مارتک: ChatGPT یکی از شگفتیهای این روزهای دنیای تکنولوژی است. این ابزار جدید و جالب هوش مصنوعی، از آن پدیدههایی است که هر 5 تا 10 سال یکبار رخ میدهد؛ از آنها که زمین بازی را عوض و بازیکنان را مجبور میکنند که خودشان را با قوانین جدید وفق دهند. ربات همهچیزدان ChatGPT همینطور در حال پیشرفت است و در حالی که دارد از سختترین امتحانات وکالت و ریاضی سربلند بیرون میآید، دلهرهای هم به دل متخصصان و فعالان حوزههای مختلف دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک انداخته است. یکی از این حوزهها سئو است.
ربات ChatGPT از همان اولین روزهای معرفیاش توسط شرکت OpenAI، یعنی نوامبر سال 2022، نقل محفل شرکتهای اینترنتی شد و کمکم، کاربران اینترنت هم آن را به زندگی روزمره خود راه دادند؛ اما چیزی نگذشته بود که قابلیتهای ترسناکتر و پنهان این ربات برای همگان آشکار شد. کمکم هوش مصنوعی و ربات ChatGPT در حال انجام اموری از قبیل تولید محتوا، طراحی، ویرایش، مشاوره و تدریس دیده شد. ChatGPT از نقطهای به بعد، یک آچار فرانسه شد که نه فقط در زندگی روزمره انسانها حضور داشت، بلکه تخصصهای کوچک و بزرگ وابسته به جهان اینترنت را تهدید میکرد. در جدیدترین کاربردهایی که متخصصان از ChatGPT یافتهاند، مشخص شده است که این ربات در سئو هم استعداد درخشانی دارد. همین مسئله این سوال بزرگ به در ذهن متخصصان سئو آورده که «آیا ChatGPT میتواند سئوکاران را از کار بیکار کند؟»
آیا تخصص سئو نابود خواهد شد؟
در واقع و با توجه به تواناییهای ChatGPT، باید به متخصصان سئو حق داد. متخصص سئو از این مسئله آگاه است که سئو کردن آنپیج و آفپیج تا چه اندازه فرآیند طولانی و مهمی است و چقدر جزئیات قابل توجهی دارد. وقتی یک ربات -چیزی که ساخته بشر و فاقد هوش انسانی است- میتواند با استفاده از هوش مصنوعی این تخصص جذاب اما نسبتا سخت را فرا بگیرد، بفهمد و پیاده کند، مشخصا یکی از منطقیترین سوالات این است که آیا تخصص سئو به انحصار هوش مصنوعی در خواهد آمد؟
جواب کوتاه این سوال این است که خیر؛ ChatGPT نمیتواند تخصص مهم سئو را از بین ببرد و متخصصان این حوزه را از کار بیکار کند. اینکه درباره «سئو» صحبت میکنیم، نکته مهمی در رسیدن به چنین جوابی است؛ اصلا جواب طولانیتر به این سوال، از همینجا شروع میشود. سئو از آن حوزههای تخصصی پرچالشی است که در 15 الی 20 سال اخیر، دستاندازهای زیادی را در مسیر خود دیده و چالشهای مختلفی را تجربه کرده است. الگوریتم گوگل و تغییراتی که در هر آپدیت با خود میآورد، تنها چالش سئو نبوده و نیست.
یکی از مهمترین چالشهای سالهای اخیر، چگونگی پیش رفتن فرآیندهای سئویی در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام و توییتر بوده است؛ اینکه آیا باید برای این پلتفرمهای پرمخاطب هم استراتژیهای سئویی در نظر گرفت یا نه و قابل توجه است که هر شبکه اجتماعی، یک دنیای کاملا متفاوت با قوانین و سیاستهای مخصوص خودش است. بعدتر، جستوجوی صوتی و دستیارهای هوشمند به فرآیند سرچ اضافه شدند، که باز هم متخصصان سئو را مجبور میکردند که راه چارهای برای زنده ماندن سئو و دسترسی بهتر به ذهنیت کاربر هنگام جستوجو پیدا کنند. حالا جدیدترین چالش فعالین سئو، رسیدن به یک رویکرد درست در خصوص ChatGPT و تاثیر هوش مصنوعی بر این حوزه است.
اگر بخواهیم دقیقتر به آن اشاره کنیم، باید بگوییم که ChatGPT هم همچون جستوجوی صوتی و شبکههای اجتماعی مختلف، قوانین مخصوص به خودش را دارد و پیش نرفتن طبق این قوانین، میتواند آسیبهایی را برای این حوزه به بار بیاورد. اما آیا هوش مصنوعی میتواند جای نیروی انسانی را در تخصص سئو بگیرد؟ جواب قطعی و البته فعلا این است که خیر. هوش مصنوعی و ChatGPT نمیتوانند با دادههای مهندسیشده و خودکاری که همواره در حال بهروزرسانی هستند، رقابت کنند و نیروی متخصص انسانی را کنار بزنند. دقت، ظرافت و تصمیمگیریهای شهودی که نیروی انسانی در به بار نشستن یک پروژه سئو به کار میبندد، نمیتواند به صورتی ایدهآل روی یک ربات هوش مصنوعی پیادهسازی شود.
اما این بدان معناست که متخصصان سئو نمیتوانند هیچ بهرهای از ChatGPT ببرند و باید به صورت کامل آن از وجود آن چشمپوشی کنند؟ نکته جالب اینجاست که این هم رویکرد کاملا غلطی است. با وجود همه دلایلی که مرور کردیم، کماکان نمیتوان منکر پتانسیلهای سرعتبخش ChatGPT شد و کنار گذاشتن آن به شکل کامل هم، یک تصمیم غیرحرفهای و غیرمنطقی است. اگر جواب دقیقی بهبرای این سوال میخواهید که «آیا ChatGPT تخصص سئو را نابود خواهد کرد؟»، جواب این است:
هوش مصنوعی و ChatGPT نمیتوانند سئو را به شکل کامل تصاحب کنند، اما متخصصان سئو بدون استفاده و بهره بردن از قابلیتهای آن، از قافله تکنولوژی عقب میمانند. ChatGPT را نباید به عنوان رقیب متخصصان سئو دید، بلکه باید آن را ابزاری کلیدی و هوشمند به حساب آورد که یک سئوکار برای ارتقا کار خود به آن نیاز خواهد داشت. چالشهای پیش پای سئو، مثل چالش در هر حوزه دیگری، هم میتواند تهدید باشد، و هم با شناختن بیشتر چالش، میتواند به یک نقطه قوت تبدیل شود.
مهمترین کاربردهای ChatGPT برای متخصصان حرفهای سئو
در حال حاضر، رویکرد اصلی متخصصان سئو جهان نسبت به ChatGPT یک رویکرد ابزاری است. آنها از این ربات در جایی که نقش تسریعگر فرآیند را دارد استفاده میکنند و خود را در مسیر استراتژیهای سئو بهروز و چابک نگه میدارند. 5 مورد زیر، از جمله موارد بسیار مهمی هستند که ابزار ChatGPT را به یک ابزار کمکی جالب و مهم برای سئوکاران تبدیل میکنند:
تولید محتوا
تولید محتوا میتواند یک فرآیند طولانی و سخت برای یک متخصص سئو باشد؛ مخصوصا اگر فقط با رویکرد سئویی (و نه محتوایی) به دنبال خلق محتوا بروید. ChatGPT میتواند کمکحال بسیار خوبی برای شما باشد. البته مشخصا شما به عنوان تولیدکننده نهایی و اصلی محتوا، باید محتوای تولیدشده را بهینهسازی، شخصیسازی و ویرایش کنید، مخصوصا اگر محتوای وبلاگ را از ChatGPT خواستهاید. اما به صورت کلی، این ربات در تولید محتوایی مثل کپشن، ایمیل، توییت و کپیها، شعارها و جملات تبلیغاتی بسیار ماهر است. صرفا باید به شکل مسئولانه و آگاهانه از این محتوا استفاده کنید.
تحقیق کلمه کلیدی و بهینهسازی و تحلیل آن
متخصصان سئو امروز، حتی اگر از ChatGPT برای تولید محتوا استفاده نکنند، تواناییهای آن را در استراتژی محتوا به کار میبندند. ChatGPT در تحقیق کلمه کلیدی، یک دستیار تمامعیار است. برای اینکه قدرت این ابزار را در این امر ببینید، کافی است شرح دقیقی از آنچه میخواهید (مثلا چند کلمه کلیدی به آن بدهید و کلمات کلیدی مرتبط با آنها را بخواهید یا شرحی از وبسایت خود بدهید و یک استراتژی کلمه کلیدی برای محتوای وبلاگ خود بخواهید.).
تدوین استراتژی محتوا
عملکرد ChatGPT در فرآیندهای پلهبهپله و دارای ساختار شگفتانگیز است؛ تدوین استراتژی محتوا هم یکی از این کارهاست. ChatGPT میتواند یک استراتژی بازاریابی محتوایی را با روشها و گامهای اساسی و سطح بالا به شما ارائه دهد که برای یک موضوع یا زمینه خاص طراحی شده است.
ایجاد فهم بهتر از هدف جستوجو
یکی از مهارتهای مهم متخصص سئو، فهم هدف کاربر از جستوجوی یک Query (کلمه ورودی خاصی که مخاطب سرچ میکند) است. متخصصان سئو روز جهان از ChatGPT استفاده میکنند تا درک بهتری از ذهن مخاطب و چگونگی کارکرد آن داشته باشند تا بفهمند چگونه باید زیرساختهای سئو را بهروزرسانی کنند.
پیشنهاد تیترها و سرتیترهای سئوشده
تیترها یکی از مهمترین بخش هر محتوا هستند که حتی کاربلدترین تولیدکنندگان محتوا هم با نوشتن آنها دستوپنجه نرم میکنند. امروزه متخصصان سئو برای گرفتن بهترین رتبهبندی در گوگل، از ChatGPT کمک میگیرند تا تیترهای مهندسیشده و سئوشدهای برای محتواهای خود داشته باشند.
سئو و ChatGPT در ایران
ربات ChatGPT فعلا تهدیدی برای جامعه جهانی متخصصان سئو نیست، اما این «فعلا» برای متخصصان ایرانی حوزه سئو، حتی پررنگتر هم هست. ChatGPT به عنوان یک ربات هوش مصنوعی در زبانهای مختلفی به کاربران جهان ارائه شده و فارسی نیز یکی از این زبانهاست، اما مسئله این است که پایگاه داده زبانی این ربات، هنوز در زبان فارسی آنقدر قوی نیست که بتواند به شکل 100 درصد دستیار-ابزار کمکی- متخصصان سئو باشد. البته این به معنای آن نیست که آنها به طور کلی نمیتوانند استفاده خاصی از ChatGPT بکنند، اما اگر مشکلات دسترسی کاربران ایرانی به این ربات را هم در نظر بگیریم، میتوانیم بگوییم که اوضاع برای متخصصان ایرانی سئو در خصوص ChatGPT کمی متفاوت است و استفاده آنها در مواردی که گفته شد، میتواند به شکل محدودتر و با نظارت بیشتری شکل بگیرد.