مارتک: با تصویب قوانین محدودکننده در استفاده از دادهها، چشمانداز بازاریابی به سرعت در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است و برندها باید استراتژیهای خود را برای دستیابی به مشتریان را تغییر دهند. بازاریابهای امروزی باید از یک سو، تعادلی را برای شخصیسازی ایجاد کنند و از سوی دیگر به نیازها و دغدغههای مشتریان خود احترام بگذارند. کریس هاید، رئیس بخش جهانی راهحلهای داده کمپانی Validity، در مطلبی در وبسایتspieceworks.com نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی دادهها در کمپین های بازاریابی پیامکی را مورد بررسی قرار داده است.
در سالهای اخیر، پیامک یا SMS به کانال بسیار مهمی برای بازاریابها در تمام صنایع تبدیل شده است. یک دلیل خوب برای اهمیت SMS، آمار 98 درصدی باز شدن پیامک است؛ عددی که بازاریابهای ایمیلی تنها در رویا میتوانند به آن برسند. اما با وجود محبوبیت و اثربخشی ثابت شده آن، مصرفکنندگان احساساتی ضد و نقیض در مورد بازاریابی پیامکی دارند. نظرسنجی از بیش از 1200 کاربر تلفن همراه در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند، نشان میدهد که پیامک چگونه بر تعامل و هزینه مشتری تأثیر میگذارد. این مطالعه نشان داده است که گرچه کاربران در ایالات متحده از راحتی ارائه شده توسط بازاریابی پیامکی لذت میبرند، اما در مورد عواقب احتمالی این سبک بازاریابی، به ویژه در مورد حفظ حریم خصوصی دادهها، محتاط هستند. ۷۹ درصد از پاسخدهندگان نگران هستند که متن پیامکها، خطر انتقال داده را به همراه داشته باشد و از این میان، ۵۳ درصد نگران شرکتهایی هستند که دادههای خود را میفروشند.
آمار و ارقام همچنین نشان میدهد که نگرانی کاربران بیعلت نیست و 85 درصد از شرکتکنندگان گفتند که قربانی کلاهبرداری یا نقض حریم خصوصی دادهها از طریقSMS شدهاند. در نتیجه اگر به دنبال استفاده از بازاریابی پیامکی برای کمپینهای آتی خود هستید، مهم است که توجه ویژهای به این حساسیتها داشته باشید، بهویژه زمانی که بحث وجدل پیرامون حریم خصوصی دادهها و امنیت اطلاعات یک موضوع داغ در دنیای بازاریابی است.
اهمیت شفافیت
اعتمادسازی از اینکه شرکت شما بازاریابی پیامکی را به طور دقیق انجام میدهد به ارائه شفافیت بیشتر شما به کاربران در باب شیوههای حفظ دادهها و کنترل بر ترجیحات آنها میانجامد. 96 درصد از پاسخدهندگان ترجیح میدهند که شرکتها در مورد استفاده از دادههای مشتریان شفافتر باشند. میتوانید ترس از نقض احتمالی دادهها یا سوءاستفاده از اطلاعات شخصی را با مطلع کردن مشتریان خود در باب اینکه قصد دارید از دادههای آنها چه استفادهای بکنید، کاهش دهید. این صداقت تا حد زیادی جواب خواهد داد؛ چرا که 79 درصد از افراد بر این باورند که شفافیت در استفاده از داده باعث میشود احتمال بیشتری برای ثبتنام برای دریافت پیامک داشته باشند. یکی دیگر از راههای اعتمادسازی پیرامون کمپینهای پیامکی، توجه به درخواست و رعایت اولویتهای مشتری است. هنگامی که از آنها پرسیده شد که مصرفکنندگان چه چیزی را در مورد نحوه دریافت پیامک از برندها تغییر میدهند، 18 درصد آنها اعلام کردند که روند انصراف سادهتری را به کمپینهای پیامکی افزوده میکنند.
ریسک محاسبه شده
در حالی که برخی از افراد در اعتماد به بازاریابی پیامکی تردید دارند، 88 درصد از پاسخدهندگان اعتراف کردند که همچنان برای دریافت پیامکها از سوی برندها ثبتنام می کنند، زیرا پاداشهای بالقوه این برندها، ارزش ریسک را دارد. افرادی که این خطر را میپذیرند، گفتند که این کار را برای دریافت اخبار بهروزرسانی های برند (44 درصد)، پیشنهادهایی برای سرویس حملونقل و تحویل (42 درصد) یا دریافت کالا و خدمات رایگان (39 درصد) انجام میدهند. با درک اینکه چه چیزی برای مشتریانتان ارزشمند است، میتوانید اطمینان حاصل کنید که پیامکهایتان با نیازهای آنها مرتبط است.
گزارش وضعیت بازاریابی پیامکی در سال 2023 نشان داد که در میان صندوقهای ورودی مسدود شده موسوم به clogged inboxes و هرزنامههای بازاریابی با نام marketing spam، مشتریان تشنه شخصیسازی هستند: 87 درصد از مصرفکنندگان دوست دارند نام خود را در پیامک ببینند. وقتی نوبت به دریافت پیامکهای شخصیشده میرسد، مشتریان از اشتراکگذاری سن (۹۳ درصد)، جنسیت (۸۷ درصد) و تاریخ تولد (۷۳ درصد) استقبال میکنند.
شخصیسازی در مقابل نفوذ
اما یک مرز باریک بین شخصیسازی پیامهای شما و ایجاد احساس نفوذ در مشتریان وجود دارد. در حالی که اشاره به سن، جنسیت و تاریخ تولد یک ایده منصفانه است. با این حال برخی از مشتریان ترجیح میدهند با بخشی از اطلاعات را خصوصی نگه دارند. 32 درصد از شرکتکنندگان گفتند که از اینکه برندها سن فرزندانشان را بدانند ناراحت هستند. 32 درصد در مورد تعداد فرزندانشان ابراز ناراحتی کردند و 28 درصد در مورد محل زندگیشان.
با همه این احوال، مشتریان به طور کلی، مخالف بازاریابی پیامکی نیستند و بسیاری آن را به ایمیل ترجیح میدهند. اما از آنجایی که مقررات در مورد حریم خصوصی دادهها در سراسر جهان سختگیرانهتر و نگرانیها در مورد ناامنی اطلاعات فراگیر میشود، این مسئولیت بازاریابهاست که کمپینهای دقیق و شفاف ایجاد کنند.