با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شدهاند. ۱۲ درصد نیز از به خطر افتادن امنیت شغلی خود خبر دادهاند که احتمالاً به زودی تعدیل میشوند. نکته قابل تأمل این گزارش آنجاست که کسانی که در لینکدین به این سؤال پاسخ دادهاند که «اختلال اینترنت تأثیر خاصی روی شغلشان نداشته است.» تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از گروه مشابه در تلگرام و اینستاگرام است. بخش دیگر این گزارش به میزان آسیبپذیری گروههای شغلی مختلف تحت تأثیر محدودیتهای اینترنت اختصاص دارد. در همین راستا، جابویژن روند ثبت آگهیهای جذب در سامانه خود را بررسی کرده است. نتایج این پایش نشان میدهد حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو بیشترین افت موقعیت شغلی را طی این مدت تجربه کردهاند. فعالین حوزه ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری، فروش وبازاریابی، سطوح کارشناسی و مدیریتی و خدمات و پشتیبانی مشتریان نیز بیشترین میزان کاهش نیاز به نیروی کار را در دو ماه اخیرداشتهاند.