مارتک: بسیاری از ما در مواجه با «تبلیغات ایمیلی» ممکن است از خود بپرسیم که مگر هنوز هم کسی برای تبلیغات از ایمیل استفاده میکند؟ چون برای ما تبلیغات ایمیلی حکم یک مرده مومیایی شده را بازی میکند. اما واقعیت و بررسیها، چیز دیگری را نشان میدهد؛ تا جایی که بر اساس یکی از آخرین بررسیها در این زمینه، هر دلار خرج شده برای تبلیغات ایمیلی میتواند ۴۴ دلار بازگشت داشته باشد!
شبکههای اجتماعی قاتل تبلیغات ایمیلی؟
«شبکههای اجتماعی جایگزین ایمیل شدهاند»، «مردم این زمانه دیگر از ایمیل استفاده نمیکنند»، «هر روش بازاریابی، موفقتر از بازاریابی ایمیلی است» و… صدها گزاره دیگری که پایه و اساس اثبات شده ندارند، چرا که در دنیای امروز با وجود انواع و اقسام شبکهها و پلتفرمها، اکثر کسانی که در زمینه کار جدی آنلاین هستند، ایمیل دارند و هیچکدام – از آن فردی گرفته که لحظه به لحظه ایمیلش را چک میکند تا آن کسی که هفته و ماهی یکبار این کار را میکند- دنیای ایمیل را ترک نکردهاند.
علیرغم افزایش محبوبیت رسانههای اجتماعی، مردم همچنان دوستدار دریافت ایمیل در صندوق پستی خود هستند و در این میان «بازاریابی ایمیلی» یکی از مقرون بهصرفهترین راهها برای دستیابی به دایره گسترده و جدی از مشتریان است.
5 میلیارد نفر از جمعیت جهان
جمعیت جهان در نوامبر ۲۰۲۲ از ۸ میلیارد نفر گذشت، این در حالی است که بیش از 5.5 میلیارد حساب ایمیل در سراسر جهان استفاده میشود که هرساله بر تعدادشان هم اضافه میشود. همین یک نمونه آمار نشانگر این است که ایمیل بخشی جداییناپذیر از زندگی بیشتر افراد است.
علاوه بر این، بیش از نیمی از این کاربران ایمیل هر هفته بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه را اختصاصا صرف مرور ایمیلهای بازاریابی میکنند. مرکز تحقیقات Pew یک اندیشکده آمریکایی غیرحزبی و مستقر در واشنگتن دیسی است که اطلاعاتی در مورد مسائل اجتماعی، افکار عمومی و روندهای جمعیتی شکلدهنده ایالات متحده و جهان ارائه میدهد.
این مرکز اعلام کرده است که ۹۲ درصد از بزرگسالانی که در دنیای آنلاین حضور دارند، از ایمیل استفاده میکنند. درحالی که تنها ۷۹ درصد از کاربران اینترنت، پروفایل رسانههای اجتماعی دارند؛ یعنی تعداد افرادی که از ایمیل استفاده میکنند، بیشتر از کسانی است که در رسانههای اجتماعی هستند.
ایمیل؛ امانتداری مطمئنتر از شبکههای اجتماعی
«ایمیل بدون شک کارآمدتر از رسانههای اجتماعی است». این نتیجه تحقیق کمپانی معتبر Forrester Research است که نشان میدهد:
– حدود ۹۰ درصد از ایمیلها به صندوق فرد مورد نظر میرسد، در حالی که فقط ۲ درصد از دنبالکنندگان فیسبوک، فیلدهای خبری خود را میبینند.
– در دنیای تجارت هر فرد به طور متوسط و در هر هفته ۱۳ ساعت کاری را پای صندوق ورودی ایمیل خود صرف میکنند.
باز برگردیم به نتایج تحقیقات Pew که نشان میدهد از هر ده کارمند آمریکایی، شش نفر میگویند که ایمیل برای انجام کارهایشان «بسیار مهم» است. در واقع بازاریابی ایمیلی یکی از موفقترین و مقرون بهصرفهترین راهها برای دستیابی به مشتریان است و مطمئناً مؤثرتر و کارآمدتر از بازاریابی رسانههای اجتماعی است.
به این موارد گزارش eMarketer را که امروزه با اسم Insider Intelligence شناخته میشود، اضافه کنید که اعلام کرده است: ۸۱ درصد از افرادی که کسب و کارهای کوچک دارند، میگویند بازاریابی ایمیلی راهی موفق برای بدست آوردن مشتریان جدید است. این عدد در مورد رسانههای اجتماعی ۵۱ درصد است. به عبارتی ایمیل بیش از ۴۰ برابر بیشتر از فیسبوک یا توییتر برای جذب مشتریان جدید موثر عمل میکند.
فراموش نکنید که دلیل این موضوع تا حدی به جمعیت بیشتر کسانی مرتبط است که ایمیل دارند، در مقایسه با تعداد کمتری که فعالیت رسانههای اجتماعی را دنبال میکنند. احتمال اینکه شما از یک کمپین ایمیلی باخبر شوید و روی آن کلیک کنید ۶ برابر بیشتر از یک توییت و ۵ برابر بیشتر از یک پست فیسبوک است.
گزارش MarketingSherpa نشان میدهد که 72 درصد از افراد مورد بررسی ترجیح میدهند محتوای تبلیغاتی را از طریق ایمیل دریافت کنند. در حالی که تنها ۱۷ درصد آنها رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک را ترجیح میدهند.
همه اینها به معنای آن است که همان طور که ایمیل نمرده، بازاریابی ایمیلی هم نه تنها نمرده است، بلکه به اندازه دیگر روشهای بازاریابی اهمیت دارد و شاید به همین دلیل است که ایمیل با بازگشت ۴۴ دلاری به ازای هر دلار خرج شده، بازده بالایی را ارائه میدهد.
البته باید این نکته را هم در نظر داشت که آمار استفاده از ایمیل و جدیت و اهمیت استفاده از آن در کشور ما مانند دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی نیست، اما بازهم میتوان به این نتیجه رسید که چنین نتایجی در بازاریابی ایمیلی با تغییراتی در درصدهای اعلام شد، بر فضای مارکتینگ ما هم حاکم است.