تبلیغکنندگان و اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی موظفند اعلام کنند آیا عکسهای تبلیغاتی که بصورت آنلاین به اشتراک میگذارند فیلتر شده و تغییر یافته است یا خیر؛ در غیراینصورت عملی غیرقانونی انجام دادهاند.
برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز در ماه مارس در پیامی توییتری نوشت: «در موضوع عکسها و ویدیوهایی که در چهارچوب فعالیتهای تبلیغاتی و به عنوان بخشی از مشارکت مالی منتشر میشود، ما اعلام استفاده از فیلتر یا روتوش را اجباری خواهیم کرد. ما این کار را انجام میدهیم تا اثرات مخرب روانی این شیوهها بر اعتماد به نفس کاربران اینترنت را محدود کنیم.»
مقررات مشابهی نیز در بریتانیا در چارچوب «لایحه ایمنی آنلاین» مورد بحث قرار گرفته است. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند وضع چنین مقرراتی منجر به حل مشکل نمیشود.
پاملا راتلج، روانشناس رسانهای به یورونیوز میگوید: «بر اساس تحقیقات، اعلام اینکه عکس روتوش شده، هیچ تاثیری ندارد. اما اگر به جای این کار، بودجه آموزش سواد رسانهای و سواد دیجیتال را تامین کنند تا نوجوانان واقعا برای رویارویی با چنین وضعیتی آماده شوند، بسیار بهتر خواهد بود. زیرا مشکل فیلتر ممکن است فردا به شکل دیگری نمود پیدا کند.»
بر اساس نظرسنجی که توسط مجلس عوام بریتانیا در سال ۲۰۲۰ میلادی انجام شد، تنها ۵ درصد از افراد زیر ۱۸ سال این کشور گفتهاند که تمایلی برای تغییر ظاهر خود با رژیم گرفتن یا جراحی پلاستیک ندارند.
تابناک