مارتک: شرکت تبلیغات دیجیتال تپسل بهتازگی گزارش عملکرد سال 1401 خود را منتشر کرده است. در این گزارش نکات جالبی منتشر شده که بعضی از آنها در اینجا مرور میکنیم:
- در سال 1401، تعداد کل ناشران تپسل به بالای 140 هزار وبسایت و اپلیکیشن رسید
- تعداد کل تبلیغدهندگان تپسل در 1401 بیش از 70 هزار برند بوده است
- ۹۵ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات سایتهای ورزشی در اختیار تپسل بوده است
- ۹۰ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات سایتهای بازی در اختیار تپسل بوده است.
- تبلیغات تپسل ۵۲۰ میلیارد بار به نمایش درآمده است
- ۹۱ درصد از بازیسازان، به تبلیغات در تپسل روی آوردهاند
- در سال 1401، تپسل 72 میلیون کاربر فعال ماهانه داشته است
- و…
حجم نمایش تبلیغات
طبق اعلام تپسل، در سال 1401، میزان ایمپرشن ثبتشده تپسل برابر با 520 میلیارد بوده است که معادل 16 نمایش در روز به ازای هر ایرانی است. میزان ایمپرشن ماهانه در سه سال متوالی منتهی به 1401 نیز بدین شکل بوده است:
بیشترینهای جالب
طبق گزارش سالانه تپسل در 1401، بیشترین حجم نمایش انجامشده برای یک تبلیغدهنده بیش از 73 میلیارد و بیشترین کلیک انجامشده برای یک تبلیغدهنده بیش از 38 میلیون بوده است.
نسبت مشتریان به کل صنعت تبلیغات
بر اساس اعلام تپسل، در سال 1401، تبلیغدهندهها بیشتر استودیوهای بازیسازی بودهاند.
تپسل در خصوص این نمودار این نکته مهم را بیان کرده است:
«باید دانست که درصدهای این نمودار، لزوما بدین معنا نیست که تعداد کسبوکارهای فعال در هر صنعت در تبلیغات دیجیتال، به لحاظ عددی به دیگر صنایع برتری دارد. مثلا با وجود اینکه 91 درصد از استودیوهای بازی سازی برای تبلیغات دیجیتال تپسل را انتخاب کردهاند، باز هم از نظر عددی نسبت به 3 درصد از فروشگاههای اینترنتی، تعداد پایینتری دارند. بزرگی کل صنعت فروشگاههای اینترنتی، نوع رفتار کاربران در فضای آنلاین، ویژگیهای محصولات و بستر ارائه آنها و سطح آگاهی دستاندرکاران هر صنعت نسبت به ظرفیتها و قابلیتهای تبلیغات دیجیتال، از جمله متغیرهایی هستند که بر حضور صنایع مختلف در فضای آنلاین تاثیر میگذارند.»
ترافیک تپسل به تفکیک ساعت
طبق دادههای تپسل، ساعتهای اوج ترافیک از ساعت 21 لی 23 شب است.
همچنین از ساعات 2 الی 6 صبح، به دلیل شب بودن و اینکه عمده کاربران در این زمان خواب هستند، شاهد بیشترین افت ترافیک هستیم. از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر، ترافیک به حالت طبیعی خودش بازمیگردد.
تغییرات میزان کلیک به تفکیک ماه
طبق دادههای گزارش تپسل، وضعیت تبلیغات در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول سال است و بیشترین میزان کلیک هم در ماههای «دی و بهمن» دیده میشود.
تپسل دی ماه را به عنوان شروع مجدد تبلیغات پس از اتفاقات سال 1401 معرفی میکند و اشاره دارد که پیش از آن، حتی مناسبت جام جهانی نیز، بازده مورد انتظار خود را در حوزه تبلیغات ثبت نکرد.
سهم نمایش تپسل بر اساس تنوع رسانهای
تپسل در این گزارش، اساس رویکرد خود را در انتخاب رسانه موردنظر برای تبلیغدهنده، کیفیت و محبوبیت رسانه میداند. اندازهگیری محبوبیت یک رسانه، با توجه به میزان ترافیک، و کیفیت آن بر اساس تعامل و میزان تبدیل کاربران آن رسانه انجام میشود. از این رو میتوان گفت که آماری که در نمودار زیر میبینید، فارغ از بعد کمی، به محبوبیت و کیفیت نوع رسانهها نیز اشاره دارد. به طور مثال با توجه به نمودار، 95 درصد ظرفیت نمایش تبلیغات دیجیتال رسانههای ورزشی ایران در سال 1401 در اختیار تپسل بوده است.
طبق دادههای گزارش تپسل، عمده کارکنان تپسل (56.9 درصد) دارای مدرک لیسانس هستند و در مجموع، تقاضای شغل از سنین پایینتر در تپسل با رشد مواجه بوده است.
گزارش 1401 تپسل را میتوانید به صورت کامل از اینجا مطالعه کنید.