مارتک – هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، تنها در حد پیشرفت یک تکنولوژی نبوده است بلکه همچون یک رنسانس همه چیز را زیر و زبر، کرده است.
ما هم اگر میخواهیم یک بازاریابی موفق و رو به رشد و مبتنی بر دادهها داشته باشیم و همچنین بدانیم که چه زمانی باید استراتژیهای بازاریابی خود را تغییر دهیم، گریزی از این نداریم که در عصر دیجیتال، هوش مصنوعی را حسابی جدی بگیریم و از آن استفاده کنیم.
انقلابِ هوش مصنوعی در استفاده از داده
جیسون هاینز، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Gigasheetمی گوید: هوش مصنوعی، انقلابی در استفاده از «داده ها» برای اصلاح تاکتیکهای بازاریابی ایجاد کرده و ارتباطات واقعی با مصرف کنندگان را تضمین میکند.
ما در عصری زندگی میکنیم که با حجم زیادی از دادهها روبهرو هستیم و هر کلیک، هر لایک، هر خرید یک خُرده نان (درآمد) دیجیتال به حساب میآید.
این دادهها میتواند گنجینهای از اطلاعات برای بازاریابان باشد و به آنه کمک کند تا در مورد رفتار و ترجیحات مشتریهایشان اطلاعات مفید و موثری را به دست بیاورند.
اما این هجوم عظیم دادهها روی دیگری هم دارد که خیلی خوشایند نیست و آن، چالش «پردازش» است.
اگر ما ناتوان از درک و تحلیل این دادهها باشیم، جمع آوری آنها فایده چندانی ندارد. اینجاست که هوش مصنوعی وارد میشود و شکاف بین دادههای گسترده و بینشهای عملی را پر میکند.
دقت بی نظیر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی مخزنهای داده را مورد کاوش قرار میدهد و الگوها و روندها را با دقتی «بینظیر» ترسیم میکند.
علاوه بر این، قابلیتهای تحلیلی بلادرنگِ هوش مصنوعی این اجازه را به شما میدهد که لحظه به لحظه از تغییر نمودار در حال حرکت مطلع شوید که این موضوع برای «کمپینهای تبلیغی» بسیار مهم است، چیزی که اغلب در تجزیه و تحلیل انسانی نادیده گرفته میشوند و اصلا میتوان گفت، امکانش وجود ندارد.
با هوش مصنوعی، رهبری کنید
اما اهمیت هوش مصنوعی در بازاریابی به همین جا ختم نمیشود و شما با هوش مصنوعی میتوانید:
به جای واکنش نشان دادن به یک بازار، آن را «رهبری» و «هدایت» کند که موضوع بسیار تعیین کنندهای است.
همچنین میتوانید به پیشبینی آینده کسب و کارتان دست بزنید.
مهمتر از همه اینکه دیگر لازم نیست در یک صف طولانی و در انتظار یک تیم برای تجزیه و تحلیل باشید.
هوش مصنوعی طراحی شده در این زمینه، نه تنها به «انحصاری» بودن دادهها پایان داده است که تحلیل آن را نیز برای همه قابل دسترس و آسان میکند.
رابطه دو طرفه شما و هوش مصنوعی
هنگامی که هوش مصنوعی مجموعه دادهها را پردازش میکند، میتواند راههایی را برای تجزیه و تحلیل آنها پیشنهاد کند. به این معنا که شما (بازاریاب) و هوش مصنوعی در یکی رابطه دو طرفه قرار میگیرید.
نکته کلیدی در استفاده از هوش مصنوعی، محاورهای بودن آن است، قابلیتی که تضمین میکند کاربران میتوانند با دادههای خود درگیر شوند، سؤالاتشان را بپرسند و به استراتژیهای قابلفهمی دسترسی پیدا کنند.
در این رابط مکالمه محور، بازاریاب میتواند به این نتیجه برسد که کدام تبلیغات مؤثرتر هستند، در چه ساعاتی از روز بیشترین تعامل وجود دارد، کدام گروه جمعیتشناسی بیشترین تعامل را با محصول دارد و…
در پایان به این موضوع هم اشاره کنیم که، کسبوکارهایی که از استراتژیهای دادهمحور استفاده میکنند، ۵ تا ۸ بار نسبت به گروهی که این کار را نمیکنند، در کارشان پنجرههای تازه بیشتری را توانستهاند باز کنند و به ماندگاری کسب و کارشان کمک کرده اند.