مارتک: مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین باور دارد همانطور که در چند سال گذشته شرکتهای استارتاپی توانستند با ارائه محصولات نوآورانه بازار کتاب را متحول کنند، حالا فرصت این است که با استفاده از هوش مصنوعی به پیشرفتهتر شدن این بازار کمک کرد.
احمد رفیعزاده، با اشاره به اینکه به زودی استارتاپها با کمک هوش مصنوعی میتوانند بازار نشر را متحول کنند گفت: «زمانی کلمه استارتاپ در ایران جذاب شده بود و همه دوست داشتند استارتاپ ایجاد کنند. استارتاپها نقش زیادی در حوزه کتاب داشتند. در کشور خودمان در حوزه فروش اینترنتی و فروشگاههای کتاب الکترونیک و شبکههای اجتماعی، استارتاپهای کوچک وارد شدند و آن را توسعه دادند و به مرور در حوزه اقتصاد کتاب هم بهعنوان بازیگران جدی نقشآفرینی کردند.»
مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین ادامه داد: «بهزودی تأثیری که استارتاپها بر کتابفروشیهای قدیمی و سنتی خواهند داشت با فناوری هوش مصنوعی مشخص خواهد شد. البته در کشورهای پیشرفتهتر، این اتفاق سریعتر رخ میدهد و در کشورهایی مانند ایران هم خودش را نشان خواهد داد.» به باور او دنیای هوش مصنوعی بسیار نمادین است و با سرعت زیاد همه چیز را تغییر میدهد. بنابراین به گفته او باید تا جایی که میتوان و به خاطر علاقهمندی به حوزه کسبوکارمان، خود را با آن را تطبیق دهیم و در فضای جدیدی که هوش مصنوعی ایجاد میکند ایفای نقش کنیم.
تاثیرات هوش مصنوعی بر حوزه نشر
مدیر شهر کتاب آنلاین معتقد است که اگرچه انشعابهای هوش مصنوعی در دنیای متاورس، عجیب و دستنیافتنی بهنظر میرسد اما در آینده عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.
احمد رفیعزاده در تشریح تأثیرات هوش مصنوعی بر حوزه نشر گفت: «بهنظر میرسد هوش مصنوعی دارای دو اثر بر حوزه نشر است. نخست؛ تاثیر بر تولید محتوا. برای مثال با استفاده از ابزار چتجیپیتی میتوان در این زمینه اثرهای زیادی گذاشت. میدانیم بسیاری از افراد در گفتوگو با این بات مکالمه، پرسشهای خود را میپرسند و این فناوری طبق دادههایی که پردازش کرده پاسخ میدهد. این ابزار، تولید محتوا انجام میدهد و بعید نیست در آینده نزدیک به کمک این ابزار، کتابی تألیف کنیم که تاریخچه نشر را جمعآوری کند.»
او در ادامه با اشاره به اثر دیگر هوش مصنوعی بر صنعت نشر توضیح داد: «میتوان انتظار داشت که هوش مصنوعی بر ابزارهایی که مربوط به حوزه کتاب است، تأثیرگذار باشد. امروزه اینترنت، شبکههای اجتماعی، نرمافزارها و برنامهها رشد کردهاند؛ ممکن است بسیاری از افراد، کتاب الکترونیک را به کتاب فیزیکی ترجیح دهند و با کامپیوتر و تلفن همراه مطالعه کنند. اینگونه مطالعه نیز فناوری خودش را دارد؛ ابزارهای کتابخوان، نحوه نمایش فونت و فناوری مجزا دارد تا به چشم آسیب نزند.»
او تاکید میکند که در شرایط حاضر از مرحله نرمافزار، شبکههای اجتماعی و کتاب الکترونیکی عبور کردهایم و اکنون به هوش مصنوعی رسیدهایم. به اعتقاد او قطعا هوش مصنوعی در ابزارهایی که در هر حوزه تولید خواهد شد، اثر خواهد داشت.
تجربه جدید برای کتاب خواندن
رفیعزاده با اعلام اینکه در حالحاضر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری واقعیت افزوده باعث شده تجربه کتاب خواندن تغییر کند گفت: «هوش مصنوعی در هر حوزهای ازجمله کتاب وارد شده است. تکنولوژیهای سادهتر آن مانند VR که رایج است به نوعی میتواند با کتاب آمیخته و محصولات جدیدی تولید کند. همیشه لزوما قرار نیست، کتاب فیزیکی به دست بگیریم و مطالعه کنیم، ممکن است ترکیبی از هوش مصنوعی، نرمافزار و ابزارهای شبکههای اجتماعی تجربه جدیدی از کتاب خواندن را بهدست دهد.»
مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین ادامه داد: «مثالی که بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی از آن استفاده میکنند این است که زمانی که سینما وارد زندگی بشر شد، آنقدر برای مردم عجیب بود که وقتی قطار در صحنهای از فیلم حرکت میکرد مردم میترسیدند و فرار میکردند؛ در واقع تشخیص نمیدادند، این چیزی که میبینند واقعی نیست. هوش مصنوعی هم همین است؛ در حال حاضر انشعابهای هوش مصنوعی در دنیای متاورس، عجیب و دستنیافتنی بهنظر میرسد، اما در آینده عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.»
آنطور که او میگوید در مجموع هوش مصنوعی در دو حوزه محتوا و نحوه انتقال آن موثر است و باید دید که این فناوری میتواند چه نقشی در تولید چنین محتوایی داشته باشد.