مارتک: همین چند ماه پیش بود که بزرگترین سازه کروی جهان در شهر لاسوگاس به نام MSG Sphere افتتاح شد. این کره شگفت انگیز به خاطر 1.2 میلیون نمایشگر LED با وضوح 2K که تمام سطح خارجی سازه را پوشانده، لقب بزرگترین سازه کروی جهان را با خود یدک میکشد. MSG Sphere در واقع قرار است آینده دنیای سرگرمی را با تکیه بر تجربه واقعیت مجازی بدون هدست دگرگون کند. شاید به همین خاطر است که این سازه در ماه سپتامبر گذشته با برگزاری کنسرتهای گروه مشهور U2 افتتاح شد. به جز کارکردهای داخلی ساختمان، نمای بیرونی آن کاملاً قابل برنامهریزی است و میتوان تصاویر چشمگیری را از طریق آن به نمایش گذاشت. برای نمونه به تازگی با نزدیک شدن به روز «هالوین» این گوی با تبدیل شدن به نماد این روز یعنی «کدو تنبل» در فضای مجازی بسیار جلب توجه کرده است.
اما این سازه که برای ساخت آن حدود 2.3 میلیارد دلار هزینه شده، چگونه قرار است از پس این حجم سرمایهگذاری برآید؟ یکی از راههای درآمد از این ساختمان برگزاری کنسرت و کنفرانس، نمایش فیلم، مسابقات ورزشی و بازیهای ویدیویی و هر رویداد سرگرمیمحوری که بتوان برایش بلیت فروخت، است، اما قطعا یکی دیگر از بهترین راهها تبلیغات روی نمای بیرونی این ساختمان است. تاکنون هزینه تبلیغات روی این گوی شگفتانگیز رسانهای نشده بود، اما چند روز پیش رسانههای آمریکایی آمار و ارقام تبلیغات روی صفحه نمایشگر آن را فاش کردند. طبق ادعای این رسانهها تبلیغات روی این گوی روزانه 450 هزار دلار هزینه دارد و در هفته این میزان هزینه به 660 هزار دلار میرسد. با این حساب برخی کاربران در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) این سوال را مطرح کردهاند که مشخص نیست گروه U2 چقدر برای تبلیغ اقامت 25 روزه خود و اجرای کنسرتش در این گوی شگفتانگیز هزینه کرده است؟
سازه MSG Sphere یکی از شگفتانگیزترین پروژههای مهندسی مدرن به حساب میآید. این سازه ۱۱۲ متر ارتفاع دارد و عرض آن به ۱۵۷ متر میرسد. همچنین مساحت آن هم برابر با ۸۱۳۰۰ مترمربع است. از دیگر مشخصات این ساختمان میتوان به ظرفیت 17600 صندلی یا به طور کلی 20 هزار بازدیدکننده برای کنسرتهای بزرگ و همچنین مسابقات ورزشی مانند بوکس و هنرهای رزمی اشاره کرد.