مارتک- حانیه شریف: بازاریابی مسئولانه (Responsible Marketing) پدیده جالبی است که فعالان عرصه بازاریابی باید به خوبی آن را بشناسند، زیرا برای پایداری برندهای مدرن کنونی، یک عامل حیاتی محسوب میشود. بازاریابی مسئولانه به این معنی است که تاثیرگذاری مثبت روی مشتریان، در اولویت قرار گیرد؛ به عبارت دیگر یک برند باید علاوه بر تولید یک محصول مرغوب و با کیفیت، روی خدمات پس از فروش و پشتیبانی از مشتریان نیز تمرکز کافی اعمال کند تا بتواند با تاثیرگذاری مثبت، اعتماد مشتریان را در درازمدت جلب کند.
تعدادی از متخصصان شرکت SAS، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نرمافزارهای تحلیل داده و هوش مصنوعی، در مورد روندهای مارتک در سال 2024 نظرات خود را اعلام کردهاند که آنها را در ادامه میخوانید:
جنیفر چیس، نایبرئیس ارشد و مدیر ارشد مارکتینگ SAS
ارتقا برند: ظهور رویکردهای بازاریابی مسئولانه
بازاریابی مسئولانه پدیدهی جدیدی نیست. افزایش بیثباتی اقتصادی در دنیای کنونی، مردم را به سمت استفاده از پلتفرمهای دیجیتال سوق داده است و با افزایش نگرانیها بابت حفظ حریم خصوصی و دادههای کاربران، مسئولیتپذیر بودن یک فعال حوزه مارکتینگ امری بسیار مهم و حساس بوده و شامل موارد مختلفی میشود. این موارد عبارتند از اولویتگذاری حریم خصوصی و دادههای کاربران، قانونمندی، اخلاقمداری، حمایت از مشتریان با شرایط ویژه و توسعه راهکارهای افزایش مسئولیتپذیری.
جانان موران، رئیس بخش راهکارهای مارتکینگ SAS
جهتدهی به قوانین داده: نقش حیاتی استراتژیهای مدیریتی
از آنجایی که مدیریت دادهها تغییر کرده و قوانین جدیدی برای حفظ داده وضع شده است، شرکتها هم به دنبال راهکارهای جدیدی برای مدیریت، حفظ امنیت و حمایت از حریم خصوصی مشتریان خود هستند. برخی از شرکتها در این زمینه بسیار موفق بودهاند، اما تعداد زیادی هنوز بسیار عقب هستند. در سال 2024 قرار است قوانین بیشتری در این زمینه وضع شود، تمرکز شرکتها روی بازاریابی مسئولانه افزایش پیدا میکند و استفاده از دادهها با دقت بیشتری انجام میشود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. در این سال شرکتها موظف خواهند شد تا راهکارهای مدیریت داده خود را بازبینی کرده و ارتقا دهند.
مک کارلتون، مهندس سیستمهای هوش مشتری SAS
هوش مصنوعی مولد تمرکز روی اولویتها را افزایش میدهد
در سال گذشته شاهد تحول عظیمی در ساخت و توسعه مدلهای هوش مصنوعی مولد و کاربردهای این تکنولوژی بودهایم. برنامه چتجیبیتی ساخت شرکت اوپنایآی توانست برای اولین بار دستاوردهای تکنولوژی هوش مصنوعی مولد را در اختیار مردم دنیا قرار داده و تنها در دو ماه 100 میلیون کاربر جذب کند. حالا و با نزدیک شدن به سال 2024، فعالان حوزه مارکتینگ با الهام از دستاوردهای این شرکت، تمایل دارند قسمتی از بار فعالیتهای خود را به دستیارهای هوش مصنوعی بسپارند. تکنولوژی هوش مصنوعی میتواند در مدیریت و تحلیل داده، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی و حمایت از مشتریان به کار شرکتهای این حوزه بیاید. با استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی مولد، تمرکز روی اولویتها افزایش یافته و خلاقیت و بهرهوری شرکتها بالا خواهد رفت.
لیزا لوفتیس، مدیر ارشد مارکتینگ محصولات برای بخش هوش مشتری SAS
تلفیق ابزارهای مختلف تکنولوژی برای افزایش بهرهوری
در نظرسنجی امسال شورای عالی بازاریابی(CMO)، سه چالش اساسی حوزه مارتک (تکنولوژی مارکتینگ) مشخص و معرفی شد. این چالشها عبارتند از مشکل در ترکیب تجربههای کاربران با تکنولوژی مارکتینگ، یکپارچهسازی منابع مختلف دادههای مشتریان و عدم انعطاف ابزارهای تکنولوژی مربوط به این حوزه. به همین دلیل مسئولان CMO تمرکز زیادی روی تلفیق ابزارهای مارتک اعمال کردهاند تا بتوانند راهکارهای جدیدی پیدا کنند که استفاده از آنها راحتتر خواهد بود. تلفیق این ابزارها باعث میشود که مسئولان CMO بتوانند با انعطاف بیشتر از تکنولوژی بهره برده، نتیجه بهتری از راهکارهای مارکتینگ بدست آورده و از اپلیکیشنهای فعلی در سال 2024 نیز استفاده کنند.
ماری نیلسون، رئیس صنعت تلکام SAS
گفتگو با هوش مصنوعی: آینده تکنیک تعامل با مشتریان
مردم در عصر کنونی توقع پاسخها، واکنشها و ابزارهای سریع دارند. به زودی در دنیای مارکتینگ چتباتها تبدیل به یک ماشین گفتگو و تعامل خواهند شد. این ماشینهای هوشمند میتوانند بر تمام مسیر فعالیت یک مشتری نظارت کرده و در مواقع لزوم او را راهنمایی کنند. گفتگوی هدفمند و پرسرعتی که این ماشینهای هوشمند انجام میدهند، باعث رضایت و وفاداری درازمدت مشتری خواهد شد.
مایک ترنر، مشاور ارشد کسب و کار در بخش راهکارهای جهانی هوش مشتری SAS
غول هوش مصنوعی از چراغ جادو بیرون آمده است
تکنولوژی هوش مصنوعی در سال جاری میلادی در مراکز خدمات مشتریان و چتباتها به طور گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 2024 این موارد استفاده بسیار گستردهتر خواهند شد، زیرا با گذشت زمان قابلیتها و امکانات این تکنولوژی نیز پیشرفت کرده و رضایت بیشتر مشتریان فراهم میشود. چتباتها میتوانند کاربردهای زیادی داشته باشند؛ به عنوان مثال معرفی محصول بر اساس سلیقه کاربرو این طیف وسیع از خدمات میتواند هوش مصنوعی را به یکی از پرکاربردترین و پراستفادهترین ابزارهای زندگی روزمره بشر تبدیل کند.
لیزا لوفتیس، مدیر ارشد مارکتینگ محصولات برای بخش هوش مشتری SAS
«ترکیبپذیری»، صنعت CDP را متحول خواهد کرد
امروزه، CDPها (پلتفرمهای جمعآوری و مدیریت داده مشتریان) نقش مهمی در تحول کسب و کارها دارند و شاخصه اصلی CDPها، عنصر ترکیبپذیری (Composability) است که برای ایجاد این تحول حرف اول را میزند.
شرکتهای زیادی در حوزه CDPها فعالیت دارند و پیشبینی شده است که تا سال 2027، این حوزه 19 میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت. اما رقابت در این صنعت بالاست و فعالان تمام تلاش خود را میکنند تا با بکارگیری تکنیکها و ابزارهای جدید و معرفی قابلیتهای متفاوت، از دیگر رقبا پیشی بگیرند. این حیطه تا امروز ثبات زیادی داشته و تغییر خاصی نکرده است، اما قابلیت «ترکیبپذیری»، میتواند ثبات این حوزه را به چالش بکشد. با وجود اینکه پیشبینی آینده صنعت CDP چالشبرانگیز است، «ترکیبپذیری» روندی محسوب میشود که نباید چشم از آن برداریم.
جنیفر پیرسون، مدیر مارکتینگ محصولات بخش هوش مشتری SAS
ارائه تجربه «منحصر بهفرد» به مشتری، برگ برنده یک برند
دوران کمپینهای مارکتینگ عمومی به سر رسیده و حالا عصر تبلیغات هدفمند و شخصیسازی شده است. تحقیقات نشان میدهد که 78 درصد مردم نسبت به تبلیغات شخصیسازی شده، دید مثبتتری داشته و تمایل بیشتری نسبت به خرید نشان میدهند. برندها نیز تمرکز خود را روی هزینه محصولاتشان کمتر کرده و روی عرضه تبلیغات شخصیسازی شده وهدفمند سرمایهگذاری کردهاند.
امروزه تبلیغکنندگان دنیای دیجیتالی به دلایل ملاحظات حریم خصوصی برای دنبال کردن کاربران و نظارت رفتار آنها دیگر از کوکیهای گوگل استفاده نمیکنند و به همین دلیل درک خواسته مشتریان بسیار حیاتی است. حالا برای برقراری رابطهای معنادار با مشتریان، زمان استفاده از دادههای دست اول و تکنولوژی هوش مصنوعی است. مشتریانی که به برند مدنظر خود اعتماد دارند، بیشتر تمایل دارند تا اطلاعات خصوصی خود را با آنها به اشتراک بگذارند. برندها نیز از این اطلاعات برای ساخت تبلیغات شخصیسازی شده استفاده کرده که در نتیجه باعث افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان خواهد شد.