مارتک: در عصر پویایی که ما در آن زندگی میکنیم، چشمانداز بازاریابی دیجیتال دستخوش تحولات قابلتوجهی شده است. این دگرگونی و تحول توسط واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI) و نفوذ روزافزون نسل زد طی چند سال گذشته تقویت شده است. در این دوران ما شاهد ظهور روندهای جدید در بازاریابی دیجیتال هستیم که نحوه تعامل کسبوکارها با مشتریان خود را متفاوت کرده است. همچنین با پیشرفت مداوم فناوری و ظهور استراتژیها و ابزارهای جدید، قلمرو بازاریابی دیجیتال به طور فزایندهای شگفتانگیز و جذاب شده است.
همانطور که آمار و ارقام نشان میدهد، بازاریابی دیجیتال همواره در حال پیشرفت است و کسانی که به خوبی خود را با این تغییرات وفق میدهند، در گردونه رقابت باقی خواهند ماند. در نتیجه برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق برای آینده، درک روندهای بازاریابی دیجیتال برای سال 2023 بسیار مهم است. در همین راستا، نشریه نیوزویک در یادداشتی به پنج روند در بازاریابی دیجیتال پرداخته که کسبوکارها باید به دقت آن را در نظر بگیرند.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دنیای دیجیتال مارکتینگ یا مارتک را متحول کرده و محبوبیت زیادی به آن بخشیده است. فناوری واقعیت مجازی با نام VR تجارب فریبنده و همهجانبهای را ارائه میدهد و مشتریان را به قلمروهای مجازی هدایت میکند. در مقابل، فناوری واقعیت افزوده با نامAR به طور یکپارچه محتوای دیجیتال را با دنیای واقعی ادغام میکند. این فناوریهای پیشرفته به کسبوکارها کمک میکنند، تا تعامل با مشتری و در نهایت فروش را افزایش دهند. اگرچه ممکن است برای کسبوکارهای کوچک استفاده گسترده از این ابزارها دور از ذهن به نظر برسد، اما برندهای بزرگ جهانی در حال حاضر از این فرصت ها استفاده میکنند.
به عنوان مثال، سازندگان خودرو مانند آئودی و ولوو را در نظر بگیرید. این شرکتها، نمایشگاههای مجازی طراحی کردهاند که در آن مشتریان میتوانند مدلهای خودروی رویایی خود را پیدا کرده و شخصیسازی کنند. کاربران میتوانند به صورت مجازی وارد خودرو شوند، ویژگیهای آن را از نزدیک بررسی کنند و حتی یک تست رانندگی شبیهسازی شده انجام دهند. این رویکرد پیشگامانه به مشتریان اجازه میدهد تا بدون نیاز به بازدید فیزیکی از یک نمایندگی، آنچه میخواهند را خریداری کنند.
ابزارهای هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی یک دارایی ارزشمند برای بازاریابهاست که آنها را قادر میسازد تا در زمان کمتری به دستاوردهای بیشتری برسند. هوش مصنوعی به بازاریابها کمک میکند تا کارهای روزانه مانند تدوین استراتژیهای بازاریابی، انجام تحقیقات، تعیین کلمات کلیدی و حتی تولید تبلیغات یا محتوا را خودکار کنند. در حالی که این پیشرفتها برای بازاریابها مزایایی به همراه میآورد، مهم است که تأثیر آنها را بر مخاطب نیز در نظر گرفته شود. ورود ابزارهای مولد هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، تغییرات قابل توجهی در رفتار مصرفکننده ایجاد کرده است. اکنون بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ و جمعآوری اطلاعات به این ابزارها روی میآورند. اگرچه این ممکن است در ابتدا به این ابزارها به چشم یک تهدید برای بازاریابی دیجیتال نگاه شود، اما میتوان آن را به عنوان یک روند رو به رشد در صنعت نیز در نظر گرفت.
تجارت اجتماعی
تجارت اجتماعی، تنها به معنای فروش آنلاین محصولات نیست؛ بلکه این توع تجارت یک فرآیند پویا است که خرید را با تعاملات اجتماعی در پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی ادغام میکند. با استفاده از محتوای تولیدی توسط اینفلوئنسرها و کاربران، مانند عکسهای جذاب و ویدیوهای منحصر بهفرد، شرکتها میتوانند استراتژیهای فروش خود را فراتر از روشهای آنلاین سنتی ارتقا دهند. این رویکرد نوآورانه، کسبوکارها را قادر میسازد تا ارتباطات عاطفی و حسی با مشتریان ایجاد کنند که در نهایت منجر به افزایش فروش مستقیم در رسانههای اجتماعی میشود. علاوه بر این، ماهیت تعاملی تجارت اجتماعی به مشتریان این امکان را میدهد تا از طریق بیان نظرات با برندها تعامل داشته باشند. این امکان نه تنها اعتماد بهنفس را در تصمیمات مشتریان برای خرید را افزایش میدهد، بلکه بازخورد ارزشمندی را برای شرکتها هم فراهم میکند و آنها را قادر میسازد تا بازار را بهتر درک کنند.
جستجوی صوتی
ظهور دستیارهای مجازی هوش مصنوعی مانندSiri و دستیار گوگل، همراه با ظهور بلندگوهای هوشمند مانند آمازون الکسا و گوگلهوم، محبوبیت جستجوی صوتی را افزایش داده است. این روند شاهد رشدی تصاعدی بوده و تحقیقات نشان میدهد که 72 درصد از مصرفکنندگان از دستیار صوتی استفاده میکنند. دستیاران هوش مصنوعی به شدت به استخراج اطلاعات از نتایج موتورهای جستجو متکی هستند؛ در نتیجه، بسیار مهم است که سوالات متداول مرتبط با موضوع خود را پیشبینی کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوای شما، پاسخهای مستقیم و دقیقی ارائه میدهد.
بازاریابی مکالمهای
از سال 2015 تا امروز، بازاریابی مکالمهای به عنوان یک روند حیاتی ظاهر شده است. این رویکرد نوآورانه حول محور تعامل فعال با مشتریان در مکالمات شخصی و در زمان واقعی است. کسبوکارها با استفاده از کانالهایی مانند رباتهای چت، چت زنده و برنامههای پیامرسانی میتوانند تجربیات معناداری برای مشتری ایجاد کنند و باعث جذب مشتری شوند. امروزه مصرفکنندگان باهوش دیجیتال، تجارب آنلاین برتر، محتوای شخصیسازی شده و پاسخهای سریع به سوالات خود را میطلبند. بیحوصلگی آنها در جستجوی اطلاعات یا گشتوگذار در وبسایتها نیاز به توجه فوری دارد. با اجرای یک استراتژی بازاریابی محاورهای، کسبوکار شما نه تنها میتواند تجربه مشتری را بهبود دهد، بلکه میتواند سرنخهایی باکیفیت بالا ایجاد کند.
کلام آخر
بازاریابی دیجیتال با پیشرفت تکنولوژی در حال تغییر است و راهحل واحدی وجود ندارد که بتواند با همه سناریوها مطابقت داشته باشد. با گذشت زمان، اولویت مصرفکننده تغییر میکند و لازم است استراتژی خود را بر این اساس تطبیق دهید. برای اینکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، پویا و همیشه پیشرو بمانید، بسیار مهم است که بازاریابها از این روندها استقبال کرده و از فناوریهای نوظهور استفاده کنند. با درک و استفاده از این روندها، کسبوکارها میتوانند تعامل با مشتری را بهبود بخشند، تغییرات بیشتری را بپذیرند و در نهایت در حوزه بازاریابی دیجیتال موفق شوند.