مارتک: بازایابهای حرفهای و رهبران کسبوکارها همواره در تلاش هستند که از ابزارها و استراتژیهای مدرن و بهروز استفاده کنند تا سود خود را به حداکثر برسانند. سرمایهگذاری در حوزه مارتک هم در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. با این جود، نظرسنجی موسسه گارتنر از کاهش سرمایهگذاری کسبوکارها در این بخش خبر میدهد. نظرسنجی گارتنر نشان میدهد که بازاریابان و مدیران شرکتها به طور میانگین تنها از 42 درصد از ظرفیت مارتک خود استفاده میکنند. این نظرسنجی تاکید میکند که با وجود سرمایهگذاریهای قابلتوجه در فناوریهای بازاریابی، استفاده از قابلیتهای موجود در حوزه مارتک از سال 2020 با کاهش روبهرو بوده است. این در حالی است که در سال 2020 به طور میانگین، شرکتها از بیش از 58 درصد ظرفیت خود در این بخش، بهرهبرداری میکردند.
گارتنر برای این پژوهش، در ماه می و ژوئن 2022 از بیش از 324 بازاریاب نظرسنجی کرده است تا وضعیت بکارگیری، پذیرش و استفاده از فناوری مارتک را تعیین و تحلیل کند. «بنجامین بلوم»، تحلیلگر ارشد در بخش بازاریابی گارتنر تاکید کرده است: «کسبوکارها در سال 2022 حدود یکچهارم از بودجه هزینههای بازاریابی خود را به حوزه مارتک اختصاص دادهاند.»
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد که در دو سال گذشته، کاهش 16درصدی در استفاده کلی از بخش مارتک به دو عامل اساسی مربوط میشود. همپوشانی حوزه مارتک با سایر حوزهها و عدم توانایی در جذب استعدادهای حوزه مارتک، عواملی هستند که از سوی شرکتکنندگان در نظرسنجی به عنوان عوامل کاهش بودجه بخش مارتک ذکر شدهاند. از سوی دیگر، بازاریابان به استفاده از ابزارهای دیگری برای به حداکثر رساندن سود خود علاقهمند شدهاند. بیش از 62 درصد از پاسخدهندگان اعلام کردند که از کانالهای تجارت اجتماعی(Social Commerce) استفاده میکنند یا قصد دارند از آن استفاده کنند. همچنین بیش از 65درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی تاکید کردند که فناوریهای مربوط به طراحی و اجرای تبلیغات در فضاهای صوتی و تلویزیونی (CTV) را برای بهرهبرداری آزمایش میکنند.
بازاریابان همچنین به فعالیتهای تجاری در فناوریهای نوظهور، علاقه زیادی دارند که این امر شامل سرمایهگذاری در متاورس و توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) هم میشود. این نظرسنجی از علاقه بالغ بر 62درصد بازایابان به تلاش برای سرمایهگذاری در متاورس و حدود 59 درصد برای سرمایهگذاری روی NFTها خبر میدهد. بلوم، تحلیلگر ارشد در بخش بازاریابی گارتنر در این مورد میگوید: «این واقعیت که بازاریابان در حال حاضر از فناوریهای نوظهور برای کسبوکار خود استفاده میکنند، نشان میدهد که آنها مایلند که از مرحله رقابت گذر کنند، سرنوشت خود را در دست بگیرند و در این دنیا پیشقدم شوند.» در همین راستا، گارتنر برای به حداکثر رساندن ارزش سرمایهگذاریهای مارتک به رهبران بازاریاب چند توصیه ارائه میدهد:
- پذیرش و استفاده از فناوری مارتک را در اهداف تیم خود قرار دهید تا سرمایهگذاریهای هدر رفته را به حداقل برسانید.
- ریسک سرمایهگذاریهای پرهزینه را مدیریت کنید و برای حفظ اهرم مذاکره، راهحلهای جدید خلق کنید. همچنین به طور مستمر، توانایی فروشندگان برای پشتیبانی از قابلیتهای مارتک را ارزیابی کنید.
- اطمینان حاصل کنید که تیمهای متمرکز بر مارتک و بخش IT همکاری و هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.
- از واگذاری سرمایهگذاری در ابزارها و فناوریهای خود به آژانسها و موسسات ارائهدهنده خدمات تبلیغاتی، خودداری کنید و بر توسعه بلندمدت تواناییهای داخلی در نقشه راه مارتک خود، سرمایهگذاری کنید.